BMW 320i Cabrio E36

Muzikaal genoegen in de open lucht

Wellicht verkeer je in de gelukkige omstandigheid dat je een bedrag van 50 duizend euro kan besteden aan een nieuwe zomerauto. Of je leidinggevende heeft zulke goede arbeidsvoorwaarden gesteld dat je vrijgelaten wordt in de keuze van een leaseauto. In dat geval sla je deze test het beste maar over. Met deze 320i Cabrio uit de E36-reeks heb je nauwelijks minder plezier dan met een cabrio die het vijfvoudige kost.

BMW 320i Cabrio E36BMW 320i Cabrio E36BMW 320i Cabrio E36BMW 320i Cabrio E36BMW 320i Cabrio E36
Na de introductie van de nieuwe 3 Serie sedan in oktober 1990 duurde het nog tot april 1993 voordat de versie zonder dak op de weg verscheen. In de tussentijd bouwde BMW de cabriolet van de vorige generatie 3 Serie (E30) gewoon nog even door. Inmiddels worden er voor die auto torenhoge prijzen gevraagd. De 3 Serie E36 Cabrio staat op dit moment nog voor minder geld te koop. Bij zijn komst was de E36 Cabrio er alleen als 192 pk sterke 325i, een jaar later gevolgd door de 318i en 320i met respectievelijk 115 en 150 pk. In 1995 loste de 328i met 193 pk de 325i af en als topmodel was er de M3 met 286 en later 321 pk. Ook huistuner Alpina heeft zich op de 3 Serie Cabrio uitgeleefd. Op basis van de 325i was er de B3 3.0 en de 328i stond model voor de B3 3.2 en de B8 4.6. De topless opvolger, bekend onder de modelcode E46, werd in maart 2000 aan het publiek voorgesteld.

De testauto is een bijzonder exemplaar, maar dat zijn we van Auto Timon wel gewend. Op 13 oktober 1997 rolde de auto van de lopende band in de BMW-fabriek in Regensburg. Daarna heeft de 320i Cabrio waarschijnlijk gediend als dealerdemo. Als je de samenstelling van de auto bekijkt zal hij de verkoopruimte van BMW-dealer ASW in Gießen (net boven Frankfurt) aardig opgefleurd hebben. Ten eerste is het M Sport-pakket gemonteerd dat onder andere bestaat uit sportievere bumpers en sideskirts, 16-inch wielen, een sportonderstel en sportstoelen. Daarnaast is de cabrio gespoten in de kleur Techno-violett metallic, een kleur die alleen in combinatie met het M Sport-pakket leverbaar was. De stoelen zijn bekleed met zwart leer. Om het comfort voor de eigenaar van de E36 nog verder te verhogen zijn kostbare snuisterijen zoals een elektrisch bediend cabriodak, automatische airco, stoelverwarming en HiFi-luidsprekers toegevoegd. Al met al hing er achter de voorruit een prijskaartje met een bedrag van 78.380 Duitse Mark schoon aan de haak.

Op 19 februari 1998 werd de cabrio afgeleverd aan Herr Gath uit het nabij gelegen Weilmunster en met 84.000 kilometer op de digitale teller is de auto zojuist bij Auto-Timon in Uden de winkel in gereden. Timon Visser, eigenaar van winkel en auto, is erg blij met de 320i Cabrio in zijn assortiment youngtimers. “Dit is een unieke, originele en onverprutste auto die alleen met mooi weer is gebruikt. Dat vertaalt zich in een uitmuntende staat van onderhoud. De 3 Serie Cabrio is roest- en schadevrij en volledig dealeronderhouden. Het afgestempelde onderhoudsboekje en alle Duitse TÜV-rapporten vanaf 2000 zijn aanwezig.” Al bij een blik op de foto’s heb ik de indruk dat de prijs van 10.895 euro van de zeer schappelijke soort is. Ik wist al enkele weken dat de 320i Cabrio binnen zou komen, dus toen het zover was heb ik mij per redactieauto direct met gezwinde spoed naar Uden begeven.

Zodoende stond ik op een zaterdagochtend bij Timon op de stoep om de cabrio als eerste uit te proberen. Helaas was het tijdens de proefrit geen weer om het dak eens open te gooien. Alleen voor de foto heb ik de elektrische bediende stoffen kap even omlaag gedaan. Desondanks heb ik op de Brabantse binnenwegen toch genoten van de auto. Het voordeel van de stoffen kap is dat de rand van de voorruit niet tot over je hoofd loopt. Hierdoor krijg je (in tegenstelling tot bij moderne cabrio’s met een stalen klapdak) echt het gevoel open te rijden. Het dashboard komt volledig overeen met dat van de overige 3 Serie-modellen (behalve het licht afwijkende dashboard van de Compact), en geeft de bestuurder een fijn cockpit-gevoel. BMW heeft goed zijn best gedaan op de materiaalkwaliteit en de afwerking, maar door de verminderde stijfheid als gevolg van het ontbreken van het dak zijn er toch hier en daar wat kraakjes te horen. Niets om je druk over te maken, dat hoort nu eenmaal bij cabriorijden. Opvallend is wel dat de testauto wat dat betreft stiller is dan een 3 Serie Cabrio die ik eerder dit jaar al eens reed.

Deze 320i staat op 17-inch lichtmetalen wielen. Hele volksstammen vinden het prachtig staan, maar de auto wordt er spoorgevoelig en op drempels ontzettend stug door. Wie mooi wil gaan moet pijn doorstaan, is hier het motto. Wil je dat niet? Dan even zoeken naar een mooi setje 16 duims, dan is de combinatie comfort/sportiviteit beter voor elkaar. Ondersteund door de heerlijke, met leer beklede en verwarmde sportstoelen met uittrekbare bovenbeensteun flaneer je comfortabel over ’s lands wegen. Ik hoor je denken: “Comfortabel? BMW staat toch voor sportiviteit?” Daar heb je gelijk in, maar zoek dan vooral verder naar een mooie 3 Serie Coupé. Met dit paarse, Beierse openluchttheater is het vooral een kwestie van genieten. Zoals in elke 3 Serie E36 voel je goed hoe de staat van het wegdek is en de besturing wekt veel vertrouwen. Door het hogere gewicht van de cabrio en het ontbreken van het dak stuurt de auto wel wat zwaarder en in snel genomen bochten werkt de massa niet echt mee. Je gaat vanzelf lekker rustig rijden, dat is wat de auto het best past.

Ook de zescilinder met een inhoud van twee hele liters draagt daar zijn steentje aan bij. Dat dit 150 pk sterke blok bij lage toerentallen weinig imponerende prestaties aan de dag legt, dat weet iedereen die ook maar een beetje BMW-freak is. In het geval van een 3 Serie Coupé zou ik eerder een 323i kiezen. Zelfs de viercilinder 318is komt vlotter over, maar dan mis je dus die vette zescilinder sound. Dat de cabrio als 318i minder in trek is geweest bij het publiek, is dus niet vreemd. Een 328i was voor veel mensen weer iets teveel van het goede. Met de 320i heb je dus een mooie tussenmaat die heus nog wel flink van kiet kan gaan, als je hem maar op toeren houdt. Uiteraard is de meerprijs ten opzichte van de 318i al goed gemaakt door de melodieuze klanken die de zes-in-lijn motor voortbrengt. Op kruissnelheid hoor je het blok zachtjes op de achtergrond neuriën, maar als je de pook in een lagere versnelling klikt weerklinken Beierse zangkunsten waarmee je de voorjaarsvogels de boom uit blaast.

Tekst: Arno Lommers

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.auto-timon.nl

Specificaties BMW 320i Cabrio E36

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.991 cc
Cilinders/Kleppen: 6/24
Max. Vermogen: 150 pk bij 5.900 tpm
Max. Koppel: 190 Nm bij 4.200 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 10,6 sec.
Topsnelheid: 211 km/h
Transmissie: handgeschakelde vijfbak
Gem. verbruik: 9,1 l/100 km (1:11,1)
Gewicht: 1.410 kg
Nieuwprijs: ƒ 94.500 / € 42.880 (Nederlandse prijs zonder opties)

Plus
+ Fraai design
+ Echte vierzitter
+ Mooi motorgeluid

Min
– Trekkracht bij lage toerentallen
– Stijfheid carrosserie
– 17-inch wielen spoorgevoelig