BMW 325i Touring E30

Van pakezel tot cultauto

We kunnen er niet om heen. Telkens blijkt de E30-generatie van de BMW 3 Serie onder liefhebbers de meest tot de verbeelding sprekende. Velen bestempelen dit model als de meest pure rijdersauto die het Beierse automerk ooit gebouwd heeft. Het is dan ook niet vreemd dat goede exemplaren voor grof geld verhandeld worden, ondanks het relatief grote aanbod van vooral de twee- en vierdeurs sedan. De 3 Serie Cabrio en Touring zijn inmiddels in minder grote getalen beschikbaar en uitgegroeid tot ware cultauto’s.

BMW 325i Touring E30BMW 325i Touring E30BMW 325i Touring E30BMW 325i Touring E30BMW 325i Touring E30
De ontstaansgeschiedenis van de E30 Touring begint opzienbarend. Voordat BMW besloot het model in productie te nemen hadden het Nederlandse carrosseriebedrijf Luchjenbroers en een Hamburgse BMW-dealer al enkele exemplaren van een eigen stationwagon op basis van de tweede generatie 3 Serie gebouwd. Pas het initiatief van een BMW-medewerker overtuigde het management van de marktkansen die een extra ruime variant bood. Zo kwam er zestien jaar na het verscheiden van de 02 touring weer een BMW met een grote achterklep. De 3 Serie Touring was de voorloper van de lifestyle stationwagon, een meer op design dan op optimale ruimtebenutting gericht model.

In de jaren tachtig stonden stationwagens nog synoniem voor echte werkpaarden. Met de 3 Serie Touring liet BMW zien dat praktische bruikbaarheid samenging met rijplezier. In september 1987 werd de auto aan het publiek voorgesteld en pas in april 1994, dus bijna drie jaar na de introductie van de nieuwe E36, is de productie gestaakt. In eerste instantie bestond het leveringsprogramma enkel uit de 320i, 325i en 325ix met zescilinder-lijnmotor. Later werden de 316i en 318i viercilinders toegevoegd en een diesel in de vorm van de zespits 324td. In de fabrieken in het Duitse Dingolfing en Regensburg hebben in totaal 103.704 exemplaren het levenslicht gezien.

Bij Premium Classics in Vught hebben we een 325i Touring gevonden, de topuitvoering met een heerlijk romige zespitter onder de naar voren scharnierende motorkap. Het is echt een plaatje. Lazurblau metallic, een stoffen interieur en handgeschakeld. Sinds zijn eerste toelating in oktober 1990 heeft de eerste eigenaar er net iets meer dan een ton in gereden en alle boekjes zijn aanwezig. De vraagprijs van een kleine 20 mille is stevig, maar exemplaren in deze staat zijn zeer zeldzaam. Over het interieur zijn al genoeg verhalen geschreven. Zo ruim als een even dure, maar veel grotere stationwagon van bijvoorbeeld Opel of Volkswagen is de 3 Serie Touring niet. Een bagageruimte van 370 liter spreekt samen met de krappe laadopening niet tot de verbeelding en schrik niet, in 1990 kostte de 325i Touring in Nederland ruim 36.000 euro. De zitpositie is prima, al zijn de stoelen wat hard en voor het mooie mist het stuur een verstelmogelijkheid. Voor nu maakt dat niet uit, rijden willen we. En dat doet de 325i voortreffelijk. Als Victor Vilé van Premium Classics de auto de showroom uitrijdt weerklinkt het donkerbruine timbre van de smeuïge M20-motor al. Dat belooft veel goeds.

Voorzichtig draai ik de parkeerplaats af en laat het blok eerst op temperatuur komen. Door het flinke koppel van maximaal 222 Nm heeft de motor ook bij lage toerentallen al flink wat trekkracht paraat. Schakellui rijden is geen probleem, meesukkelen in de stad vindt de auto prima. Op rotondes merk ik dat de besturing niet zo hyperdirect is als bij een E30 sedan, maar de hydraulische bekrachtiging laat meer dan voldoende informatie door van wat de voorwielen uitspoken. Door de overzichtelijke koets is de 4,33 meter lange auto precies daar te plaatsen waar je hem wilt hebben. De snelweg is in zicht en ik verheug me alvast op hogere toerentallen. Stoplicht op groen, eerste versnelling ingeschakeld en gaan. Alle 170 Duitse raspaarden worden wakker en sleuren de nog geen 1.300 kilo wegende E30 naar de horizon. Onder het genot van het mechanische en huilende gezoem van de zespitter schiet de kilometerteller al snel naar illegale waarden. Voor de zekerheid houd ik het maar bij wat tussensprintjes en zelfs in de vijfde versnelling voel je het potentieel van de BMW. Heerlijk hoe vlot de auto reageert en op een afrit scherpe bochten bedwingt. Helaas moet de 325i weer terug naar zijn baas, liever had ik direct naar ‘die Heimat’ gereden.

Wat bedoeld was als praktische BMW is vandaag de dag verworden tot een cultauto, wie had dat ooit kunnen denken. Zo puur en eerlijk als de E30 vind je ze niet meer. Wat dat betreft is de waardestijging die deze generatie 3 Serie de laatste tijd doormaakt niet zo vreemd, al worden er soms onrealistisch hoge bedragen gevraagd. Veel keuze is er niet, daarvan getuigd ook dit exemplaar. Ja, het is een zescilinder met een schuifdak en handbak, maar elektrische ramen en een leren stuur ontbreken. De staat van de auto is echter veel belangrijker en geloof het of niet, zelfs een viercilinder presteert naar behoren. Nu een goede 3 Serie Touring aanschaffen en netjes behandelen waardoor je van afschrijving geen last zult hebben.

Tekst: Arno Lommers

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.premiumclassics.nl

Specificaties BMW 325i Touring E30

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 2.494 cc
Cilinders/Kleppen: 6/12
Max. vermogen: 170 pk bij 5.800 tpm
Max. koppel: 222 Nm bij 4.300 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 8,8 sec.
Topsnelheid: 214 km/h
Transmissie: handgeschakelde vijfbak
Gem. verbruik: 9,7 l/100 km (1:10,3)
Gewicht: 1.270 kg
Nieuwprijs: f 80.750 / € 36.640 (Nederlandse prijs)

Plus
+ Fraaie vormgeving
+ Heerlijke zescilinder
+ Fikse prestaties

Min
– Geen ruimtewonder
– Harde stoelen
– Hoge vraagprijzen