BMW 330xi Touring Edition E46

BMW 3er inclusief smeuïge Reihensechser en extra stabiliteit

BMW staat synoniem voor achterwielaangedreven rijplezier, het liefst in combinatie met een heerlijk smeuïge Reihensechser in het vooronder. Tegenwoordig denken de Beierse ingenieurs het beter te weten, maar dat is een ander verhaal. Sinds ruim dertig jaar doet BMW echter ook aan vierwielaandrijving. Een extra portie stabiliteit en veiligheid is vooral lekker tijdens de wintermaanden in Zuid-Duitsland en de Alpenlanden.

BMW 330xi Touring Edition E46BMW 330xi Touring Edition E46BMW 330xi Touring Edition E46BMW 330xi Touring Edition E46BMW 330xi Touring Edition E46
Op de IAA in Frankfurt in 1985 vierde de eerste vier maal vier van BMW zijn wereldpremière. De als twee- en vierdeurs sedan leverbare 325i Allrad E30 (later 325ix) had permanente vierwielaandrijving waarbij de achteras 63 procent van de 171 beschikbare paardenkrachten toebedeeld kreeg. De rest van de power die de 2,5-liter zescilinder M20-motor produceerde verdween richting de voorwielen. Een viscokoppeling zette de verdeling vast bij een verschil van wielsnelheid. Qua uiterlijk onderscheidde de 325ix zich van de achterwielaandrijvers door kunststof wielkastverbreders. In 1988 verscheen de Touring, tegenwoordig een zeer zeldzame en gewilde youngtimer.

De 525ix kreeg in 1991 een verbeterd, elektronisch geregeld aandrijfsysteem. Een hydraulische lamellenkoppeling met meerdere platen verdeelde de 192 pk van de 2,5-liter zescilinder M50-motor in de verhouding 36:64 tussen voor en achteras. Dit werd automatisch aangepast aan de rijomstandigheden. Later is de koppeling vervangen door een systeem dat werkte met remingrepen via het ABS. De vierwielaandrijving van de 3 Serie E46 is weer een stap geavanceerder. Vanaf juni 2000 leverde BMW de 325xi (192 pk), 330xi (231 pk) en 330xd (184 pk) als sedan en Touring. In een verhouding 38:62 worden bij dit systeem de krachten verdeeld over de voor- en achteras. Allemaal geregeld door een planetair tandwielstelsel, DSC (Dynamische Stabilitäts Control), ADB-X (Automatische Differenzial Bremse) en HDC (Hill Descent Control). In maart 2003 kregen de 330xi en 330xd een zesbak, waarbij de diesel ook nog eens 20 pk sterker werd.

De testauto is een uniek exemplaar. Sowieso kom je een 3 Serie Touring nauwelijks in de kleur 438 Japanrot tegen, laat staan als 330xi met handbak. Bovendien is de in het Duitse Regensburg gebouwde 49-PD-SX op 13 mei 2004 in Nederland afgeleverd. Een jaar voordat de productie van de 3 Serie Touring E46 stopte doopte de importeur het Executive-pakket om tot Edition, waarbij gratis een navigatiesysteem van VDO werd gemonteerd. Verder omvat deze uitvoering een alarm, dakrails, Xenon-verlichting, parkeersensoren, een regensensor, automatische airco en een cd-speler. Met nog maar 81.000 kilometer achter de kiezen staat de auto er twaalf jaar na zijn geboorte nog prachtig bij. Een prachtige stationwagon, zeker op de standaard op de 330xi geleverde 17-inch lichtmetalen wielen die ingewijden kennen als styling 44.

Wie zegt dat we in Nederland geen vierwielaandrijving nodig hebben, heeft het in het geval van de 330xi bij het verkeerde eind. Natuurlijk is de 3,0-liter zes-in-lijn M54-motor met zijn 231 trappelende paarden bij uitstek geschikt om dwars over een klaverblad te schuiven, maar in dit geval hebben we het over een stationwagon. Al hoewel de ruimte aan boord niet overhoudt, blijft de 4,48 meter lange 3 Serie Touring met zijn apart te openen achterruitje toch een praktische auto. Om je gezin veilig te vervoeren komt de extra portie stabiliteit simpelweg goed van pas. Bovendien mag de 330xi 1.800 kilo trekken, 100 kilo meer dan de achterwielaangedreven 330i. Dankzij de perfecte verdeling van gewicht en aandrijfkrachten blijft het echte BMW-gevoel gehandhaafd. De besturing is precies goed bekrachtigd, de heerlijke klik-klak zesbak vormt een perfecte samenwerking met het koppelingspedaal en de motor klinkt werkelijk fan-tas-tisch.

Op het gebied van prestaties doet de 330xi slechts een paar tienden onder voor de uitvoering zonder ‘x’. De auto is wel 90 kilo zwaarder, maar dat nadeel kun je wegstrepen tegen de extra stabiliteit die de vierwielaandrijving geeft. Dankzij de krachtige motor merk je het totaalgewicht van 1.585 kilo er niet aan af. Echt zuinig is zo’n dikke drieliter vanzelfsprekend niet, reken in de dagelijkse praktijk op 1 op 10. Dit exemplaar, dat 15.950 euro op moet leveren, is zoals gezegd om diverse redenen uniek, ook al is de auto niet voorzien van de hele optielijst. Conclusie: een heerlijke outsider voor degene die typische BMW-eigenschappen wil combineren met een extra grote veiligheidsmarge.

Tekst: Arno Lommers

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.premiumclassics.nl

Specificaties BMW 330xi Touring Edition E46

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 2.979 cc
Cilinders/Kleppen: 6/24
Max. vermogen: 231 pk bij 5.900 tpm
Max. koppel: 300 Nm bij 3.500 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 6,8 sec.
Topsnelheid: 243 km/h
Transmissie: handgeschakelde zesbak
Gem. verbruik: 10,1 l/100 km (1:9,9)
Gewicht: 1.585 kg
Nieuwprijs: € 56.300

Plus
+ Heerlijke aandrijflijn
+ Unieke uitvoering
+ Stabiele wegligging

Min
– Hoog verbruik
– Hoge vraagrprijs
– Minder praktisch dan concurrentie