BMW 518i Touring E34

Basis-BMW op sportschoenen

In de jaren ’90 was rood een populaire kleur voor kleine en compacte auto’s. Bij de veelal zakelijk verkochte voertuigen uit het hogere segment was de kleur van de liefde minder gewild. Hooguit een enkeling koos nog veilig voor donkerrood metallic. De BMW 518i Touring uit 1993 (in liefhebberskringen bekend als de E34) die ik heb gereden is hierop een uitzondering. Bovendien is het geen vorstelijk gemotoriseerde stationwagon met een BMW-typische zes-in-lijn voorin, maar een vierpitter met 113 hele paardenkrachten.

BMW 518i Touring E34BMW 518i Touring E34BMW 518i Touring E34BMW 518i Touring E34BMW 518i Touring E34
In februari 1988 debuteerde de derde generatie 5 Serie, de E34. Het ontwerp kwam uit de pen van Ecole Spada die eerder de 7 Serie E32 tekende. Tijdens de introductie gold de E34 zowel optisch als technisch als vooruitstrevend. Nieuw was het diagnose- en informatiesysteem (DIS), dat gegevens van de digitale motorelektronica (DME) en het on-board diagnosesysteem analyseerde om storingen te herkennen voordat deze schade aan zouden richten. Over de gehele productieperiode van ruim acht jaar heeft BMW maar weinig veranderd aan de E34. Dat geeft mooi aan hoe tijdloos de auto was, en nog altijd is. In 1991 verscheen de 5 Serie Touring met een laadruimte van 460 liter. Twee jaar eerder introduceerde BMW de sedan als viercilinder 518i, de Touring kreeg pas in 1993 de beschikking over deze basismotor. In totaal zijn er ruim 1,3 miljoen E34’s gebouwd. De sedan is in 1995 opgevolgd door de volledig nieuwe 5 Serie (E39), de Touring bleef nog tot medio 1996 in productie.

Brandweerrode stationwagens van het kaliber 5 Serie mogen dan nooit populair zijn geweest, de kleur staat de auto wel goed. Zeker met deze optionele 15-inch kruisspaakwielen en de zwarte raamlijsten is het een opvallende auto. Een stationwagon is per definitie bedoeld om lading te vervoeren. De 5 Serie is met zijn schuine achterklep al meer een vrijetijdscombi dan zijn tijdgenoten, wat de bruikbaarheid van de laadruimte iets beperkt. Dit exemplaar is het lot van vrachtwagen bespaard gebleven. Het lijkt wel of de bagageruimte nog nooit gebruikt is. Verouderingssporen zijn nauwelijks te vinden bij deze auto. Na 98.000 kilometer zijn zowel het in- als exterieur nog net zo fris als in 1993.

De 518i Touring in de kleur Hellrot staat bij youngtimerspecialist Gijs Jansen te wachten op een liefhebber. Gijs vertelt: “De auto is nieuw geleverd in Duitsland op 18 november 1993 en afkomstig van de tweede eigenaar. Een E34 Touring in goede staat is inmiddels bijna niet meer te vinden, laat staan een rode. Dit exemplaar is volledig gedocumenteerd en heeft een sluitende onderhoudshistorie. De gebruikssporen zijn minimaal te noemen en roest is nergens te vinden, ook niet op de vaste zwakke plekken.” De eerste eigenaar, Herr Romeiko uit het Duitse Maintal, heeft als opties een leren stuur en pookknop, een passagiersairbag, dakrails en een radio besteld. Bovendien gaf hij de verkoper opdracht om aan BMW door te geven dat het dubbele schuifdak niet mocht ontbreken. Alles bij elkaar liet de factuur een bedrag van 53.698 Duitse Mark zien, omgerekend 27.455 euro. Vandaag de dag staat er een vraagprijs van 6.950 euro op de prijskaart.

De 1.796 cc grote achtkleps viercilinder met motorcode M40 is nog van de oude stempel waarbij de enkele bovenliggende nokkenas wordt aangedreven door een distributieriem. Pas in zijn allerlaatste levensfase heeft BMW de 518i voorzien van het nieuwe M43-blok met distributieketting. Haast is iets dat niet in je vocabulaire voor moet komen als je in deze auto rijdt. De 113 Beierse paardenkrachten zijn net genoeg om mee te komen met het overige verkeer, maar een inhaalsprintje moet je goed plannen. Volgens mij is de 518i gewoon een showroomlokkertje geweest, want dit prestatieniveau verwacht je niet bij een 5 Serie. Het weggedrag is daarentegen voortreffelijk, net als de directe besturing en de fijne versnellingsbak. De 4,72 meter lange 5 Serie Touring ligt als een brok op de weg en laat zich niet van de wijs brengen. De vering en demping zijn afgestemd op comfort. Rotondes neem je zowat voor je plezier. Daar heeft de fijne besturing een groot aandeel in. Aandrijfkrachten zullen nimmer aan het vierspaaks rad trekken omdat alle krachten naar de achterwielen worden geleid.

Uniek kun je deze 518i Touring met recht noemen. Wie weet wordt de kleur rood ooit nog eens populair, dan zit je met deze auto goed. Dit is geen BMW met een berg vermogen waarmee je de straatstenen aan gruzelementen slaat, maar ook basismodellen hebben zo hun charme. Zelf de ramen open slingeren en de ruitenwissers activeren zijn van die dingen waar zelfs de koper van de goedkoopste nieuwe 5 Serie om lacht, maar waar de youngtimerliefhebber van smult.

Tekst: Arno Lommers

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.gijsjansenauto.com

Specificaties BMW 518i Touring E34

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.796 cc
Cilinders/Kleppen: 4/8
Max. Vermogen: 113 pk bij 5.500 tpm
Max. Koppel: 162 Nm bij 4.250 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 13,4 sec.
Topsnelheid: 190 km/h
Transmissie: handgeschakelde vijfbak
Gem. verbruik: 8,7 l/100 km (1:11,5)
Gewicht: 1.445 kg
Nieuwprijs: ƒ 68.950 / € 31.290 (Nederlandse prijs zonder opties)

Plus
+ Unieke auto
+ Fijne wegligging
+ Dubbel schuifdak

Min
– Matige prestaties
– Onderhoudsgevoelige distributieriem
– Geen elektrische ramen