BMW 735i E38

Handgeschakeld is ook geen straf

Handgeschakeld of automaat, onder autofanaten bevinden zich twee verschillende kampen. De een zweert erbij om zelf de regie te houden, de ander bemoeit zich liever niet met de versnellingsbak. Tegenwoordig hebben de meeste handgeschakelde auto’s zes verzetten, Porsche biedt zelfs een zévende versnelling aan. Bij de automatische transmissies gaat het binnenkort al richting de tien overbrengingen. Daar valt met de hand niet tegenop te schakelen, dat staat vast. In de jaren negentig waren zelfs limousines als de BMW 7 Serie nog te bestellen met handbak. Ook dat is anno 2015 ondenkbaar. Hoe dat bevalt heb ik ondervonden in een 735i uit 1997.

BMW 735i E38BMW 735i E38BMW 735i E38BMW 735i E38BMW 735i E38
Het verhaal rondom de 7 Serie, BMW’s vlaggenschip, is bekend. De derde generatie (E38) is voor velen de ultieme Beierse limousine. Tijdloos, representatief en een motorenaanbod om van te watertanden. Waar de 3 Serie vaak een viercilinder onder de kap heeft en de 5 Serie meestal wordt aangedreven door een zescilinder, is een V8-motor de ideale machine voor de 7 Serie. De testauto is een 735i uit februari 1997 in Aspensilber metallic en een 235 pk sterke 3,5-liter V8-motor.

Waarschijnlijk heeft de eerste eigenaar het stuur altijd zelf ter hand genomen en wilde hij per se zelf schakelen. De meeste 7 Series die ingezet zijn als chauffeursauto werden besteld met een automaat en lange wielbasis. Uit de optielijst zijn flink wat items gekozen. Wat te denken van een verwarmd stuur, leren comfortstoelen, Xenon-verlichting en een navigatiesysteem met TV.

Comfort is bij deze BMW dan ook belangrijker dan sportiviteit. Uiteraard kun je flink opschieten met de 735i en ook bochten neemt de grote wagen met plezier, maar op lange reizen komt het V8-karakter beter tot zijn recht. Zo zijdezacht als de M62-motor loopt en de manier waarop hij de 1.720 kilo zware 7 Serie krachtig naar voren sleurt is heerlijk. Als je eenmaal op kruissnelheid bent heb je geen omkijken meer naar de soepel schakelende versnellingsbak, en geniet je van het heerlijk overzichtelijke en ruime interieur.

Met 143.000 kilometer op de teller is deze 735i goed in staat zijn nieuwe baas veel genot te bieden. Omdat de auto hier en daar wat kleine gebruikssporen heeft staat er een bedrag van nog geen 6.000 euro op het prijskaartje. Janek Han van AutoHan in Zwanenburg: “Deze 7 Serie is misschien niet zo mooi als de andere auto’s die ik aanbied, maar een handgeschakeld exemplaar is zeldzaam en verre van een straf.”

Tekst: Arno Lommers

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.autohan.nl

Specificaties BMW 735i E38

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 3.498 cc
Cilinders/Kleppen: 8/32
Max. Vermogen: 235 pk bij 5.700 tpm
Max. Koppel: 320 Nm bij 3.300 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 7,6 sec.
Topsnelheid: 244 km/h
Transmissie: handgeschakelde vijfbak
Gem. verbruik: 12,3 l/100 km (1:8,1)
Gewicht: 1.720 kg
Nieuwprijs: ƒ 156.300 / € 70.925 (Nederlandse prijs zonder opties)

Plus
+ Smeuïge V8-motor
+ Hoog reiscomfort
+ Uitgebreide uitrusting

Min
– Zwaarlijvige auto
– Te groot voor nauwe straatjes
– Hoog verbruik