BMW 323i E36

Genieten zonder opvallen

Gewoon een 3 Serie uit de E36-reeks zou je kunnen denken bij het zien van deze auto. Onder de kap ligt echter een 2,5-liter zes-in-lijn met 170 trappelende paarden. Een wolf in schaapskleren is wat te ver gezocht, maar ondertussen geniet je toch lekker zonder dat de buitenwereld daar veel van mee krijgt.

BMW 323i E36BMW 323i E36BMW 323i E36BMW 323i E36BMW 323i E36
Bij zijn introductie in 1990 was de 3 Serie E36 er als brave 316i en 318i. Voor de liefhebbers bood BMW de 320i aan, maar die werd bekritiseerd om zijn matige trekkracht bij lage toerentallen. Beter bediend was je met de 325i waarmee het volle potentieel van de 3 Serie benut kon worden. Vijf jaar later onderging het leveringsprogramma een update. De 2,5-liter zescilinder uit de 325i werd vervangen door de 300 cc grotere 328i. Om het gat tussen de 320i en 328i op te vullen werd de 323i geïntroduceerd. Je zou denken dat het hierbij gaat om een motor met een cilinderinhoud van 2.300 cc. Maar nee, het M52-blok heeft een inhoud van 2,5-liter.

De testauto is een 323i automaat in Arktissilber metallic die op 6 maart 1996 geproduceerd is in München en op 26 augustus op naam kwam van de BMW-dealer in Düsseldorf. Precies een jaar na zijn geboorte kocht de 42-jarige Herr Delius de auto, waarna de auto op 1 september 1999 op naam kwam van de 75-jarige Herr Schunn. Tot en met de laatste beurt is de auto in onderhoud geweest bij BMW in Düsseldorf. De optielijst is niet heel uitgebreid, maar een schuif-/kanteldak, airco, mistlampen en een radio zijn van de partij.

Rijden met de 323i is een waar genoegen. Het sonore motorgeluid, de fijne automaat en het directe stuurgevoel geven veel rijplezier. In de stad laat de auto zich prima mennen, maar zijn natuurlijke habitat is een buitenweg met uitdagende bochten. Deze auto heeft een M-sportonderstel waardoor het weggedrag nog een tandje strakker is, zonder dat het comfort eronder lijdt. Erg jammer is het ontbreken van een in hoogte verstelbaar stuur waardoor de ideale zitpositie minder snel gevonden is. De automatische vijfbak heeft ook een sportstand waarin de motor verder doortrekt voordat het volgende verzet in gelegd wordt. Een waar genoegen hoe de zescilinder het uitschreeuwt als de toerenteller de 4.500 omwentelingen passeert. Bocht na bocht kun je op deze manier met een grote glimlach verslinden.

Voor het geval je een keer niet in je eentje het potentieel van de 323i opzoekt maar een dagje met passagiers erop uit trekt, is het goed om te weten dat de achterbank voldoende ruimte biedt voor mensen tot 1,80 meter. Langer moet je niet zijn want de 3 Serie staat niet bekend om zijn onbeperkte hoeveelheid beenruimte. De sedan heeft wel een flinke kofferbak, dus met vier mensen en hun bagage een weekendje naar het buiteland is geen probleem.

Gezien zijn leeftijd is de E36 al een echte youngtimer, maar de liefhebbers komen er nog niet op af als bijen die honing ruiken. Veel exemplaren zijn ten prooi gevallen aan het tuningsgilde en hebben veel achterstallig onderhoud. Een nette sedan met 150.000 kilometer kost zo’n 3.500 euro en voor een uniek exemplaar uit Duitsland met nog geen ton op de teller betaal je al gauw 6.000 euro. Het bouwjaar maakt bij de prijsstelling niet veel uit, het gaat meer om de staat van de auto. Let bij aanschaf van een E36 vooral op de wielophanging (draagarmen, wiellagers). Roest is nauwelijks een probleem, alleen onderaan de wielkasten willen nogal eens blaasjes ontstaan. Een ander zwak punt vormen op den duur de uitlaat en de koplampen (worden dof). De motoren zijn gebouwd op een lang leven en voorzien van een onderhoudsvrije distributieketting. Bij voldoende onderhoud is de E36 een betrouwbare en degelijke auto.

Tekst: Arno Lommers

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.gijsjansenauto.com/

Specificaties BMW 323i E36

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 2.494 cc
Cilinders/Kleppen: 6/24
Max. Vermogen: 170 pk bij 5.500 tpm
Max. Koppel: 245 Nm bij 3.950 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 9,0 sec.
Topsnelheid: 224 km/h
Transmissie: automatische vijfbak
Gem. verbruik: 10,1 l/100 km (1:9,9)
Gewicht: 1.320 kg
Nieuwprijs: ƒ 81.900 / € 37.165 (Nederlandse prijs zonder opties)

Plus
+ Heerlijk motorkarakter
+ Fijn stuurgevoel
+ Goede exemplaren moeilijk te vinden

Min
– Geen verstelbaar stuur
– Beenruimte achterin
– Hoog brandstofverbruik