BMW M3 Coupé E46

Beresterk alternatief voor een hot hatch

Toch fijn dat er steeds meer hot hatches op de markt komen die voor een redelijk te behappen prijs flinke prestaties bieden. Als we aan het begin van het alfabet beginnen is daar de Alfa Giulietta QV, iets verderop komen we bij Ford de Focus ST tegen en ook de Seat Leon Cupra is niet te versmaden. Voor hetzelfde geld kun je ook genieten van een BMW M3 Coupé uit 2001. Geen bespoilerde burgerlijke hatchback met een opgepepte viercilinder, maar het echte werk met een beresterke atmosferische zes-in-lijn. Een vocale creatie waar geen versterker met gecomponeerde raceklanken tegenop kan.

BMW M3 Coupé E46BMW M3 Coupé E46BMW M3 Coupé E46BMW M3 Coupé E46BMW M3 Coupé E46BMW M3 Coupé E46
Ruim een jaar na de komst van de 3 Serie Coupé E46 introduceerde in september 2000 de Bayerische Motoren Werke AG met de M3 het topstuk van de reeks. BMW voorzag de aluminium motorkap van een powerdome om ruimte te maken voor de 212 kilo wegende S54-motor. BMW M GmbH ontwikkelde een 3,2-liter zescilinder die bij een torenhoge 7.900 toeren een vermogen van 343 pk op de achterwielen losliet. Slechts honderd omwentelingen per minuut later gevolgd door de toerenbegrenzer. Omdat tachtig procent van de maximale 365 Newtonmeters koppel al bij 2.000 toeren ter beschikking stond, kon de M3 ook ingezet worden voor dagelijks woon-werkverkeer waarin meezwemmen met de meute ook in het begin van deze eeuw het devies was.

Voor het onderstel van de M3 E46 bouwde BMW voort op dat van de E36 en voegde onder andere een variabel M-differentieel en een zwevend opgehangen reminstallatie toe. Standaard werd de M3 geleverd met een handgeschakelde zesbak die tegen meerprijs was in te ruilen voor de SMG Drivelogic-transmissie (Sequential Manual Gearbox) , een elektro-hydraulisch aangestuurde manuele zesbak zonder koppelingspedaal. Ten opzichte van een gewone 3 Serie Coupé voorzag BMW de M3 onder andere van twee centimeter bredere wielkasten, aerodynamisch gevormde spiegels en een uitlaat met vier eindstukken. Daarnaast kreeg de snelste 3 Serie gesmede lichtmetalen wielen en luchtinlaten in de voorschermen.

Het fotomodel is een handgeschakelde M3 Coupé in de kleur Carbonschwarz metallic die in mei 2001 afgeleverd is aan de toen 59-jarige Herr Helmuth Denkhaus. Na 88.000 zomerkilometers staat de auto er waanzinnig mooi bij. Ook het Imolarode leren is in nieuwstaat en vormt een fraaie combinatie met het zwarte exterieur. Het onderhoud heeft de BMW-dealer uitgevoerd en schade heeft de auto nooit gekend. Dit is typisch zo’n onverprutst liefhebbers exemplaar. Aan luxe ontbreekt het je niet, want automatische airco, parkeersensoren, elektrisch verstelbare stoelen, Xenon-verlichting en cruise control zijn aan boord. Deze M3 heeft bovendien een schuif-/kanteldak, HiFi luidsprekers, stoelverwarming en een zonnegordijn voor de achterruit.

Qua zitpositie, afwerking en stuur- en schakelgevoel is de 4,49 meter lange M3 nauwelijks anders dan zijn minder sterke broertjes. Uiteraard is het onderstel een stuk steviger afgesteld en door de brede 18-inch wielen (voor 225/45 R18, achter 255/40 R18) krijg je vooral korte oneffenheden overduidelijk door. Bij een raspaard als de M3 zit je niet te wachten op een soepele vering, wat telt is snelheid. Bochten kun je dan ook aansnijden alsof je een ultrascherp slagersmes in handen hebt. Kijk wel uit dat de achterkant niet uitbreekt, want als de staart eenmaal in beweging is, moet je van goeden huize komen om de auto in het gareel te houden. Aan de andere kant is de M3 prima dagelijks bruikbaar. Kinderen achterin, bagage in de 410 liter grote kofferbak, niets aan de hand.

Het onderdeel waarop de M3 echt anders is ligt onder de motorkap. Wat een waanzinnig apparaat is die atmosferische zes-in-lijn toch. Met een inhoud van 3,2-liter, 343 pk en 365 Nm maakt deze krachtbron de M3 tot een meesterwerk. Ook het geluid dat de dikke uitlaten voortbrengen dringt door merg en been. Hoe meer toeren, hoe harder het geschreeuw. Als je de Sport-knop hebt ingedrukt is de gasrespons nog directer en wordt je bij voluit accelereren flink tegen de rugleuning van de stoel gedrukt. Langzamere medeweggebruikers inhalen is een eitje. Auto Motor und Sport klokte de M3 op de 80-120 km/h-sprint in de vierde en vijfde versnelling op respectievelijk 5,2 en 7,0 seconden. Het zesde verzet is meer een spaarversnelling, alhoewel je rekening moet houden met een brandstofverbruik van 1 op 8.

De M3 is een prima auto voor alledag, maar nog meer is het een speeltje om naast je daily driver in de garage te hebben staan. Voor de momenten dat je even genoeg hebt van de dagelijkse sleur. Een prijzig genoegen is het wel, de testauto staat momenteel in de showroom van Auto-Timon in Uden voor 33.895 euro. Je leeft maar een keer, toch? O ja, de gunstige bijtelling voor youngtimers gaat pas volgend jaar mei in.

Tekst: Arno Lommers

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.auto-timon.nl

Specificaties BMW M3 Coupé E46

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 3.246 cc
Cilinders/Kleppen: 6/24
Max. Vermogen: 343 pk bij 7.900 tpm
Max. Koppel: 365 Nm bij 4.900 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 5,2 sec.
Topsnelheid: 250 km/h
Transmissie: handgeschakelde zesbak
Gem. verbruik: 11,9 l/100 km (1:8,4)
Gewicht: 1.470 kg
Nieuwprijs: ƒ 164.400 / € 74.600 (Nederlandse prijs zonder opties)

Plus
+ Volledig origineel exemplaar
+ Overweldigende prestaties
+ Superieur weggedrag

Min
– Duur in aanschaf en onderhoud
– Stuur- en schakelgevoel mag nog sportiever
– Teveel snelheidsbeperkingen in Nederland