Daihatsu Cuore Casual

Goedkope stadsvlo zonder tirelantijnen

Daihatsu en youngtimers worden niet direct met elkaar in verband gebracht. Okee, een Charmant uit 1984 met veel chroom verdient de titel wel en in de toekomst zal het gekke roadstertje Copen ook een begeerlijk hebbeding worden. Een Cuore valt meer in de hoek gebruiksauto’s voor in de stad. Daardoor rijden er legio exemplaren rond met een lage kilometerstand, maar waarvan de staat van onderhoud te wensen overlaat. Er zijn daarentegen ook eigenaren (vaker eigenaresses) die hun kleine auto elk jaar keurig naar de merkdealer brengen voor een beurt. Op zo’n Cuore is vaak weinig af te dingen en houden je nog jaren lang mobiel. Ik heb gereden met een Cuore Casual uit 1998.

Daihatsu Cuore CasualDaihatsu Cuore CasualDaihatsu Cuore CasualDaihatsu Cuore CasualDaihatsu Cuore Casual
Inmiddels is het 108-jarige Daihatsu, dat sinds 1999 voor 51 procent eigendom is van Toyota, van de Europese markt verdwenen. Wellicht ken je de slogan ‘Rij zuinig, rij Daihatsu’ nog wel. Het merk stond dan ook vooral bekend om zijn kleine stadsauto's. Na het succes uit de jaren negentig met de Cuore, Charade en Applause, kwamen de Japanners na de eeuwwisseling met diverse vreemde stuiptrekkingen in de vorm van de Terios, Trevis en YRV. Op 13 januari 2011 maakte Daihatsu bekend dat het in 2013 zal stoppen met het verkopen van auto's in Europa.

Terug naar het onderwerp van deze test, de donkerblauwe Cuore Casual die op 11 september 1998 door de Edense Daihatsu-dealer Braber werd afgeleverd aan zijn eerste eigenaresse uit Arnhem. De RDW koos het kenteken TZ-DG-68 voor deze stadsvlo uit die van februari 1995 tot november 1998 in de prijslijst stond. Veel meer dan een hoedenplank en een intervalstand op de ruitenwissers hoefde je niet te verwachten. Voor klanten met meer noten op hun zang hadden waren er de Cuore Trendy en Life Style. Onder kenners staat deze Cuore bekend als de L501. Het model oogt nog niet eens zo verouderd en met een lengte van 3,31 meter en een breedte van 1,40 meter zijn de afmetingen ideaal voor in de drukke binnenstad.

Rollen doet de auto standaard op stalen 12-inch wielen met 145/70-banden, waar kom je die maat nou nog tegen? Bij een grote internetdistribiteur in autorubber heb je nog slechts de keuze uit vier verschillende merken. Gelukkig staat de testauto op leuke lichtmetalen wielen (met een paar schaafrandjes…) van Daihatsu met 155/65 R13 banden, een maat die een stuk gangbaarder is. Zoals bij veel Japanse stadsauto’s is de lak maar dun opgebracht. Na 17 jaar en net 100.000 kilometer zie je her en der al wat barstjes verschijnen. Roest is niet zo’n groot euvel, het bruine spook duikt echter wel op bij de achterste wielkastranden en vergeet ook niet om het onderstel regelmatig te controleren. Overigens is de hele onderhoudshistorie van deze Cuore bekend.

Omdat dit een driedeurs Cuore is kun je door de wijd openslaande deuren zonder problemen instappen. Simpel is het toverwoord aan boord. Van de niet onaardig zittende, maar onvoldoende verstelbare stoelen tot het overzichtelijke, maar minimale dashboard, meer heb je feitelijk niet nodig. Voor enig vertier zit er overigens wel een radio/cassettespeler met twee speakers in de testauto. Opbergruimte vind je alleen in het dashboardkastje zonder klep en achterin hebben vooral kinderen het naar hun zin. Met 186 liter is de matig afgewerkte bagageruimte ontzettend klein, maar in zo’n compacte auto verwacht je ook geen zeeën aan ruimte.

Helemaal aan de andere kant, onder het korte motorkapje ligt de 847 cc grote driecilinder met een overweldigende 44 pk en 67 Nm. Dit stukje techniek is uiteraard zo betrouwbaar als je van een Japans automerk mag verwachten en brengt de Cuore vooral in de stad vlot op gang. Isolatie heeft Daihatsu niet gemonteerd, dus het torretje laat altijd en eeuwig van zich horen. Boven de 90 km/h gaat het allemaal wat minder snel. Op voorwaarde dat het niet hard waait is een klein stukje rijksweg is best te overleven. Sturen, remmen en schakelen gaat lang niet zo geraffineerd als de allerkleinste auto’s dat tegenwoordig doen. Maar als je berekent voor hoe weinig geld je mobiel kunt zijn stel je je eisen al snel bij. Voor 1.450 euro tik je de auto zelf op de kop (inclusief vier nieuwe banden), elke 17 kilometer gaat er een liter benzine doorheen en per drie maanden vraagt de Belastingdienst maximaal 39 euro aan MRB. Met deze Jap kun je voor weinig nog veel lol beleven.

Tekst: Arno Lommers

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.car-outlet.nu

Specificaties Daihatsu Cuore Casual

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 847 cc
Cilinders/Kleppen: 3/6
Max. Vermogen: 44 pk bij 5.600 tpm
Max. Koppel: 67 Nm bij 3.800 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 17,6 sec.
Topsnelheid: 135 km/h
Transmissie: handgeschakelde vijfbak
Gem. verbruik: 5,3 l/100 km (1:18,9)
Gewicht: 605 kg
Nieuwprijs: ƒ 15.495 / € 7.030

Plus
+ Betrouwbare techniek
+ Voldoende vlot
+ Ruimteaanbod

Min
– Saai design
– Stuurt erg licht
– Karige uitrusting