Dodge Viper RT/10 Roadster

Puur op Amerikaanse leest geschoeide sportwagen

Als een bom sloeg hij begin jaren negentig in, de Dodge Viper RT/10 Roadster. Een enorm heftige, puur op Amerikaanse leest geschoeide sportwagen. Iedereen, vooral wij Europeanen, verbaasde zich over de enorm grote motor. Ook de afgeronde vormen van de carrosserie spraken tot de verbeelding. Na de Ferrari Testarossa was de Viper dan ook de tweede 1:18 modelauto van ondergetekende.

Dodge Viper RT/10 RoadsterDodge Viper RT/10 RoadsterDodge Viper RT/10 RoadsterDodge Viper RT/10 RoadsterDodge Viper RT/10 Roadster
Het idee voor de Viper kwam van Bob Lutz, de toenmalige CEO van Chrysler. Tijdens een filosofisch onderonsje in februari 1988 met twee andere hooggeplaatsten binnen het merk werd dit monster bedacht. Met in het achterhoofd de nagedachtenis van de Shelby Cobra werd de Viper in drie jaar tijd productierijp gemaakt. Begin 1989 toonde Chrysler een prototype van een nieuwe V8-sportwagen en het publiek reageerde zo enthousiast dat men besloot de auto te gaan bouwen.

Ondertussen was de V8-motor doorontwikkeld tot V10 en begin 1992 mochten de eerste Amerikaanse klanten hun Viper RT/10 Roadster in ontvangst nemen. De afkorting RT staat overigens voor Road/Track, dus de auto moest zich zowel op straat als op het circuit thuisvoelen. De carrosserie rust op een buizenframewerk met een sterke centrale draagbalk die als ruggengraat dient. Om de 4,45 meter metende Viper relatief licht (1.560 kilo) te houden is de koets grotendeels van met glasvezelversterkte kunststof geproduceerd. De 7.990 cc grote V10 zorgde voor flink wat druk op de vooras, maar door veel gebruik te maken van aluminium bleef zijn gewicht beperkt tot 323 kilo. De op Amerikaanse leest geschoeide machine heeft slechts een centrale nokkenas en twee kleppen per cilinder. Voor een goede gewichtsverdeling kreeg de accu een plekje in de 334 liter metende kofferbak.

Rijden met de Viper RT/10 vereist een zekere rijvaardigheid. Bewust zagen de Amerikanen af van ABS, tractiecontrole en ESP. Voor liefhebbers van een zwiepende kont een heerlijkheid, maar zelfs op droog asfalt in de derde versnelling sta je binnen de kortste keren achterstevoren wanneer het gaspedaal te snel in de vloerbedekking wordt gedrukt. Stuurbekrachtiging is gelukkig wel aanwezig, wat gezien de bandenmaat geen overbodige luxe is. Op de vooras liggen sloffen waarop de maat 275/40 R17 te lezen is, achter is het rubber nog een stukje breder: 335/35 R17. Voorzien van een zeer directe overbrenging en met redelijk wat gevoel laveer je de Amerikaan door het verkeer. Door de lange verhoudingen van de trefzeker schakelende zesbak (Borg Warner) is de Viper enorm schakelui te rijden. Je zit altijd een versnelling (of twee) lager dan je denkt. De vijfde en zesde trap zijn pure overdrives waarin de trekkracht en het toerental flink ingeperkt zijn, maar ook dan is de auto relatief gezien enorm snel.

Rustig rijden is niet de meest fijne bezigheid met de Viper RT/10. Vooral tijdens het op temperatuur brengen van de liters olie in het blok komt de 400 pk sterke motor met de cilinderinhoud van een vrachtwagen (boring x slag: 101,6 x 98,5 millimeter) nogal chagrijnig over. Hortend en stotend rijd je de stad uit. Pas boven de 3.000 toeren begint de V10 het een beetje naar zijn zin te krijgen. Als je het gas serieus intrapt weet je niet wat er gebeurd. Naast de 400 paarden staan er ook 605 hele Newtonmeters paraat die de sportwagen met luid gebrul uit de sidepipes naar de horizon sleuren. Ondertussen voel je de rijwind hevig aan je kapsel trekken. Wat een sensatie, onbeschrijflijk! Dit is zo’n pure Amerikaanse gangmaker die van wanten weet. Theoretisch zou je in de hoogste versnelling 417 km/h kunnen halen. De topsnelheid van 266 km/h wordt dan ook in vijf bereikt (theoretisch max. 288 km/h).

Dat de Viper RT/10 op zijn Amerikaans is afgewerkt met veel hard plastic in het interieur doet weinig aan zijn sensaties af. Met 27.000 kilometer is de testauto van juni 1995 nog bijna maagdelijk, zelfs de originele matten met Viper-logo liggen er nog in. Gezien het hoge verbruik en de enorme draaicirkel is dit niet een auto om dagelijks te gebruiken, al valt het zicht rondom niet eens tegen. Voor het geld van een dergelijke Viper heb je echter ook een hele leuke hot hatch als een Volkswagen Golf GTI, maar qua sensaties kan er niets op tegen zo’n rauwe Amerikaan.

Tekst: Arno Lommers

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.seldenrijk.nl

Specificaties Dodge Viper RT/10 Roadster

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 7.990 cc
Cilinders/Kleppen: 10/20
Max. vermogen: 400 pk bij 4.600 tpm
Max. koppel: 605 Nm bij 3.600 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 4,5 sec.
Topsnelheid: 266 km/h
Transmissie: handgeschakelde zesbak
Gem. verbruik: 14,0 l/100 km (1:7,1)
Gewicht: 1.560 kg
Nieuwprijs: f 221.510 / € 100.515 (Nederlandse prijs)

Plus
+ Enorme sensatie bij volgas
+ Meesterlijk uitlaatgeluid
+ Directe besturing

Min
– Bokkig gedrag tijdens warmrijden
– Enorm hoog brandstofverbruik
– Harde plastics dashboard