Fiat 125 Special

Vlotte middenklasser voor sportieve huisvader

Een jaar na de introductie van de Fiat 124 werd op 22 april 1967 het doek van de 125 getrokken. De sedan moest als sportieve achterwielaangedreven middenklasser, met net wat compactere afmetingen dan de toen acht jaar oude Fiat 1800, furore maken. Goede prestaties en een uitstekend weggedrag stonden boven aan de lijst van speerpunten. Met in vijf jaar 603.877 in het Italiaanse Turijn gebouwde exemplaren wist de 125 veel harten te veroveren. Met name de 125 Special sprak tot de verbeelding.

Fiat 125 SpecialFiat 125 SpecialFiat 125 SpecialFiat 125 SpecialFiat 125 Special
Ontwerper Dante Giacosa van Fiats Centro Stile kreeg anderhalf jaar de tijd om de 125 vorm te geven. De hoekige vorm van de carrosserie is afgeleid van de 124, het centrale deel van de koets is bijvoorbeeld een op een overgenomen. Giacosa, eveneens de vormgever van de Fiat 500 Topolino, gaf de voorzijde echter een stoer gezicht met dubbele vierkante koplampen. Van achteren toont de 4,22 meter lange 125 ook wat forser dan zijn 18 centimeter kortere broer. Om de auto nog wat meer cachet te geven zijn er diverse chromen delen en sierstrips gemonteerd.

Vanbinnen valt de testauto, een 125 Special uit november 1969, op doordat de witte carrosseriekleur nergens te bekennen is, destijds een unicum. Zowel het dashboard als de portieren met hun klassieke chromen afwerking als de stijlen zijn keurig bekleed. Ronde klokken en ventilatieopeningen zijn een welkome afwisseling naast het verder hoekige design. Perfect passend bij de lakkleur Bianco is de rood/zwarte bekleding van het interieur. Het forse tweespaaks stuur oogt niet bepaald sportief, een kort pookje met een forse hoes erom op de middenconsole maakt echter veel goed. Hoofdsteunen ontbreken, maar destijds behoorden verstelbare rugleuningen, leeslampjes, een intervalstand op de ruitenwissers en opzij uitklapbare zonnekleppen tot de luxe zaken. Achterpassagiers zitten lekker ruim en hebben zelfs een armsteun in het midden van de bank. Hun bagage verdwijnt in de 380 liter metende kofferbak. Door de vijf liter grotere benzinetank ten opzichte van de gewone Fiat 125 is dit compartiment echter met 20 liter gekrompen.

Motorisch hebben de Italianen van de 125 een vooruitstrevende auto gemaakt. In de 125 Special ligt een pittig op het gaspedaal reagerende 1.608 cc viercilinder met een dubbele bovenliggende nokkenas (DOHC of Twin Cam) die worden aangedreven door een distributieriem. Aurelio Lampredi, die ook machines voor Abarth en Ferrari ontwikkelde, wist 100 pk uit het blok te toveren. Dit leidde tot prestaties die duurdere concurrenten als de Alfa Romeo Giulia Super en BMW 1800 bijna in de schaduw zette. Ondanks de anno nu achterhaalde topsnelheid van 170 km/h merk je goed dat de 125 Special in zijn begin jaren tot de sportieve gezinsauto’s behoorde. De motor houdt vooral van toeren maken, tussen de 3.000 en 5.000 toeren is hij op zijn best. Voorin schreeuwt de machine het uit terwijl de bestuurder met een stevige hand de volgende versnelling inschakelt. Echt een Italiaans driftkikkertje deze 125 Special.

Destijds werd de auto door journalisten geroemd om zijn goede weggedrag. Waarschijnlijk waren verkeersdrempels toen nog geen gemeengoed. Zulke snelheidsremmers geeft de 125 Special met een harde klap aan de inzittenden door, het veercomfort is niet optimaal. Een fijn bochtgedrag legt de achterwielaangedreven sedan daarentegen wel aan de dag, al is het soms flink zwengelen aan het dunne stuurwiel. Als bestuurder kun je de forse Fiat goed plaatsen op de weg. De hele motorkap en achterzijde zijn perfect te overzien en de raamstijlen zijn erg smal. Terwijl de gewone Fiat 125 al in 1969 is afgeserveerd, mocht de Special-uitvoering nog tot 1972 door. Met de 132 konden de Italianen op minder goede recensies rekenen. Vooral het weggedrag en het design werden bekritiseerd. Gelukkig bestaat de testauto nog, een uniek exemplaar uit Italië met nog maar 60.000 kilometer op de klok en grotendeels in de eerste lak.

Tekst: Arno Lommers

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.visscher.nl

Specificaties Fiat 125 Special

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.608 cc
Cilinders/Kleppen: 4/8
Max. vermogen: 100 pk bij 6.200 tpm
Max. koppel: 130 Nm bij 4.000 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 13,6 sec.
Topsnelheid: 170 km/h
Transmissie: handgeschakelde vijfbak
Gem. verbruik: 9,7 l/100 km (1:10,3)
Gewicht: 1.020 kg
Nieuwprijs: f 9.688 / € 4.395

Plus
+ Ruim interieur
+ Erg pittige motor
+ Goed bochtgedrag

Min
– Hoog geluidsniveau
– Geen hoofdsteunen
– Oncomfortabel op verkeersdrempels