Fiat Panda 900 i.e. CLX

Goedkoop, maar karaktervol

Die gekke Panda leeft maar voort. Na 23 productiejaren en meer dan vier miljoen gebouwde exemplaren heeft het Italiaanse stadsautootje nog altijd veel tevreden berijders. De laatste jaren slinkt het aantal Panda’s van het eerste model op Neerlandswegen snel, maar als je gelukt hebt zie je er nog regelmatig een rijden. Niet zo gek ook, want tegen lage kosten kun je een hoop vervoeren in de Panda en redelijk betrouwbaar is het eenvoudig geconstrueerde Italiaantje ook nog.

Fiat Panda 900 i.e. CLXFiat Panda 900 i.e. CLXFiat Panda 900 i.e. CLXFiat Panda 900 i.e. CLXFiat Panda 900 i.e. CLX
In 1976 gaf Fiat aan Giorio Giugiaro van Italdesign de opdracht een simpel en goedkoop te produceren voorwielaangedreven stadsauto te ontwerpen met zoveel mogelijk binnenruimte. Het Italiaanse automerk had een huishoudelijk apparaat op wielen in gedachten, in de geest van de Citroën 2CV en Renault 4. Onder streng beveiligde omstandigheden mochten een select publiek in 1978 de eerste prototypes van Type 141 bewonderen en er hun mening over geven. Twee jaar later, het voorjaar van 1980 stond op het punt van aanbreken, werd de Panda officieel geïntroduceerd op de Autosalon van Geneve en startte de productie in de Mirafiori-fabriek in het Italiaanse Turijn. Dat het wagentje tot eind 2003 in productie zou blijven kon toen nog niemand bevroeden.

De Panda is het toonbeeld van eenvoud. Vlak en daardoor makkelijk te produceren plaatwerk, een voor- en achterruit zonder rondingen en slechts één ruitenwisser zorgden voor een zo laag mogelijke consumentenprijs. Op sommige gebieden sloeg Fiat door, zoals bij de onhandige drukknoppen om de deuren te ontgrendelen. De smalle wieltjes staan op de hoeken van de carrosserie om zoveel mogelijk binnenruimte te creëren. In zijn 23-jarige carrière is de eerste generatie Panda op een paar kleine opfrisbeurtjes na nauwelijks veranderd. Het basisontwerp is in al die jaren hetzelfde gebleven.

Ook het interieur is ontzettend simpel uitgevoerd. De stoelen zijn in de loop der tijd geëvolueerd van simpele hangmatjes tot barkrukken, maar nog altijd goedkoop te produceren. Niet meer dan een rechthoekig kastje achter het stuur moet dienen als klokkenwinkel en knoppencluster en typisch Panda is de verschuifbare asbak. De rest van het dashboard is eigenlijk een soort hangmatachtige opbergzak, een dashboardkastje vond Fiat te duur. Qua ruimte heb je voorin en zelfs op de achterbank weinig te klagen, met dank aan de vierkante bouw van de carrosserie. Ook de bagageruimte van de Panda is groter dan die van menig concurrent. Normaal staat er 272 liter ter beschikking, met de achterbank in opgevouwen toestand heb je zelfs 1.088 liter aan laadruimte. Een wasmachine slikt het 3,41 meter korte Italiaantje met gemak.

Een cilinderinhoud van 899 cc, 39 hele pk’s en een trekkracht van 65 Nm zijn geen waarden om van achterover te vallen. De 715 kilo lichte Panda is zelfs met deze specificaties vooral in de stad nog altijd een vlot wagentje. Als je vaker op de snelweg vertoeft is het verstandig uit te kijken naar een 1.100-uitvoering. Sowieso zijn A-wegen niet het habitat van dit doosje, krappe straatjes zijn meer zijn ding. Tot 100 km/h valt het nog mee met het lawaai aan boord en komt er een verslavend roffeltje uit het vooronder, daarboven heeft zelfs een radio van een beetje kwaliteit moeite om boven het motorgeluid uit te komen. Op binnenwegen is de stabiliteit van de Panda prima en rond je bochten met plezier. Het stuur staat dicht bij de voorruit en het zicht rondom is geweldig. Geen parkeerplek is te klein en het gebrek aan stuurbekrachtiging is geen probleem. Schakelen gaat wat hakerig, maar de vijf verzetten laten zich lang niet onaardig inleggen. Brede schoenen zijn geen aanbeveling, dan druk je snel twee pedalen tegelijk in. Pas in bochten op dat je niet uit de aardig zittende stoeltjes glijdt, zijdelingse steun bieden ze niet.

Hele mooie Panda’s van het eerste model moet je inmiddels met een loep zoeken. In zijn thuisland kun je nog wel eens slagen. Een goed voorbeeld is de testauto in de kleur Bianco Banchisa uit 1996 met slechts 18.000 kilometer op de klok. Bij ons in Nederland staan vooral de uitgeleefde exemplaren voor een paar honderd euro te koop. Omdat de techniek simpel en vrij betrouwbaar is hoeft dat voor goedkoop rijplezier geen probleem te zijn. Let echter wel op de staat van de carrosserie. Als je eenmaal in de Panda-wereld bent beland is er vaak geen weg terug, het blijft een sympathiek autootje.

Tekst: Arno Lommers

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.schmidt-gemert.nl

Specificaties Fiat Panda 900 i.e. CLX

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 899 cc
Cilinders/Kleppen: 4/8
Max. vermogen: 39 pk bij 5.500 tpm
Max. koppel: 65 Nm bij 3.000 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 18,0 sec.
Topsnelheid: 140 km/h
Transmissie: handgeschakelde vijfbak
Gem. verbruik: 5,9 l/100 km (1:16,9)
Gewicht: 715 kg
Nieuwprijs: f 15.495 / € 7.030 (Nederlandse prijs)

Plus
+ Sympathiek karakter
+ Ruim interieur
+ Goedkoop

Min
– Basic afwerking
– Geen snelwegauto
– Aanbod goede exemplaren