Fiat Tipo 1.4 i.e.

Auto van het Jaar 1989 nu een zeldzaamheid

Fiat heeft diverse malen de eerste plaats bij de verkiezing Auto van het Jaar gehaald en in 1989 was het de beurt aan de Tipo, de opvolger van de Ritmo. De Tipo werd tot de zomer 1995 in het Italiaanse Pomigliano d'Arco gebouwd en intern Type 160 genoemd. De hatchback is ontworpen door Ercole Spada van I.DE.A. (Institute of Development in Automotive Engineering) in Turijn. Vandaag de dag zijn er nog maar weinig exemplaren van de ooit zo succesvolle Golf-concurrent over.

Fiat Tipo 1.4 i.e.Fiat Tipo 1.4 i.e.Fiat Tipo 1.4 i.e.Fiat Tipo 1.4 i.e.Fiat Tipo 1.4 i.e.
Bij de presentatie in het voorjaar van 1988 baarde de Tipo opzien met zijn vierkante vormgeving. Volgens de Italianen bood de 3,96 meter lange auto daardoor de ruimte van een Ford Sierra, terwijl de maatvoering eerder te vergelijken was met die van de Escort. Roestproblemen zijn bij de Tipo grotendeels de wereld uit geholpen door toepassing van een deels verzinkte carrosserie en een achterklep van glasvezel. Overigens kon de achterklep überhaupt niet van staal gemaakt worden omdat er toentertijd nog geen technieken bestonden om van dit materiaal plaatwerk in de gewenste vorm te produceren. Op de bodemplaat van de Tipo zijn in de loop der jaren een flink aantal Fiat’s en Alfa Romeo’s gebaseerd. Denk hierbij aan de Tempra, Bravo, Brava en Marea. Bij Alfa Romeo gebruikte men dit platform onder meer voor de 145, 146 en 155. In eerste instantie was de Tipo er alleen als vijfdeurs hatchback, pas bij de facelift in 1993 werd de driedeurs toegevoegd.

Momenteel staat de nieuwe Tipo bij de dealer. Wat is er dan leuker om de eerste generatie in de showroom naast zijn opvolger te hebben staan? Fiat-dealer Visscher in Gorinchem heeft een Tipo 1.4 i.e. uit maart 1990 op de kop weten te tikken. Deze in Azzuro Spring metallic gespoten Tipo in Gorinchem is een bijzonder exemplaar. De YF-97-NX begon zijn leven als demo bij de vorige Fiat-dealer in Gorinchem en heeft daarna slechts een andere eigenaar gehad. Er staat nog geen 33.000 kilometer op de teller en om de stalen 13 inch wielen met kenmerkende wieldoppen zitten nog de eerste Goodyear Grand Prix S70-banden.

Uiteraard is de auto voordat hij de showroom in is gerold flink opgepoetst en het resultaat mag er zijn. Ook onder de motorkap staat hij er piekfijn bij en in het ruim opgezette interieur zijn nergens slijtsporen te vinden. Wij zijn er een rondje mee om geweest en de Tipo rijdt werkelijk als nieuw. De 1.372 cc motor slaat direct aan en loopt als een zonnetje. Omdat de auto op 26 jaar oude banden staat rijden we niet harder dan 80 km/h en op die snelheid zit de 980 kilo wegende Fiat vrij vlot. De motor met Bosch Mono-Jetronic inspuiting is altijd goed hoorbaar, maar zijn stemgeluid is niet vervelend. Onder in de toeren is het blok niet echt wakker, om lekker op gang te komen is het zaak verder door te trekken. Daarbij schakelt de vijfbak wat hakerig en vooral de achteruit heeft een stevige hand nodig.

Omdat deze basis-Tipo geen stuurbekrachtiging heeft, is niet alleen het parkeren een kwestie van flink aan het dunne stuur trekken. Ook tijdens het rijden merk je dat bochten echt met twee handen aan het rad genomen moeten worden. Met de wegligging zelf is weinig mis, de Auto van het Jaar 1989 is veilig onderstuurd en zal nooit verrassend uit de hoek komen. Wel is de vering vrij stug op korte oneffenheden en zitten de stoelen niet optimaal. Vooral de korte zitting is niet op lange Nederlanders berekend. Ergonomisch is het wennen dat diverse functies in de stuurkolomhendels geplaatst zijn, maar het dashboard is keurig overzichtelijk. Waar de Tipo op uitblinkt is de ruimte aan boord, zowel voor de achterpassagiers als hun bagage is bovengemiddeld veel plaats beschikbaar.

Ooit een veel geziene gast op de Nederlandse wegen, vandaag de dag totaal uitgestorven. De Tipo is anno 2016 nog altijd een fijne auto om mee onderweg te zijn, al sprankelt hij niet van Italiaans karakter. Het weggedrag is keurig, de binnenruimte uit de kunst en zelfs met de basismotor kom je vlot mee in het dagelijkse verkeer. Stuurbekrachtiging is wel een must en of de stoelen je bevallen is een kwestie van uitproberen. Deze blauwe Tipo zal zijn verdere leven als showauto doorbrengen, maar als je goed zoekt kun je nog een leuk en dagelijks bruikbaar exemplaar vinden.

Tekst: Arno Lommers

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.visscher.nl

Specificaties Fiat Tipo 1.4 i.e.

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.372 cc
Cilinders/Kleppen: 4/8
Max. vermogen: 69 pk bij 6.000 tpm
Max. koppel: 106 Nm bij 3.000 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 13,0 sec.
Topsnelheid: 161 km/h
Transmissie: handgeschakelde vijfbak
Gem. verbruik: 7,0 l/100 km (1:14,3)
Gewicht: 980 kg
Nieuwprijs: f 24.200 / € 10.980

Plus
+ Veel ruimte
+ Voldoende prestaties
+ Technisch in topstaat

Min
– Mist Italiaanse uitstraling
– Geen stuurbekrachtiging
– Vormgeving voorstoelen