Ford Escort Cabrio 1.6i-16V Pacific

Vier het leven, koop een cabrio!

Cabrio’s zijn uit de mode, maar waarom? Vandaag de dag zoekt bijna iedereen heel pragmatisch naar een auto. Bijtelling, gezin, ruimte, restwaarde, je kent het wel. Lieden die echt geld te spenderen hebben schaffen liever een coupé aan of sparen door voor een premium product. Stop met denken, sla nu toe! De zomer komt eraan, de temperatuur stijgt, gun jezelf het plezier van een open auto. Veel geld hoeft dat niet te kosten en omdat dit soort voertuigen meestal alleen zijn gebruikt bij mooi weer is de kans groter dat je een ordentelijk exemplaar treft.

Ford Escort Cabrio 1.6i-16V PacificFord Escort Cabrio 1.6i-16V PacificFord Escort Cabrio 1.6i-16V PacificFord Escort Cabrio 1.6i-16V PacificFord Escort Cabrio 1.6i-16V Pacific
Ford heeft sinds zomer 1983 de Escort Cabrio in het programma. Dit model heeft altijd enigszins in de schaduw gestaan van de Kadett en Astra van Opel, maar vooral Volkswagen trok massa’s meer geïnteresseerden voor de Golf-zonder-dak. Ondergetekende is van huis uit Ford-maniak met een zeer sterke hang naar de Escort. Net als van de Opel en Volkswagen zijn er steeds minder overlevenden over. Roest, versleten cabriokappen, in elkaar gelopen motoren door achterstallig onderhoud, allemaal zaken die de economische waarde te boven gaan. Helaas is de laatste rustplaats daarom vaak de schrootpers.

De Escort ziet er zeker met het dak naar beneden helemaal niet verkeerd uit. De rolbeugel is ontsierend, maar nodig om de carrosserie nog enige stijfheid te bezorgen. Ook voor de veiligheid van de inzittenden kan het ding van pas komen. De stoffenkap verzinkt niet helemaal achter de achterbank, maar blijft er net iets boven liggen. Zo elegant als cabriodaken tegenwoordig in de koets verdwijnen behoorde destijds schijnbaar nog niet tot de mogelijkheden. Aan de neus met zijn ovale koplampen en grille kun je zien dat de testauto van na de facelift in 1995 is. Destijds is ook het onderstel en daarmee het weggedrag van de Escort flink verbeterd. Bovendien was het de laatste grote wijziging die Ford zijn eeuwige verkooptopper gaf voordat zijn carrière in 2000 eindigde. Van achteren is duidelijk dat de cabrio is afgeleid van de hatchback, kijk maar naar de lichtunits. Het korte achterklepje is specifiek voor de cabrio.

Niet alleen het exterieur kreeg een grote opfrisser in 1995, ook de binnenkant van de Escort werd op de schop gegooid. Qua plaatsing van alle instrumenten wijzigde Ford niet veel, het ging de Duitsers meer om de vormgeving. Het ouderwetse vierkante design werd ingeruild voor een afgerond geheel dat ook jaren later nog best te pruimen is. Dat er harde materialen zijn gebruikt voor alle panelen zal je niet snel ontgaan, het dashboard zit wel goed in elkaar en ergonomisch klopt het. De nieuwe stoelen zitten prima, al zou nog iets meer zijdelingse steun welkom zijn. Ten opzichte van de Escort van voor de facelift is de zitpositie wat hoger. Daardoor zit je dichter op het stuur, wat nog eens benadrukt wordt door het feit dat het rad niet verstelbaar is. Achterin kunnen alleen kinderen fijn zitten, volwassenen kunnen ten eerste hun benen niet kwijt en bovendien staat de rugleuning veel te steil. Van de bagageruimte moet je ook niet veel verwachten, maar omdat de cabrio in de basis een hatchback is het laadruim groter dan bij een pure roadster.

Veel cabrio’s zijn geïmporteerd uit landen waar dit type auto, ook in de jaren negentig, meer in trek was dan in Nederland. De geteste Escort is origineel in Nederland geleverd, de eerste eigenaar heeft hem in juli 1996 bij de Ford-dealer opgehaald. Goed getimed, juli is bij uitstek de maand om open te rijden. Na twee eigenaren staat er nu 151.000 kilometer op de analoge kilometerteller. Er zitten her en der wat gebruikssporen aan de groene Ford, maar in vergelijk met andere (open) auto’s van deze leeftijd zit deze Escort er nog keurig uit. De kap oogt netjes, de wielkasten zijn vrij van roest en het interieur is niet uitgewoond. Hier kun je nog heel veel lol aan beleven als het onderhoud niet nagelaten wordt.

Rijden doet de Duitser ook prima. De heerlijk soepele 1600 cc zestienklepper klinkt als een klok, hangt goed aan het gas en vertoont geen spoortje vermoeidheid. Je merkt aan het krakende dak wel dat de stijfheid van de koets niet honderd procent is, maar dat is iets dat je voor lief moet nemen. Vanuit het lekker stevig afgeveerde onderstel komen geen onheilspellende geluiden en de precies goed bekrachtigde besturing geeft voldoende feedback. Kortom: je leeft maar een keer, dus gooi je haar los en geniet van de mooie dagen die nog komen gaan!

Tekst: Arno Lommers

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.vanderaa-autos.nl

Specificaties Ford Escort Cabrio 1.6i-16V Pacific

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.597 cc
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. vermogen: 90 pk bij 5.500 tpm
Max. koppel: 134 Nm bij 3.000 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 12,7 sec.
Topsnelheid: 173 km/h
Transmissie: handgeschakelde vijfbak
Gem. verbruik: 7,6 l/100 km (1:13,2)
Gewicht: 1.147 kg
Nieuwprijs: f 42.990 / € 19.510

Plus
+ Fijne aandrijflijn
+ Stuurt goed
+ Roestvrij exemplaar

Min
– Rolbeugel oogt niet erg elegant
– Zit- en bagageruimte
– Stuur niet verstelbaar