Ford Mustang Convertible 4.7 V8

Heerlijk cruisen met galopperend paard

Ford verzet de bakens, de huidige Mustang wordt nu ook via onze landelijke importeur verkocht. Grijze import is daarom niet meer nodig. Vorige week is het eerste exemplaar van het nieuwste model in ons land afgeleverd. De gelukkige eigenaar bestelde echter de viercilinder turbomotor, terwijl de Mustang bijna een synoniem is voor een bulderende V8. Onverwachts heb ik mogen ervaren welk gevoel dat oplevert. Een rit met een ’68-er Mustang Convertible 4.7 V8 heeft me overtuigd.

Ford Mustang Convertible 4.7 V8Ford Mustang Convertible 4.7 V8Ford Mustang Convertible 4.7 V8Ford Mustang Convertible 4.7 V8Ford Mustang Convertible 4.7 V8
De Chevrolet Corvette moest en zou door aardvijand Ford verslagen worden. Lee Iacocca, de hoogste man van de Ford-organisatie in Amerika, wilde een auto in de markt zetten die jongeren aansprak. Deze wens kwam uit, de Mustang kreeg bij zijn introductie in april 1964 een toestroom aan geïnteresseerden op gang waar de dealers geen raad mee wisten. De sportwagen was niet gebonden aan status of klasse. Bijna iedereen voelde zich erdoor aangetrokken.

Wist je trouwens dat de Mustang ook in Nederland geassembleerd is? Tussen 1965 en 1967 rolde de Pony car van de band in Amsterdam. Ook in ons land was de auto toen erg populair. Het galopperende paard in de grille is ontworpen door Phil Clark, een van de Ford-designers. De Mustang werd in eerste instantie vernoemd naar het Lockheed P-51 Mustang jachtvliegtuig, maar Henri Ford II wilde geen oorlogszuchtig imago en dus werd gekozen voor de prairies en de wilde Amerikaanse paarden als uitgangspunt.

In 1967 werd de eerste generatie Mustang vernieuwd. Qua afmetingen was deze serie iets gegroeid en er kwamen sterkere motoren beschikbaar. Ook herken je deze Mustang aan de grotere grille. Ik heb gereden in een Mustang Convertible 4.7 V8 in Meadowlark Yellow uit februari 1968. Precies drie jaar geleden is hij naar ons land geëmigreerd en staat nu voor bijna 30.000 euro te koop bij Iwan van Lankvelt in Uden. Een marktconforme prijs, want exemplaren in goede staat worden zeldzaam.

Ik stap in en beland op zachte stoeltjes zonder hoofdsteunen en zijdelinkse steun. Voor me zie ik een groot en dun stuur met daarachter een paar meters met niet meer dan broodnodige informatie als snelheid en toerental. Het contactslot zit diep weggestopt onder het stuur en na het omdraaien van de sleutel slaat de 289 cubic inches (4.736 cc) grote V8 direct aan. Wat een geluid brengt zo’n blok voort, ongelofelijk. Heerlijk donker en zwaar bassend draait hij stationair. Met de versnellingshendel van de drietraps automaat schakel ik de D-stand in en laat de Mustang rustig wegrollen.

Door het overvloedig aanwezige koppel zijn hoge toerentallen niet nodig om flink vooruit te komen. Maar voor het ruige werk is deze Amerikaan niet gemaakt. Zeker als Convertible met het dak open ligt cruisen hem veel beter. Lekker met je linker arm op de deur en met rechts de auto met het ontiegelijk indirect werkende stuur in de gewenste richting dirigeren. Ondertussen waait de wind door je haar en geniet je van de V8-brul als het gas naar de bodem gaat.

In bochten voel je de koets torderen en op een rotonde moet het stuur bijna drie keer rond. Gelukkig gaat dat enorm licht, de Mustang is met 1.420 kilo dan ook niet overdreven gewichtig. Door zijn leeftijd van 47 jaar is de auto vrijgesteld wegenbelasting, maar de brandstofkosten kunnen flink uit de klauwen lopen. Verder dan zeven kilometer op een litertje euro loodvrij zul je niet komen.

Fantastisch om eens te mogen rijden met zo’n iconische Mustang. Klassiek en comfortabel maar toch vrij vlot. Verwacht geen korte remweg zoals in moderne auto’s, want om tot stilstand te komen moet je flink trappen op het middelste pedaal. Ook dat is een goede reden om de Ford alleen te gebruiken voor fijne ritjes op binnenweggetjes en te genieten van zijn karakter.

Tekst: Arno Lommers

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.iwanvanlankvelt.nl

Specificaties Ford Mustang Convertible 4.7 V8

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 4.736 cc
Cilinders/Kleppen: 8/16
Max. Vermogen: 198 pk
Max. Koppel: 391 Nm
Acceleratie 0-100 km/h: 8,9 sec.
Topsnelheid: 186 km/h
Transmissie: drietraps automaat
Gem. verbruik: 16,5 l/100 km (1:6,1)
Gewicht: 1.420 kg

Plus
+ Iconisch model
+ Machtige V8-motor
+ Vlotte prestaties

Min
– Matige afwerking
– Torderend koetswerk
– Duur in aanschaf