Ford Sierra 2.0i Special

Zeldzaam ongeschonden Sierra

Als het woord ‘youngtimer’ valt gaan de gedachten vaak uit naar de gebruikelijke BMW’s, Mercedessen en Volvo’s. Dat het ook anders kan bewijst deze witte Ford Sierra 2.0i Special uit 1989.

Ford Sierra 2.0i SpecialFord Sierra 2.0i SpecialFord Sierra 2.0i SpecialFord Sierra 2.0i SpecialFord Sierra 2.0i Special
Als je geen gevoel hebt bij hedendaagse auto’s vol elektronica, of er simpelweg het geld er niet voor (over) hebt, maar een klein stadsautootje van begin deze eeuw ook niet ziet zitten, dan zou de oplossing kunnen zijn om op zoek te gaan naar een goed onderhouden youngtimer. Natuurlijk, voor vijf- à zesduizend euro staan er mooie BMW’s en Mercedessen te glimmen bij de diverse specialisten. Erg fijne auto’s, maar qua gebruikskosten voor veel mensen toch wat te gortig. Voor de helft van dat bedrag rijd je er echter ook al knap bij.

Kijk eens naar deze witte Sierra uit september 1989. De meeste Sierra’s zijn gebruikt waarvoor ze bedoeld waren: rijden en daarna verwerkt worden tot schroot. De XR-25-PF heeft echter een groot deel van zijn leven binnen gestaan. Zijn enige vorige baas heeft er in die 25 jaar slechts 91.000 kilometer mee gereden. Natuurlijk kun je de auto gebruiken als ‘daily driver’, maar misschien is het nog wel leuker om hem alleen op mooie dagen tevoorschijn te halen. De vraagprijs van 2.950 euro is gezien de staat van de auto en het feit dat ongeschonden Sierra’s steeds zeldzamer worden in onze ogen meer dan gerechtvaardigd. Zoek maar eens een tweede, voor dat geld.

De aerodynamisch vormgegeven Sierra kwam in 1982 op de markt als de opvolger van de hoekig vormgegeven Taunus. Het publiek sloot Fords nieuwe middenklasser direct in de armen, hoe controversieel ook. De auto was nog uitgerust met achterwielaandrijving, terwijl de concurrentie rond die tijd al was overgestapt op voorwielaandrijving. In 1987 werd de Sierra gefacelift en kreeg een strakker uiterlijk. Ook voegde Ford de sedan aan het gamma toe. In 1990 werden er enkele wijzigingen aan het gefacelifte model doorgevoerd, waaronder een moderner dashboard. Dit model is tot halverwege 1993 leverbaar geweest. Daarna nam de Mondeo het stokje over. De testauto is een vijfdeurs Sierra 2.0i Special. Op basis van de CL-uitvoering monteerde Ford op de Special tegen een aantrekkelijke meerprijs onder andere een toerenteller, centrale deurvergrendeling en van binnenuit verstelbare spiegels. Als enige extra liet de vorige eigenaar een origineel handbediend glazen schuif-/kanteldak monteren. Stuurbekrachtiging, ABS en een automatische versnellingsbak waren destijds prijzige opties en over elektrische ramen moest je al helemaal niet beginnen. Lekker basic, en dat is in het huidige tijdsbeeld met allerlei assistentiesystemen wel eens lekker.

Het leuke is dat je zaken als dodehoekwaarschuwing niet eens nódig hebt. De Sierra is zo overzichtelijk en de raamstijlen zijn zo smal dat je niet gauw een fietser over het hoofd ziet. Wat dat betreft is er in de laatste dertig jaar niet veel winst geboekt. Bij de kaartautomaat van de parkeergarage draai je het raam naar beneden en trek je met twee handen aan het grote stuurwiel om de auto in een parkeervak te manoeuvreren. Een beetje werken is niet erg toch? Je bent tenslotte bezig met autorijden! Voor wie er naar terugverlangt: de Sierra geeft je het onvervalste Ford-gevoel uit de jaren ’80 en ’90. De onbekrachtigde besturing is erg indirect, in de stad is het flink zwengelen geblazen. Echter, doordat de auto via de achterwielen aangedreven wordt zijn er geen aandrijfreacties is het stuur voelbaar en is het contact met de voorwielen prima. In snel genomen bochten helt de koets wel duidelijk over, maar van onderstuur is nauwelijks sprake. Op lange glooiingen in het wegdek is de vering comfortabel, korte oneffenheden worden duidelijk doorgegeven. Achterpassagiers hebben over zitruimte niet te klagen en ook de bagageruimte is ruim bemeten. Omdat de auto slechts 1.170 kilo weegt en de 2.0 DOHC injectiemotor 120 pk levert is het geen enkel punt om vlot met het huidige verkeer mee te komen. De motor is soepel en op constante snelheid best stil. Ook het windgeruis en bandenlawaai hebben mij tijdens de proefrit niet gestoord, zelfs niet met geopend schuifdak. Schakelen en koppelen gaat gesmeerd, al staat de pook wel wat ver naar voren ten opzichte van de bestuurdersstoel en zijn de schakelwegen erg lang.

Als je er achter bent gekomen dat een Sierra wel wat voor je is, let dan bij de bezichtiging op overmatige olielekkage bij de klepdekselpakking en de versnellingsbak. Losse stekkercontacten kunnen nog wel eens voor startproblemen zorgen. De uitlaat en koppeling kunnen snel slijten, en soms hapert de centrale deurvergrendeling. Tijdens de laatste productiejaren is de auto beter beschermd tegen roest, maar kijk altijd naar de dorpels, de wielkasten en de wielophanging. Check ook de staat van de remleidingen en de uitlaat. Problemen met waterpompen en ontstekingen zijn vanaf bouwjaar 1990 nauwelijks meer aan de orde. Motorisch is de Sierra erg betrouwbaar. De testauto heeft gelukkig een distributieketting. De meeste Ford-motoren uit die tijd hebben een riem die elke 120.000 kilometer vervangen moet worden. Onderdelen zijn nog goed verkrijgbaar, vooral Ford-specialisten en autodemontagebedrijven hebben de meest gangbare delen nog wel op de plank liggen. Het verbruik van deze Ford middenklasser ligt bij normaal gebruik rond de 1 op 11.

Tekst: Arno Lommers

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.500e.nl

Specificaties Ford Sierra 2.0i Special

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.998 cc
Cilinders/Kleppen: 4/8
Max. Vermogen: 120 pk bij 5.600 tpm
Max. Koppel: 171 Nm bij 2.500 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 10,0 sec.
Topsnelheid: 190 km/h
Transmissie: handgeschakelde vijfbak
Gem. verbruik: 7,8 l/100 km (1:12,8)
Gewicht: 1.170 kg
Nieuwprijs: ƒ 33.080 / € 15.010

Plus
+ Binnenruimte
+ Goede prestaties
+ Overzichtelijke carrosserie

Min
– Geen stuurbekrachtiging
– Indirecte besturing