Ford Streetka

Pittige roadster voor de mooie dagen

Bij ons krijgen ook toekomstige youngtimers alle aandacht. Deze keer is het de beurt aan de Ford Streetka. Als voorproefje op de Ka introduceerde Ford in 1996 het door Ghia ontworpen studiemodel Saetta. Wat we toen nog niet wisten was dat deze roadster vanaf eind 2002 bij Pininfarina in productie zou gaan. Ford liet direct al doorschemeren dat de tweezitter niet lang in het gamma zou blijven. De Duitsers hebben woord gehouden, want in de zomer van 2005 was het na 37.076 exemplaren al over en uit voor de cabrio met stoffen dak (vanaf 2004 ook met hardtop). Pininfarina begon enkele jaren later aan de fabricage van de Focus Coupe-Cabriolet.

Ford StreetkaFord StreetkaFord StreetkaFord StreetkaFord Streetka
Net als de dichte Ka is de 3,65 meter lange en 1.036 kilo wegende Streetka getekend vanuit de New Edge-designtaal. Je herkent veel elementen van het succesvolle stadsautootje in de roadster, maar hij staat duidelijk breder op zijn wielen. Opvallend zijn de brede heupen, noodzakelijk om de 195/45 R16-banden te kunnen herbergen. Andere grapjes zijn de half afgedekte koplampen en het achteruitrijlicht midden in de achterbumper. Het studiemodel was binnenin revolutionair vormgegeven, maar de uiteindelijke productieversie kreeg, op het sportstuur na, het gewone Ka-dashboard.

Als basis voor de Streetka nam Ford, net als voor zijn dichte broertje, de in 1996 geïntroduceerde Fiesta. Uiteraard is het onderstel aangepast aan het sportieve uiterlijk, omdat het met meer dan de 60 pk van het standaard 1.3’tje overweg moest kunnen. De 95 pk sterke 1.6 Duratec-motor geeft de Streetka net wat meer scherpte. Het is een motor met in totaal acht kleppen, een enkele bovenliggende nokkenas, aluminium cilinderkop en distributieketting. Via de handgeschakelde vijfbak komen de aandrijfkrachten bij de voorwielen terecht. Bagage kun je kwijt onder het kofferdeksel waar plek is voor 214 liter aan tassen.

Bij Van der Werf Car-Outlet in Ede vonden we een Streetka in Biscaya Blue. Waar het gros van de 941 rijdende Streetka’s in ons land is geïmporteerd, behoort de 03-PH-LZ tot een van de 386 exemplaren die zijn leven lang al een Nederlands paspoort heeft. De auto is in juni 2004 door de Ford-dealer in het Brabantse Oosterhout aan de eerste eigenaar afgeleverd. Na twee jaar en 27.400 kilometer is de Streetka ingeruild bij de Ford-dealer in Zundert en aan een klant verkocht die er in zes jaar tijd 23.000 kilometer mee reed. Vanaf 2012 heeft de derde eigenaar, die de blauwe cabriolet kocht bij een onafhankelijk autobedrijf, de kilometerteller tot 85.000 laten oplopen. Zojuist is er in Ede een prijskaart met daarop een bedrag van 4.450 euro achter de voorruit gehangen.

Vanwege het druilerige weer rijden we met de kap dicht. Vanuit je stoel het dak erop trekken gaat niet, alles moet met de hand gebeuren. Gelukkig is dat geen zware klus. Een goede zitpositie instellen verloopt net zo simpel en qua bewegingsruimte valt er best te leven met het compacte cabriootje. Meer dan een voldoende krijgen de met leer beklede én verwarmde voorstoelen niet, ze zijn nogal vlak. Direct bij het starten laat de 1.6-motor weten er zin in te hebben en eenmaal op gang weet de machine de Streetka enthousiast vooruit te bewegen. Omdat de verhoudingen van de met heerlijk strakke schakelwegen gezegende versnellingsbak aan de korte kant zijn, komt er vanuit het vooronder wel een flink kabaal tijdens accelereren. Boven de 120 km/h komt daar nog eens een windgeruis rondom het dak bij.

De Streetka is meer een gooi-en-smijt wagentje voor kronkelige binnenwegen. Daar voelt hij zich met zijn scherpe besturing en strakke onderstel het beste thuis. Ook op rotondes laat hij zich niet gek maken. Zoals het een Ford betaamt gaat een goed onderstel niet ten koste van het comfort, want de auto is niet bikkelhard afgeveerd. Op een laag brandstofverbruik hoef je helaas niet te rekenen. Door de fabriek wordt een gemiddelde van krap 1 op 13 opgegeven en er circuleren verhalen van eigenaren die niet verder dan 1 op 11,5 komen. Alles uiteraard onder voorbehoud van het gewicht van je rechtervoet. Het motortje spoort aan tot lekker gasgeven.

Al met al is de Streetka met zijn vrolijke vormgeving, pittige motor en strakke onderstel wat ons betreft een begeerlijk zomerautootje. Vanaf 2018 komen de eerste exemplaren pas in aanmerking voor het predicaat ‘youngtimer’, maar desalniettemin is het nu al een bijzondere verschijning op de weg. Veel exemplaren zijn de ton aan kilometers nog niet gepasseerd en het prijsniveau is zeer redelijk.

Tekst: Arno Lommers

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.car-outlet.nu

Specificaties Ford Streetka

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.597 cc
Cilinders/Kleppen: 4/8
Max. Vermogen: 95 pk bij 5.500 tpm
Max. Koppel: 135 Nm bij 4.250 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 12,1 sec.
Topsnelheid: 173 km/h
Transmissie: handgeschakelde vijfbak
Gem. verbruik: 7,9 l/100 km (1:12,7)
Gewicht: 1.036 kg
Nieuwprijs: € 26.000

Plus
+ Eigenzinnig ontwerp
+ Scherp weggedrag
+ Uitgebreide uitrusting

Min
– Onpraktisch
– Onderstel kan nog meer pk’s aan
– Niet zuinig

Aantal Ford Streetka in Nederland op 17/9/2015: 941x.

Grijs 431x, zwart 231x, blauw 159x,
groen 59x, rood 37x, oranje 13x,
geel 6x, bruin 3x, wit 2x.

Aantal geïmporteerd: 598x
Aantal 1e eigenaar: 33x
Oudste Streetka in Nederland: januari 2003
Nieuwste Streetka in Nederland: juli 2009

Origineel in Nederland geleverde Streetka’s
2003: 154x, 2004: 142x, 2005: 83x, 2006: 6x, 2007: 1x=386x