Honda Accord Coupé 2.0i ES

Japanse Amerikaan zeldzaam in Europa

Na de succesvolle jaren tachtig is het in Europa met de verkoopcijfers van Honda steeds verder bergafwaarts gegaan. In Amerika is het Japanse automerk tot op de dag van vandaag echter enorm populair. Aan de overkant van de grote plas zijn dan ook totaal andere modellen leverbaar dan in ons werelddeel. De zesde generatie Accord die Honda in 1998 introduceerde werd voor Europa in Engeland gebouwd, de Accord Coupé is echter afgeleid van de Amerikaanse variant en niet elke importeur zag er brood in om hem aan te bieden. Zelfs in Japan, de thuisbasis van Honda, werd dit model Accord Coupé niet verkocht.

Honda Accord Coupé 2.0i ESHonda Accord Coupé 2.0i ESHonda Accord Coupé 2.0i ESHonda Accord Coupé 2.0i ESHonda Accord Coupé 2.0i ES
Als basis voor de Accord Coupé, fanaten spreken hierbij over de modelcode CG4, diende het verkorte onderstel van de Amerikaanse Accord sedan. Onder de motorkap lag een 2,3-liter viercilinder, die voor Europa vervangen werd door een 2,0-liter. Het topmodel was uitgerust met een 3.0 V6-motor die standaard gekoppeld was aan een automaat. Bij Auto Venekamp in Roden staat een Accord Coupé 2.0i ES in Regent Silver metallic met handgeschakelde vijfbak te koop. Bedrijfsleider Niels Venekamp is enthousiast over de sportieve, maar tegelijkertijd stijlvolle Honda en vertelt: “Dit is best een bijzondere en unieke auto. Ik liep er tegenaan en dacht: dat is apart, die moet ik hebben! Dit exemplaar uit december 1998 met 110.000 kilometer op de teller heeft in Duitsland twee eigenaren gehad, geboren in respectievelijk 1943 en 1931. Het laatste onderhoud heeft plaatsgevonden bij kilometerstand 104.646, de historie is compleet.”

Bij de eerste aanblik oogt de 4,77 meter lange Accord Coupé al gracieus met zijn gestrekte lijnen. Typisch jaren negentig zijn de lage neus en de platte achterkant, waarbij de driehoekige achterlichten met ertussen de lichtband zijn Amerikaanse afkomst niet verloochenen. Honda heeft de auto prima door de inburgeringstoets gesleept, want de inkeping voor de kentekenplaat in de forse achterbumper is aan de Europese afmetingen aangepast en we zien gelukkig ook geen achteraf opgehangen mistachterlicht. Tegenwoordig is een enorm grote grille bijna een must, 17 jaar geleden volstond nog een bescheiden exemplaar met een even ingetogen logo. Alleen de koplampsproeiers vallen wat ons betreft uit de toon. De lichtmetalen wielen maken daarentegen weer veel goed.

De Accord Coupé mag dan wel in het Amerikaanse Marysville (Ohio) gebouwd zijn, het interieur komt vertrouwd over. Qua vormgeving is het dashboard typisch Honda en de afwerking is, op wat harde plastics hier en daar, op niveau. Ook ergonomisch klopt het geheel, de kachelbediening zit op de goede hoogte met daaronder de radio en de werking van alle functies spreekt voor zich. Gezeten op de elektrisch bedienbare en verwarmde stoelen voel je je al snel thuis in deze Honda, ook al zou de auto niet voorzien zijn van alle goodies die deze luxe ES-uitvoering aan boord heeft. Cruise control, een elektrisch schuif-/kanteldak, automatische airco en niet te vergeten een originele Honda-radio/cd-speler. Op de achterbank kun je voor korte tijd twee kinderen kwijt, maar volwassenen horen daar niet thuis, ondanks dat de bank best fijn zit. Met een inhoud van 467 liter is de bagageruimte wel bijzonder ruim.

Rijden met de Accord Coupé geeft een tweeslachtig beeld. Je zit op fijne stoelen, die iets te hoog gepositioneerd zijn, het weggedrag is klasse en met de prestaties van de 147 pk sterke viercilinder is niets mis. Bochtige wegen trotseert de auto zonder moeiten en toeren maken doet de F20B5-motor graag. Tijdens zulke escapades laat het blok een fijne snerp horen. Voor een dergelijke chique coupé als deze Accord is het geluidsniveau aan de hoge kant, iets meer isolatie tussen het motorcompartiment en het interieur had geen kwaad gekund. Wat tegenvalt is het gevoel dat je Accord je geeft via het stuur, de pedalen en de versnellingsbak. We hadden verwacht dat de auto veel soepeler en weldadiger aan zou voelen. De besturing is best strak, maar niet anders dan die van een gemiddelde Opel Astra. Hetzelfde geldt voor de erg droog en hakerig schakelende vijfbak. Het samenspel tussen gas- en koppelingspedaal doet erg aan een Toyota van dezelfde leeftijd denken. Door het korte en hoge aangrijppunt van het linker exemplaar geef je algauw teveel gas bij het optrekken vanuit stilstand. Zeker omdat je rechtervoet maar een millimeter naar beneden hoeft om het toerental te verhogen. Zodoende komt de aandrijflijn in stadsverkeer bokkig over. Er zijn Japanse auto’s die dit spel beter onder controle hebben.

Feit blijft dat je voor de gevraagde 5.000 euro een unieke auto aan de Accord Coupé hebt. Het is een mix van een strak uiterlijk en goede dagelijkse gebruiksmogelijkheden. De uitrusting is op orde, het weggedrag prima en qua betrouwbaarheid hoef je ook geen zorgen te hebben. Jammer dat de auto niet spannender rijdt dan een gemiddelde middenklasser, dat had hem nog net wat aantrekkelijker gemaakt.

Tekst: Arno Lommers

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.autovenekamproden.nl/

Specificaties Honda Accord Coupé 2.0i ES

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.997 cc
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. Vermogen: 147 pk bij 6.000 tpm
Max. Koppel: 184 Nm bij 5.000 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 10,0 sec.
Topsnelheid: 208 km/h
Transmissie: handgeschakelde vijfbak
Gem. verbruik: 9,0 l/100 km (1:11,1)
Gewicht: 1.285 kg
Nieuwprijs: 55.095 DM / € 28.170 (Duitse prijs)

Plus
+ Fraai uiterlijk
+ Luxueuze uitrusting
+ Betrouwbare techniek

Min
– Mainstream stuurgevoel
– Schakelt hakerig
– Rumoerige motor