Jaguar XK8 Convertible

Engelse roofkat met V8-power

William Lyons wilde oorspronkelijk zijspancombinaties voor motorfietsen bouwen en richtte daar in 1922 de Swallow Sidecar Company voor op. In 1927 was hij al overgestapt op auto’s en vier jaar werd de SS1 geïntroduceerd. Naarmate de auto's steeds beter werden, ging hij op zoek naar een naam die de snelheid, ranke uitstraling en het grote vermogen zijn creaties weerspiegelde. Zo ontstond in 1935 de naam Jaguar. Lyons’ doelstelling was vierwielers bouwen die zo veel mogelijk overeenkwamen met een levend schepsel. Tijdens de Tweede Wereldoorlog concentreerde Jaguar zich vooral op de productie van zijspancombinaties voor militair gebruik, maar ontwierp en bouwde het ook vliegtuigen.

Jaguar XK8 ConvertibleJaguar XK8 ConvertibleJaguar XK8 ConvertibleJaguar XK8 ConvertibleJaguar XK8 Convertible
Toen Jaguar op de London Motor Show van 1948 de nieuwe open XK 120 liet zien, was deze voorbestemd om een van de beroemdste sportauto's ooit te worden. Drie jaar later volgde de coupé en op dezelfde tentoonstelling stond in 1954 de XK 140 klaar, gevolgd door de XK 150. Dit model is tot en met 1961 gebouwd. Pas 35 jaar later kwam het Engelse automerk met een nieuwe XK op de markt, intern bekend als de X100. Net als zijn voorvaderen was de nieuwe XK er als coupé en cabriolet, al heeft Jaguar het natuurlijk over convertible. Het bijzondere aan het ontwerp is dat de meeste cabrio’s worden ontworpen op basis van de coupé. Bij de XK was dit andersom, de coupé werd afgeleid van de cabriolet.

Bij Briljant Car Center in Uden staat een XK8 Convertible in de showroom die op 2 april 1997 door Jaguar-dealer Kimman uit Amsterdam is afgeleverd aan de heer B. uit Bergen. Voor een luttele 217.950 gulden (bijna 100.000 euro) mocht de auto mee. In drie jaar tijd sprokkelde de eerste eigenaar 20.000 kilometer bij elkaar en verzamelde welgeteld één stempel in het onderhoudsboekje. Medio 2000 heeft de heer B. uit Blaricum de XK8 als occasion gekocht bij dezelfde dealer, de aankoopnota hiervan is nog aanwezig. Daaruit blijkt dat hij een Rolls-Royce Corniche uit 1984 inruilde. Deze Flying Lady is tot op de dag van vandaag in handen van de koper die haar in 2000 op naam zijn zette. Dat de blauwe convertible voor de tweede eigenaar echt een speeltje voor mooie dagen was, is te zien aan de kilometerstand. In 15 jaar tijd zijn er slechts 8.000 kilometers bij gekomen, zodat de digitale teller nu op bijna 30.000 staat.

Anno 2015 oogt de XK8 echt uitmuntend. Alles is nog origineel, tot op de Pirelli-banden waarop de auto de fabriek in 1997 verliet aan toe. Ook de lederen afdekking van de kap ligt nog in de bagageruimte en onder de motorkap ziet alles er spik en span uit. Werkelijk een pareltje, deze RL-DT-52. Nu kun jij hem kopen voor 28.500 euro, slechts 29 procent van de nieuwprijs.

De 4,76 meter lange XK8 is een tot de verbeelding sprekend beeldhouwwerk, zeker als convertible. Prachtig is de combinatie van de donkerblauwe lak en de lichte leren bekleding. Ook het design van de 17-inch wielen is onovertroffen. Aan de ene kant heeft de auto een erg klassiek voorkomen, maar ouderwets oogt hij nog geenszins. Typisch Jaguar zijn de zes ronde meters op het dashboard, dat op het (plastic) houtwerk na vrij gewoontjes oogt. De afwerking is niet op het niveau dat de Duitse concurrentie in de jaren negentig bood en op veel plaatsen kom je knoppen tegen uit het magazijn van Ford, destijds de eigenaar van Jaguar. De stoelen geven weinig steun, maar zijn wel comfortabel genoeg om vele kilometers achter elkaar te verslinden zonder een stijve rug te krijgen. Uiteraard vinden we in de middenconsole de kenmerkende J-gate versnellingspook die tegenwoordig helaas niet meer gemonteerd wordt in auto’s van het gracieuze Engelse merk.

Onder de prachtig geplooide motorkap ligt een 294 pk sterke vierliter V8 met vier kleppen per cilinder en twee maal twee bovenliggende nokkenassen. Klassiek motorgeluid mis je een beetje, van de V8 merk je als normaal rijdt vrijwel niets. Pas als het gaspedaal stevig naar de bodem gaat, komt er een roffel tevoorschijn en wordt je in je stoel gedrukt. Desgewenst ligt de topsnelheid op 250 km/h en sprint de auto in zeven tellen vanuit stilstand naar 100 km/h. Een tussensprintje van 80 naar 120 km/h is in vijf tellen geklaard. Tijdens zulke escapades zijn er wel sloten benzine nodig voor de voorstuwing, maar als je je rustig houdt is 1 op 8 haalbaar. De vijftraps automaat schakelt vroeg en nauwelijks voelbaar op, tenzij de kick-down in actie komt of de sportstand is ingeschakeld. Onder die omstandigheden laat de V8 zich horen en toont deze katachtige zijn klauwen.

De lichte besturing van de XK8 biedt best wat gevoel en het bochtgedrag is mooi neutraal. Ondanks het ontbreken van het dak voelt de koets stijf aan en zijn bochten op hoge snelheid af te raffelen. Hierbij moet je het bond maken om de achterwielen hun grip te laten verliezen. Omdat de banden (245/50 R17) van de testauto 18 jaar oud zijn heb ik het verder rustig aan gedaan en ook dan is de Jaguar een heerlijke auto. In alle comfort met de kap omlaag en het zonnetje op je bol plezierritjes maken is geweldig. Let alleen wel op de grote draaicirkel en de onoverzichtelijke koets. Met de kap open is het tot een snelheid van 120 km/h prima uit te houden, daarboven begint de wind flink aan je kapsel te trekken. Als de auto zijn hoed op heeft steekt windgeruis ook wat eerder de kop op dan bij een coupé.

Wat uitrusting betreft heb je in de XK8 niet te klagen. Airco, elektrisch verstelbare stoelen, een elektrisch bedienbare kap, een boordcomputer en een audio-installatie zijn aanwezig. Op het gebied van interieurruimte is het echt een tweezitter, de achterbank is niet bruikbaar, ook niet voor kleine kinderen. Als de 307 liter grote bagageruimte onvoldoende is voor de vakantiekoffers, dan kun je het bankje gebruiken als aflegruimte. Concluderend kan ik zeggen dat de XK8 Convertible een heerlijke zomerauto is. Dit origineel in Nederland geleverde exemplaar moet je simpelweg koesteren voor het nageslacht. Geef hem de aandacht die hij verdient en geniet niet alleen van de comfortabele rijeigenschappen, maar ontdek ook zijn tweede gezicht door hem de sporen te geven.

Tekst: Arno Lommers

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.briljantcarcenter.nl

Specificaties Jaguar XK8 Convertible

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 3.996 cc
Cilinders/Kleppen: 8/32
Max. Vermogen: 294 pk bij 6.100 tpm
Max. Koppel: 393 Nm bij 4.250 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 7,0 sec.
Topsnelheid: 250 km/h
Transmissie: vijftraps automaat
Gem. verbruik: 11,8 l/100 km (1:8,5)
Gewicht: 1.680 kg
Nieuwprijs: ƒ 217.950 / € 98.900

Plus
+ Prachtige vormgeving
+ Heerlijke V8-motor
+ Zowel comfortabel als sportief

Min
– Afwerking dashboard
– Flink brandstofverbruik
– Zijdelinkse steun stoelen