Matra-Simca Rancho

“Hallo vriendjes en vriendinnetjes…”

“De auto van Bassie & Adriaan!”, zelfs vandaag de dag herkennen kleine kinderen de auto van de clown en acrobaat uit duizenden. Inderdaad, het Vlaardingse duo reed in de jaren tachtig met de Matra-Simca Rancho in de kleur Rouge Commanche. Onder andere de 53-TA-98, 33-XP-86 en HJ-85-LJ moesten geloven aan de stuurmanskunsten van Adriaan. Het exemplaar van Henk Visscher van de gelijknamige Citroën-, DS- en Peugeot-dealer uit Culemborg is een prachtige remake.

Matra-Simca RanchoMatra-Simca RanchoMatra-Simca RanchoMatra-Simca RanchoMatra-Simca Rancho
De avontuurlijke Rancho is de voorloper van de huidige crossover-gekte. Antonis Volanis ontwierp halverwege de jaren zeventig een veelzijdig en origineel concept dat een hoge zitpositie, veel ruimte, comfort en een stoer uiterlijk combineerde. Ondanks dat er tussen 1977 en 1984 precies 56.457 exemplaren gebouwd zijn, is het aantal overgebleven Rancho’s op twee handen te tellen.

In samenwerking met het Franse Matra werkte Simca aan een vrijetijdsvoertuig op basis van de 1100 Fourgonnette pick-up. Voor Matra was dit zijn eerste niet-sportwagen. Oorspronkelijk zou de 4,31 meter lange Rancho vierwielaandrijving krijgen, maar vanwege de te hoge productiekosten werd dit plan naar de prullenbak verwezen. De 80 pk sterke 1.442 cc viercilinder uit de Simca 1308 dreef de voorwielen aan. Wel kreeg de Rancho een uiterlijk dat argeloze voorbijgangers de indruk moest geven de hele wereld aan te kunnen.

Op de Autosalon van Genève in maart 1977 maakte het publiek kennis met de Rancho, waarna de auto een paar maanden later in de showroom stond. Nadat het PSA-concern in 1978 Chrysler Europa opgekocht had, werd de Rancho vanaf het jaar daarop als Matra-Talbot verkocht. De productie had nogal wat voeten in de aarde. In Poissy bouwde Simca de 1100 Fourgonnette pick-up en stuurde deze door naar de 230 kilometer zuidelijker gelegen Matra-fabriek in Romorantin-Lanthenay. Daar monteerde men een stalen frame met kunststof aanbouwdelen.

De belofte van een ruime auto hebben de ontwerpers van de Rancho waar weten te maken. Voorin zit je op zachte, maar qua formaat en ondersteuning fijne stoelen. De voorpassagier zit ver genoeg van de bestuurder af en beiden kijken uit op een logisch ingedeeld dashboard. Qua materialen en vormgeving is het geheel ontzettend ouderwets, de SUV’s van tegenwoordig zijn op dit gebied een stuk beter in elkaar gezet. Her en der hoor je wat kraken of trillen. Door de voorstoelen om te klappen kun je je op de deelbare achterbank nestelen en door de verhoogde koets hebben de passagiers een enorme hoofdruimte. Voor hun benen staat voldoende ruimte ter beschikking. Nog iets verder naar achteren vinden we een grote bagageruimte. Voor een vrije toegang moet eerst de achterruit omhoog en daarna de bumper omlaag.

Rijden doet de Rancho op zijn hoge 14-inch banden met grof profiel niet bepaald geraffineerd. Je zwalkt over de weg en de auto helt flink over. Opvallend is de redelijk directe besturing, de testauto is achteraf voorzien van stuurbekrachtiging. Met 1.130 kilo is de Rancho geen zwaargewicht, hoge prestaties zijn niet zijn ding. Als de motor op temperatuur is komt er nog aardig wat vaart in deze hoge crossover, maar als alle 80 pk’s aangesproken worden vliegen de decibellen je om de oren. Het lage trekgewicht van 850 kilo zal daarmee samenhangen. Het advies is simpelweg om rustig aan te doen, dan heeft de Rancho het veel beter naar zijn zin. Comfortabel over binnenwegen cruisen en de motor niet tot in het uiterste tergen.

Als voorloper van de huidige trend naar stoere opgehoogde auto’s zonder terreincapaciteiten is de Rancho een unieke auto. Ruim, bijzonder vormgegeven en comfortabel. Tegen de nieuwe generatie kan dit oudje niet op, daarvoor loopt hij achter op het gebied van rijgedrag en prestaties. Bassie & Adriaan wisten in de jaren tachtig niet dat kinderen 35 jaar later nog steeds naar hun avonturen zouden kijken. De makers van de Rancho konden niet bevroeden een voorbeeld te bouwen voor het auto-ontwerp van drie decennia later.

Tekst: Arno Lommers

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.visscher.nl

Specificaties Matra-Simca Rancho

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.442 cc
Cilinders/Kleppen: 4/8
Max. vermogen: 80 pk bij 5.600 tpm
Max. koppel: 118 Nm bij 3.000 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 16,3 sec.
Topsnelheid: 145 km/h
Transmissie: handgeschakelde vierbak
Gem. verbruik: 9,8 l/100 km (1:10,2)
Gewicht: 1.130 kg
Nieuwprijs: f 26.500 / € 12.025

Plus
+ Vooruitstrevend ontwerp
+ Comfortabel geveerd
+ Ruim interieur

Min
– Matige prestaties
– Zwalkend weggedrag
– Afwerking en materiaalgebruik