Mercedes-Benz 190E 2.5-16 Evolution W201

Compromisloze straatracer

DTM, de Deutsche Tourenwagen Meisterschaft is de populairste tourwagencompetitie ter wereld. Sinds de officiële instap in de DTM in 1988 heeft Mercedes-Benz er de meeste zeges behaald van alle fabrikanten.

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 Evolution W201Mercedes-Benz 190E 2.5-16 Evolution W201Mercedes-Benz 190E 2.5-16 Evolution W201Mercedes-Benz 190E 2.5-16 Evolution W201Mercedes-Benz 190E 2.5-16 Evolution W201
Het merk met de ster bouwde tussen maart en mei 1989 in een oplage van 502 exemplaren de 190E 2.5-16 Evolution I, een straatlegale racer om te voldoen aan de homologatieregels. Als basis werd de reguliere 190E 2.5-16 gebruikt, het vlaggenschip uit de W201-Baureihe en de opvolger van de 190E 2.3-16. Ondanks dat de raceteams van Mercedes-Benz om meer vermogen stonden te springen, ontwikkelden de Duitse technici de 190E 2.5-16 Evolution I (kortweg Evo genoemd) niet alleen met het oog op de racerij.

Om de strijd met de 3 Serie van aartsrivaal Bayerische Motoren Werke uit München niet te verliezen kreeg de Baby-Benz in 1988 een facelift en werd het topmodel van een 200 cc grotere viercilinder zestienklepper met dubbele bovenliggende nokkenas voorzien. Net als de machine van de 190E 2.3-16 werd ook de nieuwe motor in samenwerking met het Britse Cosworth ontwikkeld. Door een langere slag, lichtere zuigers en aanpassingen aan het injectiesysteem leverde de 190E 2.5-16 een vermogen van 204 pk (195 pk met katalysator). BMW mocht dan wel geroemd worden om zijn compacte zescilindermotoren, volgens de van oudsher arrogante ingenieurs in Stuttgart waren alleen motoren groter dan 2,5-liter geschikt voor zes verbrandingsruimtes.

Alle 502 exemplaren van de Evo zijn geleverd in Blauschwarz metallic, voor de kenners kleurcode 199. Mercedes-Benz vroeg in Duitsland ten opzichte van de reguliere 190E 2.5-16 een toeslag van ruim 9.000 euro. De liefhebbers kregen daar een flink extra aangeklede W201 voor terug. Brede wielkasten, een grotere achterspoiler en forsere lichtmetalen wielen met 225/50 R16-banden lieten omstanders weten dat ze niet oog in oog stonden met de roet uitblazende 190D van een vertegenwoordiger. Met stevigere dempers en ophangingsbussen, dikkere stabilisatorstangen, sterkere remmen en niveauregeling op de achteras zorgde Mercedes-Benz voor een uitgebalanceerd weggedrag. Ook kreeg elke Evo een automatisch geregeld elektrohydraulisch sperdifferentieel tussen de achterwielen mee.

Net als de 190E 2.3-16 uit 1983 had de Evo een 'dogleg' vijfversnellingsbak, waarbij de eerste versnelling linksonder in plaats van linksboven in het schakelschema zit. Het idee hierachter is dat er makkelijker tussen het de tweede en derde verzet kan worden geschakeld. Dit zijn precies de versnellingen die tijdens races veel gebruikt worden. Samen met Cosworth werd de standaard M102–motor flink aangepast. Een grotere boring en een kleinere slag zorgden ervoor dat de machine meer toeren kon draaien. Hierdoor daalde de cilinderinhoud van 2.498 naar 2.463 cc, terwijl het vermogen en koppel gelijk bleven. Ook het injectiesysteem en de nokkenastiming werden op een nog sportievere stand gezet. Tegenwoordig is zelfs een Volkswagen Golf GTI sneller, maar eind jaren ’80 stonden een topsnelheid van 230 kilometer per uur en een sprint vanuit stilstand naar 100 kilometer per uur in 7,7 seconden garant voor ontzettend veel rijplezier.

Bij Auto Wüst in Dordrecht staat een Evo te koop en ik voel me bevoorrecht om daar een ochtend mee op pad te mogen. Waar de 190E 2.3-16 die ik eerder reed nog een heerlijk allround karakter heeft, is de Evolution veel compromislozer. Tijdens mijn eerste meters met de DTM-special heb ik het in hoogte verstelbare onderstel in de hoogste van de drie standen laten staan. Ook dan is het duidelijk dat je niet met een wellness-oase op wielen onderweg bent. Puur voor de ervaring drukte ik op het knopje naast de lichtschakelaar links van het stuur. Vanaf dat moment werden zelfs kleine oneffenheden knalhard doorgegeven. Wat een ontiegelijk harde vering heeft deze straatracer, maar wat heeft hij ook een meesterlijk bochtgedrag. De regio Rijnmond met zijn drukke snelwegverkeer is duidelijk niet de omgeving waar de 190E 2.5-16 Evolution I tot zijn recht komt.

In bijna alles voel je dat deze razende Roeland gemaakt is voor heerlijke kronkelweggetjes. Veel toeren maken, de korte overbrengingen van de versnellingsbak optimaal benuttend, ver vooruit kijken en de juiste lijnen rijden, niets minder dan dat heeft de Evo als zijn levensdoel bestempeld. Om het plaatje echt af te maken zou de besturing nog een schep meer feedback mogen geven. Je plaatst de auto als vanzelf waar je hem hebben wilt, maar echt praten doet de installatie niet. Ook de schakelwegen moeten korter, al is de bak wel minder hakerig dan die van de 190E 2.3-16. Tijdens mijn uitstapje met de Evo was het droog, maar ik kan me voorstellen dat je op nat asfalt flink je best moet doen om de auto in de hand te houden.

De 190E 2.5-16 Evolution I is een regelrecht collectors item. De testauto heeft 146.000 kilometer op de teller en wordt door Auto Wüst in Dordrecht aangeboden. Als richtprijs moet je een bedrag van 45.000 euro in gedachten houden. Veel geld zeg je? Deze uitvoering is de spreekwoordelijke speld in de hooiberg, zeker in de staat waarin dit exemplaar zich bevindt. Liefhebbers weten genoeg.

Tekst: Arno Lommers

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.autowust.nl

Specificaties Mercedes-Benz 190E 2.5-16 Evolution W201

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 2.463 cc
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. Vermogen: 195 pk bij 6.800 tpm
Max. Koppel: 235 Nm bij 5.000 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 7,7 sec.
Topsnelheid: 230 km/h
Transmissie: handgeschakelde vijfbak
Gem. verbruik: 9,1 l/100 km (1:10,1)
Gewicht: 1.290 kg
Nieuwprijs: DM 87.204 / € 44.585

Plus
+ Superieur bochtgedrag
+ Motor vraagt om gas geven
+ Collectorsitem

Min
– Inspiratieloze besturing
– Lange schakelwegen
– Goed exemplaar erg moeilijk vindbaar