Mercedes-Benz 250TD W124

Touristik und Transport als toverwoorden

Hoe oud het merk Mercedes-Benz ook is, pas in 1977 stond de eerste stationwagon van de Duitsers op de IAA in Frankfurt. De W123 werd intern S123 en voor het volk T-Modell genoemd. De letter S staat voor Stationswagen, T-Modell betekent Touristik en Transport. Het woord Touristik laat al doorschemeren dat de auto niet enkel voor de bakker en timmerman ontworpen is. Op avontuur met het hele gezin behoorde ook tot de mogelijkheden. Tegenwoordig worden zulke modellen ‘lifestyle stationwagons’ genoemd.

Mercedes-Benz 250TD W124Mercedes-Benz 250TD W124Mercedes-Benz 250TD W124Mercedes-Benz 250TD W124Mercedes-Benz 250TD W124
Acht jaar na de introductie van de S123 was het de beurt zijn opvolger, de 4,77 meter lange S124. Ook dit T-Modell was luxe aangekleed met een mooi beklede bagageruimte en vooral gericht op de vertegenwoordiger die in het weekend zijn hobbyspullen wilde vervoeren. Vandaag de dag is de laadruimte van veel stationwagons niet groter dan die van een hatchback. Een mooi getekend koetswerk is schijnbaar belangrijker. Mercedes-Benz is het gelukt de S124 een rechthoekige bagageruimte van 530 liter te geven. Met de achterbank plat heb je zelfs een balzaal van 1.770 liter tot je beschikking. Ten opzichte van de W124 heeft de S124 een enigszins aan het hogere laadvermogen aangepast onderstel met standaard hydropneumatische niveauregeling. Voor de veiligheid was de brandstoftank anders vormgegeven.

Poolwit is de testauto, kleurcode 147 voor de kenners. Deze 250TD uit januari 1991, waarbij de T dus niet voor Turbo maar voor T-Modell staat, heeft al een flinke boodschap achter de kiezen, maar dat is hem geenszins aan te zien. De kilometerteller geeft dan wel 262.000 aan, als het anderhalve ton minder was geweest had ik het ook geloofd. Erg fraai is de bruine interieurkleur Brasil.

Rijden met de 08-TZT-7, die in mei 2012 is geslaagd voor zijn inburgeringsexamen, geeft het onmiskenbare Mercedes-gevoel dat een nieuwe A-Klasse met Renault-motor je nooit zal kunnen geven. Eigenlijk zou iedere autofanaat ooit eens moeten rijden met een W of S124. In het huiselijke, met hout betimmerde interieur zit je op stevige en prima steun biedende zetels. Alle hendels en knoppen voelen aan alsof ze voor de eeuwigheid zijn gemaakt en achter het grote stuur bevindt zich een van de meest overzichtelijke meterpanelen dat de auto-industrie ooit geproduceerd heeft. Uiteraard komen de achterpassagiers er niet bekaaid van af, want hoofd- en beenruimte is er in ruime mate.

Onder de motorkap ligt nog zo’n duurzaam kunstwerk. In tegenstelling tot moderne diesels met variabele turbo’s, roetfilters en dure injectiesystemen heeft de 250TD een heerlijk ouderwetse indirect ingespoten vijfcilinder met in totaal 10 kleppen. De bouw mag dan wel niet van deze tijd zijn, de machine loopt net zo smeuïg als de beste common rail-diesel uit 2015. Ongehoord hoe soeverein de vijfpitter ook op de snelweg overkomt. Tweeëneenhalve liter groot, 94 pk sterk, dat zijn de kernwaarden van dit OM602-blok. Samen met de soepel werkende viertraps automaat resulteert dit in een rustgevend geheel. Gewoon het gaspedaal indrukken en de auto zijn werk laten doen. Dat je er bijna 19 seconden over doet om op 100 km/h te komen, geen probleem. Een topsnelheid van 160 km/h? Hard zat. Een vijfde versnelling zou overigens geen overbodige luxe zijn. Bij 130 km/h draait de motor al 4.000 toeren.

Okee, voor moderne diesels is 1 op 18 geen probleem, de 250TD komt in de praktijk niet verder dan 1 op 13. Gelukkig heb je een brandstofvoorraad van 72 liter, dus 900 kilometer op één tank moet te doen zijn. Die grote actieradius is ideaal op lange reizen waar de auto uitermate geschikt voor is. Waar korte oneffenheden wat stug doorkomen, glijdt de forse station over lange welvingen zoals je die regelmatig op de snelweg tegenkomt. Uiteraard zijn daar de 15-inch wielen met 205/60-banden ook voor verantwoordelijk. Desondanks valt er best nog wel een leuk bochtje te pakken, al zul je je daarbij niet moeten storen aan de lichte en wollige besturing. Als je van plan bent de 250 TD te gebruiken als werkpaard is het handig om te weten dat er 1.500 kilo aan de trekhaak mag hangen.

De testauto doet zijn witte carrosseriekleur eer aan, veel opties heeft de eerste eigenaar niet aangekruist. ABS is standaard, maar elektrische ramen niet. Wel heeft de auto centrale deurvergrendeling, een elektrisch schuif-/kanteldak en radiovoorbereiding met twee speakers. In Duitsland kostte auto zonder opties 53.922 Mark, gelijk aan € 27.570, bij ons in Nederland moest je omgerekend zelfs € 42.475 aftikken.

Waar er van de W124-met-kont ruim twee miljoen exemplaren zijn gebouwd, is de S124 met 340.503 stuks veel minder geproduceerd. Vandaag de dag zijn goede exemplaren dan ook niet makkelijk te vinden, de meesten hebben een zwaar leven achter de rug of zijn inmiddels tot een klein blokje oud ijzer geperst. Als je die ene speld in de hooiberg vindt, reken dan op een flink hogere vraagprijs ten opzichte van de limousine.

Tekst: Arno Lommers

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.500e.nl

Specificaties Mercedes-Benz 250TD W124

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 2.497 cc
Cilinders/Kleppen: 5/10
Max. Vermogen: 94 pk bij 4.600 tpm
Max. Koppel: 158 Nm bij 2.600 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 18,8 sec.
Topsnelheid: 160 km/h
Transmissie: viertraps automaat
Gem. verbruik: 8,0 l/100 km (1:12,5)
Gewicht: 1.530 kg
Nieuwprijs: ƒ 93.600 / € 42.475 (Nederlandse prijs zonder opties)

Plus
+ Geraffineerde motor
+ Veel ruimte
+ Het echte Mercedes-gevoel

Min
– Matige prestaties
– Indirecte besturing
– Karige uitrusting