Mercedes-Benz 300CE-24 W124

Oogstrelende sneeuwitte schoonheid

Geen andere uitvoering van de W124-serie van Mercedes-Benz is zo stijlvol als de C124 Coupé. Zevenentwintig jaar na haar introductie kun je nog altijd in stijl voor komen rijden met deze ‘grande dame’. Ik ben een blokje om geweest met het topmodel, de 300 CE-24 uit 1991.

Mercedes-Benz 300CE-24 W124Mercedes-Benz 300CE-24 W124Mercedes-Benz 300CE-24 W124Mercedes-Benz 300CE-24 W124Mercedes-Benz 300CE-24 W124
In maart 1987 werd op de Autosalon van Genève de Coupé-variant van de Mercedes-Benz W124 voorgesteld. De wielbasis is ten opzichte van de limousine met 8,5 centimeter ingekort en op de neus, de acherlichten en de techniek na is de 4,65 meter lange coupé constructief compleet anders dan de limousine. Doordat de B-stijlen ontbreken zijn de A-stijlen, de deuren en de dorpels versterkt en in het interieur is de hemelbekleding een stuk naar achteren doorgetrokken om de veiligheid van de achterpassagiers te waarborgen.

De C124 heeft altijd de zo genaamde ‘Sacco-Bretter’ in contrastkleur aan de onderkant van de deuren gehad. De limousine kreeg deze beschermplaten pas enkele jaren later. In september 1989 stelde Mercedes-Benz op de IAA in Frankfurt de gefacelifte W124 voor. De coupé werd op wat chroomrandjes na nauwelijks veranderd. Voor meer comfort plaatste Mercedes-Benz nieuwe stoelen en onderging dashboard detailwijzigingen.

Mercedes-Benz-dealer Wüst uit Dordrecht heeft mij een 300 CE-24 uit oktober 1991 ter beschikking gesteld. De auto heeft 136.000 kilometer gereden, komt oorspronkelijk uit Zwitserland en is in februari 2006 naar Nederland gehaald. Tussen september 1989 en oktober 1992 was dit het topmodel uit de reeks en tegenwoordig erg zeldzaam. De drieliter zescilinder lijnmotor stamt uit de 300 SL-24, maar vanwege de inbouwconstructie is de katalysator anders uitgevoerd, waardoor er 11 pk’s verloren zijn gegaan. De M104-motor levert in de 300 CE-24 een vermogen van 220 pk en een koppel van 265 Nm. Bij dit exemplaar is de standaard vijfbak achterwege gelaten, de eerste eigenaar voelde meer voor de vijftraps automaat.

De drieliter is een meesterwerk met een zeer rustige loop en een grote elasticiteit. De vijftraps automaat is comfortabel en raakt ook bij een sportieve rijstijl niet van de kaart. Zo schokvrij als moderne automaten schakelt de bak niet, vooral na een koude start voel je de overgangen duidelijk. Met constante snelheid rechtuit cruisen vindt de 300 CE-24 het fijnste. Schuifdak op de kantelstand, je rechterarm op de forse middenarmsteun en rollen maar. Bij 100 kilometer per uur draait de M104-motor met multipoint injectie, dubbele bovenliggende nokkenassen en een verstelbare inlaatnokkenas een gemoedelijke 2.500 toeren en hoor je alleen de wind wat suizen.

Mocht je een keer haast hebben, dan zal de auto je wensen ook inwilligen. Trap het gaspedaal dieper in en pas boven de 3.500 toeren wordt de volgende versnelling ingeschakeld. Bij 80 kilometer per uur heb ik de kick-down zijn werk laten doen en voelde mezelf lichtelijk in de comfortabele stoffen stoelen gedrukt worden. Tijdens zulke escapades stijgt het brandstofverbruik navenant. Bij een rustige rijstijl zal 1 op 10 zeker haalbaar zijn, maar als je het staande gaspedaal lekker intrapt moet je rekening houden met 1 op 7. Boven de 4.000 omwentelingen gaat de M104 er echt vandoor onder begeleiding van een sonore zescilinderhuil.

Het onderstel en de besturing zijn afgestemd op het goedmoedige karakter dat elke Mercedes-Benz uit de jaren ’80 en ’90 kenmerkt. Zeker in combinatie met de 15-inch wielen worden oneffenheden in het wegdek keurig verwerkt. Zompig is de auto zeker niet, je kunt best met een aardige snelheid door een bocht zonder het idee te krijgen dat je als bestuurder de controle verliest. In zulke situaties drukt het gewicht van 1.500 kilo duidelijk door en is het merkbaar dat dit niet het favoriete domein van de grote coupé is. In vergelijking met auto’s uit het huidige tijdperk moet de bestuurder met meer kracht op het linker pedaal trappen om te vertragen, maar het gevoel dat de remmen je geven is, net als dat van de besturing, lekker ‘hydraulisch’. Dat kom je in nieuw ontwikkelde auto’s nauwelijks meer tegen.

De testauto heeft het automatische sperdifferentieel dat zorgt voor een betere tractie op gladde wegen en bij regen. Het systeem is niet vergelijkbaar met ESP (bij Mercedes-Benz ASR genoemd), maar de auto beschikt hiermee in kritieke situaties over een betere rechtuitloop en voelt veiliger aan in bochten. Bij goed onderhoud is de Mercedes-Benz W124-serie onverwoestbaar. Let altijd op of de dorpels, deuren, wielkasten en raamstijlen niet aan corrosie onderhevig zijn. Roest is bij dit exemplaar geen thema. Vaak voorkomende gebreken zijn verder olielekkage, lekkende cilinderkoppen, een defecte aircocompressor en storingen in het KE-jetronic motormanagement. Wat betreft de onderdelenvoorziening is bijna alles nog bij de dealer leverbaar.

Mijn conclusie na een ochtend rijden met de Mercedes-Benz 300 CE-24: een tijdloze wolf in schaapskleren. Het is een elegante auto die het liefst uren achter elkaar rechtuit rijdt, maar je ook van dienst zal zijn als er haast geboden is. Zeker deze uitvoering met de 24 klepper in het vooronder wordt zeldzaam en in originele toestand stijgend in prijs. Goedkoop in gebruik is de auto niet, voor alleen wegenbelasting ben je ruim 900 euro per jaar kwijt. Mercedes-Benz-dealer Auto Wüst uit Dordrecht vraagt 8.750 euro voor dit exemplaar. Mijn advies: nu toehappen want lager zal de prijs de komende jaren niet worden. Zakelijke rijders betalen 35 procent bijtelling over de aanschafwaarde, dus voor 108 euro per maand rijd je in een statige coupé. Een ‘kale’ Volkswagen Golf 1.6 TDI Bluemotion met 14 procent bijtelling zonder opties kost elke maand zelfs een paar euro méér!

Tekst: Arno Lommers

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.autowust.nl

Specificaties Mercedes-Benz 300CE-24 W124

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 2.962 cc
Cilinders/Kleppen: 6/24
Max. Vermogen: 220 pk bij 6.400 tpm
Max. Koppel: 265 Nm bij 4.600 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 7,8 sec.
Topsnelheid: 232 km/h
Transmissie: vijftraps automaat
Gem. verbruik: 11,2 l/100 km (1:8,9)
Gewicht: 1.500 kg
Nieuwprijs: ƒ 147.400 / € 66.885 (Nederlandse prijs zonder opties)

Plus
+ Heerlijke motor met zeer rustige loop
+ Hoogstaand comfort, maar niet zompig
+ Afwerking en bouwkwaliteit

Min
– Voelbare schakelmomenten
– Hoge gebruikskosten
– Voelt zwaar aan in snelle bochten