Mercedes-Benz A 140 Elegance W168

Erg leuk concept met hier en daar wat eigenaardigheden

Bij de Baby-Benz denken liefhebbers van youngtimers natuurlijk aan de Mercedes 190, de W201 uit 1983. In die tijd was dat inderdaad de kleinste auto die het merk met de ster ooit geproduceerd had. De droom om een ander slag klanten aan zich te binden zagen de marketingmensen in Duitsland in vervulling gaan. In de jaren negentig wilde Mercedes zich nog meer in de kijker spelen bij de jongere koper, want de leeftijd van 190- en C-Klasse-berijders bleef aan de hoge kant. Bovendien werd het op de weg steeds drukker, waardoor de vraag naar compacte auto’s omhoogschoot. Om zich de kaas niet van het brood te laten eten introduceerde men met de A-Klasse een uniek concept dat in geen velden of wegen leek op een reguliere compacte middenklasser zoals de Volkswagen Golf.

Mercedes-Benz A 140 Elegance W168Mercedes-Benz A 140 Elegance W168Mercedes-Benz A 140 Elegance W168Mercedes-Benz A 140 Elegance W168Mercedes-Benz A 140 Elegance W168
Het was op de IAA in Frankfurt in 1993 dat het eerste conceptmodel van de A-Klasse werd voorgesteld. Omdat de reactie van het publiek ontzettend positief uitviel besloten de hoge heren in Stuttgart verder te gaan met de ontwikkeling van Baureihe 168. Twee jaar later werd op dezelfde tentoonstelling het variabele interieur ten toon gesteld en in maart 1997 vond de officiële presentatie van de A-Klasse plaats op de Autosalon van Genève. Later dat jaar zouden de orderboeken opengaan en werd de productie in het Duitse Rastatt opgestart.

Niets leek een succesvolle start van Mercedes' eerste voorwielaandrijver in de weg te staan, tot dat… Inderdaad, tot dat een Zweeds autotijdschrift in oktober 1997, drie dagen nadat de eerste exemplaren waren afgeleverd, de A-Klasse onderwierp aan de daar geliefde elandtest die nergens anders ter wereld tot een testprogramma behoorde. Met een gangetje van zo’n 65 km/h bootste een journalist na dat hij een eland voor zijn A’tje kreeg en gaf een ruk aan zijn stuur. Bij het terugsturen naar zijn voorgenomen koers kantelde de auto en was het gedaan met de reputatie van de A-Klasse. Mercedes reageerde in eerste instantie door alleen de auto’s die vanaf dat moment de fabriek verlieten aan te passen, maar bedacht zich. De productie werd tot en met februari 1998 stilgelegd en alle reeds uitgeleverde auto’s kregen onder meer andere banden en ESP.

Uniek aan de slechts 3,58 meter lange A-Klasse is de sandwichbodem. De dwarsgeplaatste motor is onder een hoek ingebouwd waardoor het blok tijdens een aanrijding onder het passagiersgedeelte schuift. Voor het eerst gebruikte Mercedes bij de A-Klasse kunststof voor de voorschermen en achterklep om de reparatiekosten na een ongeval en het gewicht van de auto laag te houden. Om de interieurruimte niet te veel geweld aan te doen is er gekozen voor een plaats besparende wielophanging. En die ruimte is precies waar Mercedes naar opzoek was. De doelgroep waren jonge gezinnen, maar later bleken vooral senioren gecharmeerd van de hoge zit en het goede overzicht rondom.

We zijn op pad geweest met een A 140 in de kleur Glutrot die op 10 april 2000 aan zijn eerste en enige eigenaar Stefan Fred P. uit Veitshöchheim (vlakbij Frankfurt) is afgeleverd. Herr P. koos bovendien de Elegance-uitvoering en bestelde daarbij nog airco. In al die tijd heeft hij nog geen ton op de teller gezet, en dat is de A-Klasse aan te zien. Op een paar kleine puntjes van een lakstift na staat de auto er vanbuiten en vanbinnen heel fris bij. Dat Mercedes geen onbeperkt ontwikkelingsbudget had is duidelijk te zien aan de afwerking. Alles zit deugdelijk in elkaar, maar de gebruikte materialen zijn de ster in de grille echt onwaardig. Qua uitrusting zitten de gebruikelijke gadgets erop. Vier elektrische ramen, een leren stuur, een armsteun tussen de voorstoelen en centrale deurvergrendeling met afstandsbediening maken het leven wat makkelijker.

Op het vlak van variabiliteit heeft de A-Klasse een streepje voor op de concurrentie. Elke uitvoering heeft niet alleen een deelbare, maar ook verschuif- en uitneembare achterbank. Op deze manier laat de kofferbak zich uitbreiden van 390 tot 1.190 liter. Door de hoogte van de auto zet je simpelweg een wasmachine achter de voorstoelen. Door de hoge vloer zit je op de achterbank met opgetrokken knieën, dat is minder fijn. Drie kinderzitjes kun je daarentegen prima naast elkaar zetten. Achter het stuur is het eveneens wennen aan de zitpositie. Alleen de zitting van de niet meer dan redelijk steun biedende stoel is in hoogte verstelbaar, de leuning blijft gewoon staan. Helaas is het vlak geplaatste stuur enkel in hoogte verstelbaar, waardoor het te ver van je af staat.

Overigens is de stuurinstallatie wel direct en samen met de 195/50 R15-banden en het stugge onderstel zorgt dat ervoor dat de A-Klasse best wat rijplezier geeft. Zelfs op rotondes helt de hoge koets niet overmatig over. De keerzijde is dat het comfort van een Volkswagen Golf IV op een veel hoger peil staat. Drempels en korte oneffenheden worden erg hard doorgegeven. De achtkleps basismotor voorin de testauto luistert naar de interne code M166 en heeft een inhoud van 1.397 cc. Gelukkig weegt de A-Klasse nog geen 1.100 kilo waardoor de prestaties in de meeste gevallen voldoende zijn. Wie meer op de snelweg vertoeft komt met 82 pk vermogen te kort. Koppelen en schakelen verloopt zonder vreemde escapades, al is de pook ten opzichte van de armsteun te laag geplaatst.

Mercedes heeft met de A-Klasse de roos geraakt, ondanks het omkiepdebacle. Dat er eerder 65+’ers dan jongeren op af kwamen is vers twee. Feit is wel dat het ten opzichte van een normale hatchback een heel functioneel vervoermiddel is. Daarbij heeft de A-Klasse een eigen gezicht en liggen de rijeigenschappen, op het comfort na, op een prima niveau. Kortom: een erg leuke auto met hier en daar wat eigenaardigheden.

Tekst: Arno Lommers

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.auto-timon.nl

Specificaties Mercedes-Benz A 140 Elegance W168

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.397 cc
Cilinders/Kleppen: 4/8
Max. Vermogen: 82 pk bij 5.000 tpm
Max. Koppel: 130 Nm bij 3.750 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 12,9 sec.
Topsnelheid: 170 km/h
Transmissie: handgeschakelde vijfbak
Gem. verbruik: 7,1 l/100 km (1:14,1)
Gewicht: 1.095 kg
Nieuwprijs: ƒ 44.850 / € 20.350 (Nederlandse prijs zonder opties)

Plus
+ Opvallend ontwerp
+ Goed stuurgedrag
+ Variabel in te delen interieur

Min
– Vreemde zitpositie
– Weinig voetenruimte achterin
– Mercedes-onwaardige afwerking