Mercedes-Benz C 43 AMG W202

Roffelend powerpack

Een zeldzaamheid, zo mag je de Mercedes-Benz C 43 AMG wel noemen. Slechts 3.857 stuks heeft Mercedes-Benz van dit ‘Spitzenmodell’ in samenwerking met huistuner AMG geproduceerd. 3.085 Sedans en 772 Combi’s. Zonder typeaanduiding op de kont is een C43 AMG de perfecte sleeper.

Mercedes-Benz C 43 AMG W202Mercedes-Benz C 43 AMG W202Mercedes-Benz C 43 AMG W202Mercedes-Benz C 43 AMG W202Mercedes-Benz C 43 AMG W202Mercedes-Benz C 43 AMG W202
In 1997 introduceerde Mercedes-Benz op de IAA in Frankfurt het uithangbord van de zojuist gefacelifte C-Klasse (Baureihe W202). Het aanbod om met een Obsidiaanzwarte C 43 AMG uit 1998 te mogen rijden heb ik dan ook met beide handen aangegrepen!

De voorganger van de C 43 AMG, de C 36 AMG uit 1995, zorgde ervoor dat de BMW M3 concurrentie kreeg. Had de C 36 AMG nog een 272 pk sterke 3,6-liter zescilinder lijnmotor met 4 kleppen per cilinder onder de motorkap; het nieuwe model pronkte met een gemodificeerde 4,3-liter V8 met 3 kleppen per cilinder en 306 pk. Pas jaren later zou BMW een V8 in de M3 monteren. AMG hield zich niet alleen bezig met de aandrijflijn. Het onderstel werd eveneens aangepast om de extra power deugdelijk op het wegdek over te brengen en het uiterlijk werd voorzien van een stylingkit en 17-inch lichtmetalen wielen. Van binnen herken je het vlaggenscheepje van de C-Klasse aan een dik lederen sportstuur en elektrisch verstelbare en verwarmde sportstoelen met (optioneel) twee kleurig Designo leer. Ook Xenon koplampen, ESP, vier elektrische ramen en een automatische airco die de restwarmte van de motor benut zijn in sommige landen standaard meegeleverd.

Op 6 februari 1998 verliet de testauto de fabriek in het Duitse Bremen en op 14 maart 1998 haalde de eerste eigenaar de TD-FF-02 op bij Mercedes-dealer ASV in Veghel. De tweede baas heeft de C 43 AMG naar een kilometerstand van 106.000 gereden en nu behoort de auto tot de privécollectie van het Carel Wüst Museum in Dordrecht. Met een nieuwprijs van 189.000 gulden (85.765 euro) was de C 43 AMG niet voor iedereen weggelegd. De eerste eigenaar bestelde daarnaast nog eens alle mogelijke opties én een zwart/geel Designo-interieur. In tegenstelling tot de huidige generatie auto’s met touchscreens heeft de C-Klasse lekker veel analoge knopjes om alle functies te kunnen bedienen. De stoelen zijn vrij hard, maar door de vele verstelmogelijkheden ben je ook na een lange rit niet gebroken. Tegenwoordig gebruikt Mercedes-Benz voor het dashboard kunststoffen die veel zachter aanvoelen dan in de jaren ’90, maar de afwerking is onberispelijk. Nergens is een kraakje te horen of zie je scheef ingepaste delen. Op de achterbank kunnen twee passagiers prima zitten, waarbij de middenarmsteun voor extra comfort zorgt. Met vier personen op vakantie gaat prima, de bagageruimte meet 430 liter.

Genoeg over de auto zelf. Rijden, dat is waar het om draait bij een Mercedes-Benz met AMG-logo. Steek de baardloze sleutel in het contact en draai hem twee klikjes naar rechts. Alle systemen komen tot leven en een rits controlelampjes tussen de witte wijzerplaten gaat branden. Draai de sleutel nog een tik verder en heftig brommend komt de 4,3-liter V8 (voor intimi: het M113-blok) tot leven en geeft er blijk van er zin in te hebben. Het feest is al begonnen en dat terwijl de pook van de vijftrapsautomaat nog altijd in de parkeerstand staat. Voet op de rem, pook in Drive, parkeerrem los en rollen maar. Tijdens het opwarmen schakelt de bak nog wat nukkig, maar al snel verlopen de gangwissels zo soepel als alleen een volautomaat dat kan. De besturing geeft je vertrouwen, het gevoel dat je de baas over de auto bent. Nooit komt het gevoel op dat de installatie teveel bekrachtigd is, alleen op de snelweg heeft elk klein rukje aan het zwartgele stuur al een koerscorrectie tot gevolg. Dat dwingt je echter wel om met twee handen het rad vast te blijven houden en betrokken te blijven bij het rijden.

Op mijn driehonderd kilometer lange trip is de peperdure Exquisit-radio met Bose luidsprekers ongebruikt gebleven. Ik wilde volledig bij de auto betrokken blijven en voelen hoe het strakke onderstel alle oneffenheden verwerkt. Systemen als Lane Departure Warning kenden we in 1998 nog niet, maar dat heeft de C 43 AMG niet eens nodig. Als de platte 17-inch sloffen op de snelweg over de zijlijn rollen voel je vanzelf dat je een tikje naar rechts of naar links moet. Natuurlijk is de AMG-versie stukken harder afgeveerd dan een C-Klasse Elegance, en voel je constant dat je met een scherpschutter onderweg bent. Het woord oncomfortabel is echter geen moment bij me opgekomen. Bijzonder hoe Mercedes-Benz en AMG dat voor elkaar hebben gekregen.

Helaas heb ik niet de grens naar Duitsland kunnen passeren, maar tijdens diverse tussenacceleraties kun je ook al een idee krijgen van de potentie van de 306 pk en 410 Nm sterke V8-motor. Rustig rijden kan prima, maar bij elk toerental en in elke versnelling reageert hij direct op het gaspedaal. Hij is er altijd klaar voor om richting de toerenbegrenzer te sprinten. Op niet mis te verstane wijze hamert de C 43 AMG erop los zodra ik het gaspedaal door de weerstand van de kick-down duw. De automaat denkt even na, besluit met een schok twee versnellingen lager te selecteren en roffelend schiet de 1.470 kilo wegende C-Klasse vooruit. Wat een geweld zit er in dit krachtpakket! Waag het niet om in een scherpe bocht het staande gaspedaal ook maar een centimeter te diep in te trappen want dan zet de kont gegarandeerd drie stappen opzij en moet je drie keer slikken om je hart weer op zijn plaats te krijgen. Als je de ruimte hebt is een achterwielaandrijver met zo gigantisch veel power natuurlijk prachtig. Overigens stijgt het brandstofverbruik tijdens zulke escapades tot 1 op 5 en ook al streel je het gaspedaal slechts lichtjes, dan nog zul je nooit veel beter dan 1 op 10 scoren.

De tijd tikt door en de C 43 AMG moet helaas weer terug naar zijn thuisbasis. Terugkijkend heb ik een paar mooie uren achter het stuur van deze zeldzame geweldenaar doorgebracht. Een auto die twee karakters op zo’n mooie wijze verenigt kom je zelden tegen. Misschien vraag je je af wat zo’n auto vandaag de dag nog moet kosten. Doordat er maar weinig echt goede exemplaren worden aangeboden is dat een lastige kwestie. Voor 7.000 euro heb je er al een met 2 ton op de klok, maar dan kun je datzelfde bedrag waarschijnlijk nog eens uitgeven aan achterstallig onderhoud. Een exemplaar met extreem weinig ervaring kost al gauw zo’n 20 mille. Een origineel Nederlandse C 43 AMG zoals de testauto is al helemaal onvindbaar.

Tekst: Arno Lommers

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.autowust.nl

Specificaties Mercedes-Benz C 43 AMG W202

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 4.266 cc
Cilinders/Kleppen: 8/24
Max. Vermogen: 306 pk bij 5.850 tpm
Max. Koppel: 410 Nm bij 3.250-5.000 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 6,5 sec.
Topsnelheid: 250 km/h (begrensd)
Transmissie: vijftraps automaat
Gem. verbruik: 11,7 l/100 km (1:8,5)
Gewicht: 1.470 kg
Nieuwprijs: ƒ 189.000 / € 85.765 (excl. opties)

Plus
+ Waanzinnig motorgeluid
+ Vertrouwenwekkend weggedrag
+ Rijke uitrusting

Min
– Op hoge snelheid te directe besturing
– Extreem onzuinig
– Goede exemplaren zeer zeldzaam