Mercedes-Benz S 320 W140

Gigantisch en vooruitstrevend

Zeg ‘De Kathedraal’ en iedere autofanaat weet direct over welk type Mercedes-Benz het gaat. Niet alleen Helmut Kohl, oud- bondskanselier van Duitsland, liet zich rondrijden in een W140. Speciaal voor Paus Johannes Paulus II is er zelfs een landaulet-uitvoering gebouwd. Mercedes-Benz introduceerde in de S-Klasse traditiegetrouw allerlei nieuwe vondsten die we later terug zouden gaan zien in minder kostbare auto’s.

Mercedes-Benz S 320 W140Mercedes-Benz S 320 W140Mercedes-Benz S 320 W140Mercedes-Benz S 320 W140Mercedes-Benz S 320 W140
Toen de S-Klasse W126 anderhalf jaar op de markt was, begon het bij Mercedes-Benz in 1981 alweer te kriebelen. De opvolger moest nóg beter en vooruitstrevender worden. Designchef Bruno Sacco liet zijn medewerkers tussen 1982 en 1986 diverse ontwerpen maken. Olivier Boulay leverde het meest geschikte model in. Oorspronkelijk zou de W140 in 1989 gepresenteerd worden, ware het niet dat Lexus op dat moment de LS 400 op de markt bracht. Deze über-Toyota was zo geraffineerd dat Mercedes-Benz het aan zijn stand verplicht was om de W140 verder door te ontwikkelen om de voorsprong op het gebied van technologie te behouden. Dat leidde tot kostenoverschrijdingen en het ontslag van ontwikkelingschef Wolfgang Peter.

Het is voorjaar 1991 als de S-Klasse W140 zijn opwachting maakt op de Autosalon van Genève. Naast de limousine was er ook een coupé. Beide modellen hadden een extreem lage luchtweerstand van respectievelijk 0,30 en 0,29 cW. Met de nieuwe V12-motor reageerde Mercedes-Benz op de BMW 750i, de eerste Duitse auto met twaalf cilinders na de Tweede Wereldoorlog. Naar wens kon de S-Klasse aangekleed worden met innovaties als dubbel glas, parkeersensoren, ESP, adaptieve schokdempers, spraakbesturing voor de autotelefoon en Xenon-verlichting. Tijdens zijn carrière heeft de W140 geen spraakmakende nosejobs ondergaan. In maart 1994 en juni 1996 heeft de auto een facelift gekregen waarbij het design van de bumpers, spiegels en lichtunits gemoderniseerd werden. Tussen juli 1991 en september 1998 zijn er van de limousine 406.717 stuks gebouwd.

De Azuritblauwe S 320 uit december 1995 waar ik in heb gereden is geen auto die voorzien is van de hele optielijst. Als eerste eigenaar vermeldt de Fahrzeugbrief de Mercedes-Benz-dealer uit Offenbach. Standaard heeft deze limousine twee airbags, airco, ABS, cruise control en vier elektrische ramen. Als ‘Sonderwunsch’ zijn 8-gaats lichtmetalen wielen, een armsteun tussen de voorstoelen, parkeersensoren, een zonnescherm voor de achterruit en een duur navigatiesysteem aangekruist. Bijzonder is de stoffen bekleding in de kleur Alpacagrijs. Meestal wordt er in dit segment voor een lederen interieur gekozen. Inclusief alle opties kostte dit exemplaar 117.794,50 Duitse Mark, ruim 60.000 euro. Na twee maanden is de S 320 gekocht door de eerste particuliere eigenaar en in november 2000 ging de auto over naar een nieuw baasje. Op dit moment staat de kathedraal in onberispelijke staat voor 11.950 euro met net iets meer dan 100.000 kilometer in de showroom van Marco Hof Sportscars & Youngtimers in Heerhugowaard.

Zo modern als de huidige S-Klasse is de W140 natuurlijk niet, maar desondanks ontbreekt het je aan niets. Stevige en veel steun biedende stoelen, een puike afwerking, als kluisdeuren aanvoelende portieren en nergens vervelende rammeltjes. Onder de ellenlange neus huist een 3.199 cc zescilinder lijnmotor, het M104-blok met distributieketting van Mercedes-Benz. Geen overdadige krachtpatser, maar met 231 pk brengt hij de 1.890 kilo wegende S 320 best vlot op gang. Hierbij schakelt de automatische vierbak met licht voelbare schokjes door de versnellingen. Voor nog minder toeren op kruissnelheid zou een vijfde verzet fijn zijn.

Van voor tot achter meet de W140 vijf meter en elf centimeter en in combinatie met het forse wagengewicht voel je dat in de bocht. Rechtuit grote afstanden afleggen ligt de auto beter, want ook de besturing is behoorlijk indirect. Gelukkig is de achterwielophanging van het type multilink en geeft oneffenheden nauwelijks voelbaar door aan de passagiers. Met op de achtergrond een zacht suizende airco rijdt je de 100 liter tank het liefst in één keer leeg. Vanaf Rotterdam is het Franse Lyon dan haalbaar.

Als je in de markt bent voor een S-Klasse W140, vraag jezelf dan wel af of je vaak in de stad komt. Zo’n kolos op wielen zet je niet zomaar in elk parkeer vak. Op gepaste snelheid kilometers verorberen, dat is waar een kathedraal voor gemaakt is. De liefhebber zal dat ongetwijfeld met meer plezier in deze auto doen dan in een jongere Volkswagen Passat.

Tekst: Arno Lommers

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.500e.nl

Specificaties Mercedes-Benz S 320 W140

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 3.199 cc
Cilinders/Kleppen: 6/24
Max. Vermogen: 231 pk bij 5.600 tpm
Max. Koppel: 315 Nm bij 3.750 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 8,9 sec.
Topsnelheid: 225 km/h
Transmissie: viertraps automaat
Gem. verbruik: 11,9 l/100 km (1:8,4)
Gewicht: 1.890 kg
Nieuwprijs: ƒ 180.600 / € 81.950 (Nederlandse prijs zonder opties)

Plus
+ Koninklijk rijgevoel
+ Veel interieurruimte
+ Soepele motor

Min
– Hoog gewicht
– Onzuinig
– Mist vijfde versnelling