Mercedes-Benz SLK 200 Kompressor R170

Voorloper van de wintervaste cabriolet

Een roadster met een stalen dak, dat was een hele verandering midden jaren negentig. Mercedes-Benz maakte het met de SLK mogelijk om ook in de winter met je cabrio door te rijden zonder de nadelen van een stoffen overkapping. Vele merken volgden, al staan de verkopen van dit soort auto’s de laatste tijd op een laag pitje. Ook slaat de trend onder het mom van gewichtsbesparing weer om naar de softtop.

Mercedes-Benz SLK 200 Kompressor R170Mercedes-Benz SLK 200 Kompressor R170Mercedes-Benz SLK 200 Kompressor R170Mercedes-Benz SLK 200 Kompressor R170Mercedes-Benz SLK 200 Kompressor R170
Begin 1994 besloot Mercedes-Benz de Autosalon van Turijn te gebruiken om een studiemodel van een puristische, maar veilige roadster te onthullen. Een half jaar later verscheen op de show in Parijs een exemplaar met het inmiddels beroemde Variodak. Pas op de 1996-editie van de Autosalon in Turijn maakte het publiek kennis met de productieversie van de SLK (Sportlich, Leicht, Kurz), waarna de auto in de herfst bij de dealers stond. Zoals het Mercedes-Benz betaamt wilden de Duitsers geen compromissen op het gebied van veiligheid, comfort en gebruiksgemak. Ook de luchtweerstand werd niet uit het oog verloren. Met een cW-waarde van 0,33 was de SLK destijds een van de meest aerodynamisch getekende roadsters.

Tijdens de introductie was iedereen lyrisch over het stalen Variodak dat in 25 seconden elektrohydraulisch in de kofferbak verzonk. Met het dak gesloten heb je de beschikking over 348 liter waar bij het rijden in de cabrio-modus nog 145 liter van overblijft. Op het gebied van veiligheid heeft Mercedes-Benz geïnvesteerd in diverse verstevigingen in het koetswerk, twee rolbeugels achter de stoelen en extra stevige A-stijlen. Twee airbags zijn altijd standaard. Mede door het gebruik van veel magnesium in plaats van staal weegt de vier meter lange SLK in de basisuitvoering niet meer dan 1.265 kilo.

De in het Duitse Bremen gebouwde SLK was een van de eerste Mercedessen zonder volwaardig reservewiel. Je moest het doen met opvulmiddel (Tirefit) en een elektrische 12 Volt-pomp. Ook het interieur was anders dan wat we van het degelijke Duitse merk gewend waren. Bij het samenstellen van de auto kon je namelijk kiezen voor een tweekleurig dashboard waarbij zwart gecombineerd werd met rood, blauw, groen of beige. Opvallend zijn ook de ivoorkleurige wijzerplaten. Technisch was de eerste SLK, ook bekend als de R170, gebaseerd op de C-Klasse W202. Begin 2000 heeft de auto een facelift gehad en werden de motoren onderhanden genomen. Ook kregen alle uitvoeringen standaard ESP en een zesbak. In april 2004 werd de geheel nieuwe SLK voorgesteld.

In Duitsland was de eerste generatie SLK lange tijd de meest verkochte roadster. Zeker in de begin jaren was er zoveel vraag naar de tweezitter dat de levertijden opliepen. Wij hebben gereden met een SLK 200 Kompressor van januari 2004, een van de allerlaatste serie dus. Met een kilometerstand van maar 63.500 nog zo fris als een hoentje. Helaas duurt het nog tot 2019 voordat je met dit exemplaar kan genieten van de gunstige bijtelling voor youngtimers. Een lekkere zomerauto is de SLK in ieder geval wel. Je zit heerlijk diep tussen de hoge flanken en met de ramen omhoog krijgt de wind weinig vat op je kapsel. De zitpositie is uitstekend en je hand valt als vanzelf op het korte pookje dat schakelt met fijne klik-klak bewegingen. Het dashboard is strak afgewerkt en in deze uitvoering gedeeltelijk rood van kleur. In combinatie met de zilvergrijze lak een mooi contrast.

Rijden is een genot met de SLK 200 Kompressor. Deze viercilinder basisuitvoering met de 163 pk sterke M111-motor en compressor heeft altijd kracht paraat, maar is ook in staat om rustig te toeren. Vanuit het vooronder klinkt een lekker rauwe rasp die enthousiasmeert om een bochtig binnenweggetje op te zoeken. De tweezits roadster laat zich, met zijn voor een Mercedes-Benz opvallend directe besturing, lichtvoetig bewegen en zet op commando zelfs een stapje opzij met zijn achterwerk. Praktisch is de auto niet echt, dan kun je beter zoeken naar een open vierzitter, die heeft Mercedes-Benz ook.

Tekst: Arno Lommers

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.stargallery.nl

Specificaties Mercedes-Benz SLK 200 Kompressor R170

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.998 cc
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. Vermogen: 163 pk bij 5.300 tpm
Max. Koppel: 230 Nm bij 2.500 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 8,2 sec.
Topsnelheid: 223 km/h
Transmissie: handgeschakelde zesbak
Gem. verbruik: 9,6 l/100 km (1:10,4)
Gewicht: 1.265 kg
Nieuwprijs: € 44.250 (Nederlandse prijs zonder opties)

Plus
+ Tijdloos design
+ Fijne motor
+ Alle voordelen van een hard dak

Min
– Niet praktisch
– Stoelverstelling lastig bereikbaar
– Controlelampjes nauwelijks zichtbaar