Mercedes-Benz 200 Diesel W124

Instapdiesel met extra dimensie

Hele volksstammen schaffen zich een Mercedes-Benz W124 aan. Het liefst één van voor 1987 want dat scheelt vier acceptgiro’s aan wegenbelasting per jaar. Is het de moeite wel waard? Op zoek naar het antwoord op die vraag.

Mercedes-Benz 200 Diesel W124Mercedes-Benz 200 Diesel W124Mercedes-Benz 200 Diesel W124Mercedes-Benz 200 Diesel W124Mercedes-Benz 200 Diesel W124Mercedes-Benz 200 Diesel W124Mercedes-Benz 200 Diesel W124
Lijdend voorwerp van onze chronische testdrang is een Mercedes-Benz 200 Diesel uit 1986, met 215.000 kilometer op de bult. Da’s niet veel voor deze W124 uit de allereerste serie, door knuffelaars van dit merk ook wel MoPf0 genoemd, wat staat voor ‘Modellpflege 0”. De auto is tijdgevoelig rood, om precies te zijn Barolorood, en heeft een zwart stoffen interieur. In tegenstelling tot de meeste Benzen uit zijn tijd is deze diesel allerminst sober te noemen. In de optielijst treffen wij onder andere getint glas, hoofdsteunen achterin, een elektrisch schuif-/kanteldak, ABS, een middenarmsteun, toerenteller en originele vijftiengaats lichtmetalen velgen aan. Benzisten smullen doorgaans van dergelijke op en aan de auto geschroefde zaken. Opties die tegenwoordig gemeengoed zijn, maar destijds met zéér klinkende munt afgerekend dienden te worden.

Onder de motorkap blijkt de eerste eigenaar wat minder scheutig geweest te zijn. Daar zit namelijk de OM601 instapdiesel gemonteerd. Verklaarbaar, want de prijsverschillen met de vijf- en zescilinder diesels waren schrikbarend. Een standaard 200 Diesel zonder enige luxe kostte in 1986 ongeveer 25.000 euro, maar voor een vijfcilinder 250 Diesel moest je al dertig mille overmaken naar je dealer. Vijfduizend euro meerprijs voor één extra cilinder onder de kap. Een zescilinder in het vooronder joeg de verkoopprijs al snel richting veertig mille. Niet verwonderlijk dat de 200 Diesel het meest verkocht werd van alle destijds leverbare motoren.

De OM601 is een 1.998 cc metende viercilinder dieselmotor met 72 pk, gekoppeld aan een handgeschakelde vierversnellingsbak. De motor staat bekend om zijn duurzaamheid en niet om zijn acceleratiecijfers. Kilometerstanden van 800.000 of meer zijn geen uitzondering, maar je moet er enig geduld voor kunnen opbrengen. De top van de 1.365 kilo zware limousine bedraagt maar liefst 165 km/u. Helaas is bij die snelheid een goed gesprek met je medepassagiers bijna niet meer mogelijk. Cruisen met 130 km/u is het maximaal haalbare, als je het comfort een klein beetje in de hand wenst te houden. Je engelengeduld wordt dan beloond met een verbruik van ongeveer 1 op 18. En dat alles tegen het fiscale nultarief. U zegt? Inderdaad. Voor deze Mercedes-Benz 200 Diesel hoeft geen wegenbelasting meer te worden betaald, want hij is inmiddels vijfentwintig jaar oud.

Dit feit is op zich een ietwat lachwekkend gegeven. Nog lachwekkender is het feit dat een exact gelijk exemplaar uit 1987 nog ruim 1.300 euro per jaar aan zuurverdiende spaarcenten richting staatskas doet verdwijnen. Dezelfde auto met dezelfde eigenschappen, maar toch met een iets zuurder randje. Welkom in Nederland, het land van de stupide regeltjes. Toch is het raadzaam om in je zoektochten naar een passende W124 ook de auto’s uit de bouwjaren ’87 en ’88 mee te nemen. Niet zelden kosten deze auto’s een fractie van wat je geacht wordt voor een belastingvrij exemplaar te moeten aftikken. De verschillen lopen soms op tot ettelijke duizenden euro’s. Soms terecht, maar soms ook niet.

Oriëntatie op internet gaf een schokkend beeld te zien. Exemplaren met een riante vier ton achter de kiezen die er op de foto al niet fris en fruitig meer uitzien voor tienduizend euro of soms nog (veel) meer. Slimme handelaren spelen graag in op de belastingvrije status van deze auto’s en halen de afgeschreven of teruggedraaide veeltonners per tientallen tegelijk voor een handjevol kleingeld uit Duitsland om ze hier op Marktplaats-achtige verkoopsites aan te bieden. Wachtend op het slachtoffer dat bereid is tot vier keer de daadwerkelijke marktwaarde op te hoesten omdat de auto belastingvrij is. Verwerpelijk, maar het gebeurt. Dat heeft niet veel met liefhebberij te maken, maar alles met veel kilometers knallen tegen zo laag mogelijke kosten. Dat je het uitgespaarde bedrag aan wegenbelasting vier keer in je leeggereden W124 moet steken om het ding überhaupt aan de praat te houden is een variabele die veelal over het hoofd wordt gezien. Orienteer je dus goed en schaf niet de eerste auto aan die je vinden kunt. De balans tussen vraagprijs en geboden kwaliteit moet wél kloppen.

Selecteer de W124 van je dromen eerst op historie, onderhoud en kilometerstand. Vergewis je ervan dat je je spaarcenten in een goed onderhouden exemplaar steekt. Het aanbod is niet schaars dus je kunt de krenten uit de pap vissen. Als je de wegenbelasting boven de staat van het voertuig laat prevaleren ben je ‘pennywise en poundfoolish’, zoals de Italianen in zo’n geval treffend plegen te zeggen. Scoor je in al je onwetendheid een slechte auto dan is de bodem van je spaarvarken in rap tempo in zicht en dat hoeft niet de bedoeling te zijn. Heb je een goed exemplaar gevonden en is ‘ie ook nog eens belastingvrij dan is dat natuurlijk mooi meegenomen, maar het zou geen vereiste mogen zijn want dan doe je jezelf op termijn écht tekort en is je youngtimeravontuur sneller ten einde dan je mogelijkerwijs had gehoopt.

Iedere liefhebber van klassiekers is, omwille van de looks en de uitstraling van een auto, bereid om concessies te doen aan de rijeigenschappen van zijn bolide. Een klassieker rijdt nu eenmaal niet zo geraffineerd als een moderne auto. Doorgaans worden aspecten als matige veiligheid, haperend comfort en ontbrekende opties met de mantel der liefde bedekt. De wens om juist dié betreffende klassieker te bezitten is doorgaans de enige reden om de auto aan te schaffen. Pure emotie dus. Dat is bij een W124 200 Diesel ook een beetje aan de orde, maar dan dien je andere bijkomstigheden weer voor lief te nemen. Het totale gebrek aan motorvermogen bijvoorbeeld.

Tijdens de rit bleek de 200 D een heerlijke, relatief modern rijdende diesel te zijn. De auto straalt vertrouwen en veiligheid uit. De motor geeft je het gevoel dat ‘ie simpelweg niet stuk kan gaan en de zit in de auto is uitermate prettig. Maar geduld zul je moeten hebben. De aanwezige 72 paarden zijn voldoende om de auto in beweging te krijgen, maar daar is feitelijk alles mee gezegd. Het is geen kwestie van de snelheidslimieten respecteren, maar het is de vraag of je ze wel overal zult halen. De over het algemeen korte stukken waar je in Nederland 120 km/u mag zijn in de 200 D eerder voorbij dan dat de diesel die snelheid überhaupt bereikt heeft. Het gaspedaal zou vervangen mogen worden door een aan/uit schakelaar. De waarde van 0 naar 100 meet je bij voorkeur met een kalender in plaats van een stopwatch. Bij 120 km/h in de vierde versnelling draait de motor al een ruime 3.600 toeren en is het rumoer in het interieur acceptabel te noemen. Trek je de auto door naar zijn topsnelheid dan wordt het interieurgeluid bij 145 km/u al storend en daar boven hoor je dat je de auto niet alleen op zijn staart trapt, maar ook op zijn ziel. Een 200 D is niet gemaakt om op de linkerbaan te blijven plakken en dat laat ‘ie je dan ook duidelijk merken. Zak je weer terug naar 110 km/u dan dobber je voort in een comfortabele limousine zoals alleen Das Haus ze kon maken. Gebouwd voor de eeuwigheid en gemoedelijk als een labrador.

Aan opties geen gebrek in de Mercedes, mits je ze als verwende automobilist nog als zodanig weet te herkennen. Hoofdsteunen achterin moesten in 1986 apart besteld worden. Tegenwoordig krijg je ze bij de eerste de beste Opel Agila al cadeau. Datzelfde geldt voor zaken als getint glas en centrale vergrendeling. In de testdiesel is het allemaal extra afgerekend en dat geeft de auto een redelijk luxe uitstraling. Het is derhalve goed toeven in de 200 D. Met het schuif-/kanteldak geopend en de rechterarm op de middenarmsteun zal het je tijd wel uitduren. De 200 D onthaast je als vanzelf en het totale gebrek aan motorvermogen vergeef je ‘m wel. Het uitblijven van fiscale acceptgiro’s is een extra dimensie aan een modern rijdende youngtimer die je (als je onderweg bent) doet glimlachen. Het is feitelijk van de zotte dat eigenaren van dergelijke auto’s niet door de overheid belast worden voor het gebruik van het wegennet, zo goed rijden ze. Als je ’t zo bekijkt dan is het niet zo gek dat deze diesels massaal geïmporteerd worden.

Ben je een niet-gehaaste, zakelijke rijder die veel langs de weg zit en zoek je een duurzaam werkpaard die je zonder morren van A naar B brengt, dan is deze 200 D een serieuze kandidaat. Of je dan perse een belastingvrij exemplaar moet zoeken waag ik te betwijfelen. De zakelijke rijder heeft natuurlijk al het voordeel van de marginale bijtelling over de economische waarde dus voor die paar honderd euro per kwartaal hoef je een perfecte ‘87er echt niet te laten staan. De werkelijke winst ga je behalen op de totale exploitatiekosten van de auto en een goed onderhouden exemplaar vergt doorgaans weinig onderhoud. Er zit simpelweg niets op dat stuk kan gaan. Voor de stevige doorrijder of notoire caravantrekker is een 200 D een regelrechte afrader. Die dienen hun heil in een potentere variant van de W124-serie te zoeken. Een Twinny Load krijg je nog wel van zijn plaats met de auto, maar een vouwwagen wordt al problematisch.

Je dient, zoals gezegd, door een andere bril naar de auto te kijken. Criteria als haast, trekkracht en vermogen maken plaats voor Ausdauer, duurzaamheid en verbruik. Op die punten scoort de 200 Diesel uitmuntend. Zijn die criteria op jou van toepassing dan heb je aan een 200 D een heerlijke youngtimer. De bejaarde Benz is tegen zeer aantrekkelijke kosten te rijden en kan, als je goed op ‘m past, een halve eeuw rijplezier bieden. Dergelijke kwaliteitsproducten worden tegenwoordig niet meer gemaakt. Het exemplaar uit onze test staat te koop voor nog nét geen negen mille. Fors geld voor een auto van een kwart eeuw oud, maar de auto voelt aan alsof ‘ie niet stuk te krijgen is en de staat van onderhoud is smetteloos. Je kunt voor die negen mille zo’n tien jaar lang straffeloos 35.000 kilometer per jaar rijden tegen een afschrijving van 900 euro per jaar als je als restwaarde ‘nul’ neemt. Probeer dat maar eens met een moderne C-Klasse te doen.

Deze rijtest is eerder verschenen in Auto & Motor Klassiek.
Tekst en fotografie: Chris de Raaf

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.w124club.nl

Specificaties Mercedes-Benz 200 Diesel W124

Motor: viercilinder diesel, OM601
Cilinderinhoud: 1.998 cc
Vermogen: 72 pk bij 4.600 tpm
Koppel: 123 Nm bij 2.800 tpm
Topsnelheid: 165 km/h
Acceleratie 0-100 km/h: 18,5 sec.
Verbruik: 6,7 l/100 km
Gewicht: 1.365 kg