Mercedes-Benz C 250 Turbodiesel W202

Vrolijk groene turbobenz

Duitsers en Mercedes-Benz, uit deze combinatie komen regelmatig wonderlijk samengestelde auto’s voort. Zo kom je exemplaren met een dikke motor en leren bekleding tegen waarvan de eerste eigenaar onder geen beding airco wilde. Ook interieurtinten die buitengewoon goed passen bij de carrosseriekleur zie je vaker dan in Nederland. Hier is grijs/grijs goed genoeg.

Mercedes-Benz C 250 Turbodiesel W202Mercedes-Benz C 250 Turbodiesel W202Mercedes-Benz C 250 Turbodiesel W202Mercedes-Benz C 250 Turbodiesel W202Mercedes-Benz C 250 Turbodiesel W202
Vivianitgrün metallic, kleurcode 279. Het staat de C 250 Turbodiesel bijzonder goed. Mogelijk is dit een demonstratieauto geweest, want de eerste eigenaar was de Mercedes-dealer in het Duitse Mannheim die de auto op 20 maart 1998 aan zijn wagenpark toevoegde. Zoals gebruikelijk is ook deze dealerauto geen kale basisuitvoering. Naast het Elegance-pakket werden ook cruise control, een Becker-radio, airco en Xenon verlichting in de optielijst aangekruist. Het leuke van de Duitse Fahrzeugbrief is dat je precies kunt zien van wie de auto is geweest. Zo lees ik dat de C 250 Turbodiesel ruim een jaar later, op 26 juli 1999, gekocht is door Herr Lück die op dat moment 79 jaar oud was. Over geluk gesproken! Na drie jaar is de groene diesel-Benz op naam van Frau Lück gezet. Ondanks dat het een diesel is, staat er nog geen 100.000 kilometer op de digitale teller. Dat de familie Lück de auto erg goed heeft onderhouden is aan alle details te zien.

Het onderstel van de C-Klasse W202 is comfortabel afgesteld, maar deinerig wordt de auto nooit. Ook het bochtgedrag is mede door de achterwielaandrijving ontzettend neutraal, maar met constante snelheid rechtuit cruisen vindt de auto het fijnste. Zeker in combinatie met de 15-inch wielen worden oneffenheden in het wegdek keurig verwerkt en je kunt best met een aardige snelheid door een bocht zonder het idee te krijgen dat je als bestuurder de controle verliest. De besturing geeft je vertrouwen. Het gevoel dat je de baas over de auto bent. Nooit komt het idee in je op dat de installatie teveel bekrachtigd is. Mocht je een keer haast hebben, dan zal de C 250 Turbodiesel je wensen ook inwilligen. Met 150 pk en 280 Nm komt de turbodiesel prima van zijn plek, want met een acceleratie van uit stilstand naar 100 m/h in krap 10 seconden hoef je je ook vandaag de dag nog steeds niet te schamen. De 2,5-liter vijfcilinder dieselmotor heeft een rustige loop, een enorm souplesse en is akoestisch altijd op de achtergrond aanwezig zonder opdringerig te worden. Tijdens het opwarmen schakelt de vijftraps automaat nog wat nukkig, maar al snel verlopen de gangwissels zo soepel als alleen een volautomaat dat kan. Ook bij een sportieve rijstijl raakt de elektronica van de versnellingsbak niet van de kaart.

Wat interieurruimte betreft kom je niets tekort en deze is redelijk vergelijkbaar met een BMW 3 Serie E36. Op de achterbank kunnen twee passagiers prima zitten, waarbij de middenarmsteun voor extra comfort zorgt. De stoelen zijn vrij hard, maar door de goede verstelmogelijkheden ben je ook na een lange rit nog niet gebroken. In de 430 liter grote kofferbak kun je aardig wat vakantiebagage kwijt. De afwerking van het dashboard is onberispelijk. Nergens is een kraakje te horen of zie je scheef ingepaste delen. Ten opzichte van een nieuwe C-Klasse doet de W202 nauwelijks onder.

Als je veel kilometers rijdt moet je jezelf gewoon eens een echte Mercedes-Benz gunnen. Geniet dan van de ster voorop de neus en de soepele rijervaring. Het brandstofverbruik is met 1 op 14 best te behappen en de aanschafprijs en afschrijving zijn stukken lager dan die van een nieuwe auto. Ook qua onderhoudskosten zal de auto geen vermogen kosten, want deze generatie C-Klasse is zeer betrouwbaar gebleken.

Tekst: Arno Lommers

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.klaasdepoel.com

Specificaties Mercedes-Benz C 250 Turbodiesel W202

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 2.497 cc
Cilinders/Kleppen: 5/20
Max. Vermogen: 150 pk bij 4.400 tpm
Max. Koppel: 280 Nm bij 1.800 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 9,9 sec.
Topsnelheid: 200 km/h
Transmissie: automatische vijftrapsautomaat
Gem. verbruik: 8,1 l/100 km (1:12,3)
Gewicht: 1.395 kg
Nieuwprijs: ƒ 79.400 / € 36.030 (Nederlandse prijs zonder opties)

Plus
+ Goede prestaties
+ Vertrouwenwekkend weggedrag
+ Hoog afwerkingsniveau

Min
– Motor bijna altijd hoorbaar
– Niet heel erg ruim op de achterbank
– Smaakgebonden kleur