Opel Ascona 2.0S Berlina

Opels degelijke middenklasser

Tegelijkertijd met de tweede generatie Manta introduceerde Opel in september 1975 de Ascona B. Technisch komen beide modellen op veel gebieden overeen. De achterwielaangedreven Ascona B werd gebouwd in Bochum (Duitsland) en Antwerpen (België) en was er als twee- en vierdeurs uitvoering. Bij hoge uitzondering mochten we het stuur van een Ascona 2.0S Berlina in handen nemen.

Opel Ascona 2.0S BerlinaOpel Ascona 2.0S BerlinaOpel Ascona 2.0S BerlinaOpel Ascona 2.0S BerlinaOpel Ascona 2.0S Berlina
Ten opzichte van de Ascona A groeide de tweede generatie met 17 centimeter in de lengte tot 4,32 meter en 3 centimeter in de breedte tot 1,65 meter. De wielbasis werd met bijna 9 centimeter uitgerekt. De ruimte op de achterbank is voor twee volwassenen of drie kinderen prima voor elkaar. Omdat de benzinetank zich staand achter de achterbank bevond, had de Ascona een voor zijn klasse grote kofferruimte. Het nadeel was dat voltanken een lastig karweitje was omdat het vulpistool dan precies op de juiste manier in de vulopening gestopt moest worden.

Het Duitse Auto Motor und Sport onderwierp de Ascona B in 1981 aan een grondige betrouwbaarheidscontrole en concludeerde dat het een van de weinige auto’s was die je zonder nadenken tweedehands kon kopen. Op alle onderdelen scoorde de Ascona beter dan gemiddeld. Tegenwoordig moet je een Ascona wel met beleid behandelen. Koud starten betekent een paar keer gasgeven, sleutel omdraaien en voorzichtig warm rijden totdat de, in het geval van de testauto, automatische choke zijn werk heeft gedaan.

In augustus 1981 werd de Ascona B opgevolgd door de derde generatie Ascona die voorzien was van voorwielaandrijving. Deze luxe Ascona 2.0S Berlina die in maart 1982 voor het eerst in Duitsland de weg op ging is een van de laatst geproduceerde oude modellen. Als opties koos de eerste eigenaar een drietraps automaat, een handbediend schuifdak en metallic lak. Met 100 pk en minder dan 1000 kilo gewicht was en is deze Opel een rappe klant, ook op de snelweg kom je anno 2016 prima mee. Wel ligt het geluidsniveau een stuk hoger dan bij moderne auto’s. De enorm soepel schakelende automaat haalt de vaart er ook niet echt uit, maar zorgt wel voor vrij hoge toerentallen boven de 100 km/h.

Op 15 april 2009 is de Opel ingevoerd in Nederland en inmiddels staat er 67.000 kilometer op de teller. De typische lucht, de vlotheid van rijden, het lichte interieur, de dunne A-stijlen, het gebonk op slecht wegdek en dwarsrichels, het is allemaal des Opels. De ingenieurs hebben een goed compromis gevonden tussen comfort en een strak weggedrag. Zelfs de besturing is niet al te indirect, iets dat we kennen van veel mainstream auto’s uit de jaren zeventig en tachtig. De Berlina was de meest luxe uitvoering met heerlijkheden als velours bekleding en tapijt, chromen wielsierringen en andere glimmende randjes en lijstjes. Een huiskamersfeer waar hedendaagse auto’s koud en kil zijn geworden. Elektrische snufjes hoef je echter niet te verwachten.

Net als in 1982 is het een degelijke auto waarbij de techniek robuust en eenvoudig is. Het is een rit in een tijdscapsule. Neem alleen al de chromen deurgrepen en het geluid waarmee de portieren in het slot vallen, het lijkt wel een Mercedes W123! De huidige eigenaar rijdt nog geen 2.000 kilometer per jaar met de Ascona en is van plan hem niet meer van de hand te doen. Daar kunnen we alleen maar begrip voor opbrengen want zoals deze ooit zo populaire middenklasser worden ze niet meer gebouwd.

Tekst: Arno Lommers

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.youngtimerpagina.nl

Specificaties Opel Ascona 2.0S Berlina

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.979 cc
Cilinders/Kleppen: 4/8
Max. vermogen: 100 pk bij 5.400 tpm
Max. koppel: 153 Nm bij 3.800 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: niet bekend
Topsnelheid: 170 km/h
Transmissie: drietraps automaat
Gem. verbruik: 10,4 l/100 km (1:9,6)
Gewicht: 996 kg
Nieuwprijs: ƒ 19.500 / € 8.850 (Nederlandse prijs zonder opties)

Plus
+ Degelijke bouwkwaliteit
+ Goede prestaties
+ Vrij strak weggedrag

Min
– Beperkte standaarduitrusting
– Onderhoudsgevoelig
– Hoge tildrempel bagageruimte