Opel Astra Cabriolet 1.4 Si

Betaalbaar zomers plezier

Heerlijk! Het is weer voorjaar, dus tijd om alle ramen en deuren open te gooien. Wat zou het toch mooi zijn om in de auto ook met de wind door je haren te genieten van al het moois dat de natuur te bieden heeft. Daar hangt een prijskaartje aan, zeg je? Dat valt nog te bezien. Als je naar een willekeurige dealer gaat en daar een nieuwe cabriolet koopt kan dat inderdaad een flinke aanslag op je spaarpot zijn. Ook jong gebruikte exemplaren zijn nog stevig aan de prijs. Wat doe je als je maar een klein budget hebt en toch open wilt rijden? Dan zoek je naar een wat oudere, maar keurig onderhouden cabrio met weinig ervaring. En die zijn er. Neem als voorbeeld deze Opel Astra Cabriolet 1.4 Si uit 1994 in de kleur Florentina Red metallic. Een prima auto om lekker de frisse zomerlucht mee op te snuiven.

Opel Astra Cabriolet 1.4 SiOpel Astra Cabriolet 1.4 SiOpel Astra Cabriolet 1.4 SiOpel Astra Cabriolet 1.4 SiOpel Astra Cabriolet 1.4 Si
Opel introduceerde precies 24 jaar geleden de Astra, waarmee de typenaam Kadett tot het verleden behoorde. De auto kwam in eerste instantie uit als drie- en vijfdeurs hatchback, sedan en stationwagon. Twee jaar later maakte het publiek kennis met de cabriolet, die net als de Kadett-zonder-dak door het Italiaanse Bertone was ontworpen. De Astra Cabriolet is gebaseerd op de sedan, waarbij het opgeklapte dak bovenop de achtersteven rust. Door zijn gestrekte lijnen en het ontbreken van een rolbeugel oogt de Astra Cabriolet met geopende kap best sierlijk, zeker in de kleur van deze testauto. De auto is 4,24 meter lang en volgens Opel ontwikkeld als echte vierzitter met genoeg bagageruimte voor een week vakantie.

Voorin heb je inderdaad net zoveel ruimte als in een Astra met een vast dak. Achterin gaat het er wat krapper aan toe, maar desondanks houd je het hier ook best nog even uit. Tenminste, als je niet langer dan 1,75 meter bent. Met 390 liter bagageruimte kom je inderdaad een heel eind als je op reis gaat, bovendien is de achterbank neerklapbaar voor het geval je met z’n tweeën nog meer koffers mee wil nemen. Op de dag dat ik met de Astra Cabriolet mag rijden is het prachtig weer. De kap gaat dus omlaag. Twee hendels boven de voorruit losdraaien en vervolgens vouwt het dak zich met een druk op de knop samen. Easy does it.

Voor veel mensen zal het interieur van de Astra bekende kost zijn. De versies met vast dak waren in de jaren negentig tenslotte ware verkooptoppers. Ik nestel me in de fijne sportstoelen die zijn overtrokken met stoffen Salerno-bekleding en constateer dat deze Astra Cabriolet er na 20 jaar nog netjes bijstaat. Nergens zie ik overmatige gebruikssporen en de gebruikte materialen voelen Opel-degelijk aan. Voor mijn neus zie ik door het driespaaks stuur een duidelijk afleesbare klokkenwinkel. Veel tierelantijnen zitten er niet op en aan de auto en wat er wel aanwezig is laat zich met de overbekende zwarte knoppen eenvoudig bedienen. Een leren stuur, elektrische spiegels en airco heeft de testauto niet, maar wel vier elektrische ramen en stuurbekrachtiging.

Opels uit de jaren negentig geven altijd een aparte rijervaring. Ook als je geblinddoekt met deze Astra zou gaan rijden voel je direct dat je met een auto van het merk uit Rüsselsheim te maken hebt. Het is overigens onverstandig om dat al te lang vol te houden. Omdat het dak ontbreekt voel je de koets wel torderen en op klinkerwegen trilt de binnenspiegel vrolijk mee. Op glad asfalt is het weggedrag daarentegen erg goed. Met de onopvallend bekrachtigde besturing snijd je bochten gericht aan en onderstuur steekt pas bij hoge snelheid de kop op. Ondanks de sportieve 195/55 R15-banden is het veergedrag mij positief opgevallen. Verkeersdrempels neemt de Astra gracieus, hij deint zelfs een beetje. Het is dan ook een heerlijke auto om mee langs de boulevard te cruisen. De motor is soepel genoeg om bij lage toerentallen vlot op te pakken, maar echt leuk wordt het pas boven de 3.000 omwentelingen.

Voorin ronkt de C14SE-motor naar hartenlust en tovert zo een glimlach op je gezicht. Echt snel is de 82 pk leverende Astra niet, maar toch geeft deze machine net dat beetje meer rijplezier. Overigens is de gebruikte techniek oerbetrouwbaar. Deze achtkleps 1,4-liter met enkele bovenliggende nokkenas werd al gebruikt in de Corsa A en belandde via de Corsa B en de Kadett E ook in de eerste generatie Astra. Waar veel soortgenoten het begin jaren negentig nog met monopoint inspuiting moesten doen had dit blok al een multipoint injectiesysteem. Schakelen gaat erg soepel, maar de pook maakt wel wat lange slagen. Ik heb tijdens de testrit alleen met het dak open gereden en tot 70 km/h is het met alle ramen omlaag best uit te houden. Als de snelheid stijgt kun je beter de achterruiten dicht doen, anders gaat het erg tochten. Maar welke cabriorijder maalt daar nu om? Houd bij rechtsaf slaan wel rekening met weinig zicht over je schouder. Doordat de kap bovenop de achterplecht ligt wordt een groot deel van het zicht versperd.

De testauto is op 19 december 1994 in Duitsland geleverd aan de eerste eigenaar. Op 18 juli 2005 is de auto met ongeveer 80.000 kilometer op de teller naar Nederland gekomen. De enige Nederlandse bestuurder heeft de auto gebruikt voor 48.000 kilometer aan zomerse ritten. Momenteel staat de Astra Cabriolet met 128.000 kilometers achter de rug bij Otomotor in Beverwijk te wachten op een zorgzame nieuwe baas die de originaliteit en de goede staat van onderhoud weet te waarderen. Voor slechts 2.450 euro kun je jezelf geen beter vakantiecadeau geven.

Tekst: Arno Lommers

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.otomotor.nl

Specificaties Opel Astra Cabriolet 1.4 Si

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.389 cc
Cilinders/Kleppen: 4/8
Max. Vermogen: 82 pk bij 5.800 tpm
Max. Koppel: 113 Nm bij 3.400 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 13,5 sec.
Topsnelheid: 175 km/h
Transmissie: handgeschakelde vijfbak
Gem. verbruik: 7,6 l/100 km (1:13,2)
Gewicht: 1.055 kg
Nieuwprijs: ƒ 49.500 / € 22.460 (Nederlandse prijs zonder opties)

Plus
+ Comfortabel met een sportief randje
+ Fijne motor
+ Staat van onderhoud

Min
– Krappe achterbank
– Lange schakelwegen
– Lichte steenslag op de neus