Opel Kadett E 1.6i CS

Van volksheld tot zeldzame verschijning

Opel Kadett E, Volkswagen Golf II, Ford Escort MK4. In de jaren tachtig domineerden deze drie auto’s het straatbeeld. Elk model had zijn vaste groep klanten, overstappen naar de concurrent deed je niet. In het keukenkastje stond tenslotte ook altijd hetzelfde pak koffie. Voor Opel was de Kadett het succesnummer bij uitstek en het leveringsgamma bood voor ieder wat wils. In 1985 veroverde de auto zelfs de eerste plaats bij de Europese Auto van het Jaar-verkiezing. Vierentwintig jaar na de komst van de Astra is de Kadett een zeldzame verschijning op de vaderlandse wegen. Hoe mooi is het dan als je tegen een schitterend exemplaar aan loopt dat nauwelijks kans heeft gehad zich te bewijzen?

Opel Kadett E 1.6i CSOpel Kadett E 1.6i CSOpel Kadett E 1.6i CSOpel Kadett E 1.6i CSOpel Kadett E 1.6i CS
Alfabetisch gezien zou je zeggen dat de Kadett E de vijfde generatie is, maar schijn bedriegt. Al voor de Tweede Wereldoorlog heeft Opel twee verschillende Kadetts geproduceerd, al waren dat totaal andere auto’s. In 1962 verscheen de Kadett A op de markt, die 22 jaar later geëvolueerd was tot Kadett E. Het publiek had ten tijde van de introductie de keuze uit een drie- en vijfdeurs hatchback en stationwagon. Inderdaad, ook de stationwagon was er met ‘klapstoelen’. Eind 1985 voegde Opel de sedan toe aan de prijslijst, anderhalf jaar later gevolgd door de cabriolet. De versie met stoffen dak werd niet in het Duitse Bochum of het Belgische Antwerpen gebouwd, maar bij zijn ontwerper Bertone in Italië.

Dat vrijwel iedereen een Kadett naar keuze kon uitzoeken blijkt wel uit het motorenprogramma. Benzinemotoren waren er met een inhoud van 1,2-liter (55 pk) voor de basisuitvoering tot 2,0-liter (150 pk) voor de sportieve Kadett GSi. Opel bood daarnaast een 1,6-liter diesel met 55 pk aan, die later werd opgevolgd door de 1.7D met 57 pk. In totaal zijn er 3.779.289 Kadetts E gebouwd, waarbij de productie van de reguliere uitvoeringen in medio 1991 gestaakt werd. Voor de Kadett Cabriolet viel het doek in 1993.

Technisch had Opel de duurzaamheid van de Kadett E goed onder controle, de motoren waren robuust en goed voor veel draaiuren. Het feit dat de carrosserie niet tegen talloze pekelrijke winters bestand was zorgde ervoor dat je niet verplicht was om naar de dealer te gaan voor onderdelen. Elke autosloperij had het magazijn voor liggen met Kadett-restanten. Het beruchte roestmonster liet zich het staal van de achterste wielkasten en de dorpels goed smaken. De muisgrijze testauto is een van de weinige exemplaren die nog helemaal onaangetast is. In 1989 zijn leven begonnen bij onze oosterburen en nu met slechts 28.000 kilometer op de klok te koop.

De eerste eigenaar bestelde de CS-uitvoering die bij ons in Nederland nooit is geleverd. Standaard beschikte de CS (gebaseerd op de Kadett GL) over ABS, hoofdsteunen achter en erg fijn zittende sportstoelen. Uit de twaalf leverbare kleuren is Mistralgrau metallic gekozen en daarnaast werd deze auto voorzien van diverse opties. Een radio, stuurbekrachtiging, elektrische spiegels, een deelbare achterbank, getint glas, een schuifdak en lichtmetalen wielen zijn tegen meerprijs gemonteerd. Onder de motorkap ligt de C16NZ-motor met enkele bovenliggende nokkenas (OHC) en 75 pk. Via een drietraps automaat (THM 125) brengt deze machine zijn power over op de voorwielen die zijn voorzien van rubber in de maat 185/60 R14.

Als driedeurs heeft de Kadett vrij grote portieren, uitkijken dus in krappe parkeervakken. Gelukkig zit er stuurbekrachtiging op dit exemplaar wat de hanteerbaarheid van de auto ten goede komt. Helaas is hierdoor wel elk spoortje gevoel uit de besturing verdwenen en dat is jammer want de Opel rijdt zeker niet onverdienstelijk. Qua veercomfort kunnen veel moderne middenklassers nog wat van deze oudgediende leren. Wat betreft geluidsisolatie zijn de rollen omgedraaid, vooral de motor laat goed van zich horen.

Met de ervaringen van de rode Kadett E met automaat van mijn tante in het achterhoofd herken ik het schakelgedrag en de klank van de motor. Nu mag zit ik zelf op de bok in plaats van op de achterbank. De 1.600 cc grote injectiemotor presteert met zijn 75 pk ruimschoots voldoende, niet vreemd gezien het wagengewicht van nog geen duizend kilo. Schakelmomenten zijn goed voelbaar, maar doordat de automaat slechts drie versnellingen telt wordt de acceleratie niet constant onderbroken. Dat Opel het dashboard heeft opgebouwd uit keihard aanvoelend én krakend materiaal was het publiek in de jaren tachtig misschien wel gewend. Anno 2015 komen de schuiven voor de verwarming en het tweespaaks stuur gedateerd over. Wel tevredenstellend is de ruimte op de achterbank en in de kofferruimte.

De Kadett E staat nog lang niet op de nominatie om uit te groeien tot een ware klassieker, maar ook als youngtimer is de Duitser ondergewaardeerd, en dat is jammer. Geef de auto een uitgebreide behandeling tegen roest en geniet van zijn eenvoud.

Tekst: Arno Lommers

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.car-outlet.nu

Specificaties Opel Kadett E 1.6i CS

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.598 cc
Cilinders/Kleppen: 4/8
Max. Vermogen: 75 pk bij 5.200 tpm
Max. Koppel: 125 Nm bij 3.400 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 15,5 sec.
Topsnelheid: 165 km/h
Transmissie: drietraps automaat
Gem. verbruik: 7,6 l/100 km (1:13,0)
Gewicht: 885 kg
Nieuwprijs: DM 27.492 / € 12.475 (Duitse prijs met opties)

Plus
+ Vertrouwenwekkend rijgedrag
+ Betrouwbare techniek
+ Ruim interieur

Min
– Afwerking interieur
– Lichte besturing
– Roestgevoelig