Opel Omega 3.0i-V6 MV6

Overtuigende Rüsselsheimse limousine

De Omega B borduurt voort op zijn voorganger, maar is technisch gezien een grote stap voorwaarts. Met moderne motoren, een uitgebreide uitrusting en meer ruimte wilde Opel de klandizie weer van de kwaliteiten van de Rüsselsheimse limousine overtuigen. Tegenwoordig zie je de auto nauwelijks meer in het straatbeeld, maar af en toe duikt er nog wel eens een net exemplaar op. Ik heb gereden met een Omega 3.0i-V6 MV6 uit 1995 met slechts 49.000 kilometer op de klok.

Opel Omega 3.0i-V6 MV6Opel Omega 3.0i-V6 MV6Opel Omega 3.0i-V6 MV6Opel Omega 3.0i-V6 MV6Opel Omega 3.0i-V6 MV6
Liefhebbers van de Omega roemen zijn robuustheid en het ruimte-aanbod. Opel-haters wijzen alleen maar naar het logo en kijken niet verder dan hun neus lang is. In zijn jonge jaren moest de Omega het opnemen tegen de Ford Scorpio en Renault Safrane. De Audi A6, BMW 5 Serie, Mercedes E-Klasse en Volvo 850 stonden (ook prijstechnisch) een stapje hoger op de ladder. Dat betekent niet dat Opels toenmalige vlaggenschip geen kwaliteiten had.

Met een luchtweerstandswaarde van 0,29 cW was de 4,79 meter lange sedan erg aerodynamisch getekend. Veel elementen van het onderstel zijn verbeterd ten opzichte van de eerste Omega. Voor zijn McPherson veer-/demperpoten gebruikt met speciale bussen in de ophanging. De besturing is ook aangepast, maar nog altijd draait het stuur ontzettend soepel rond zonder enig gevoel te bieden. Achter vinden we schuin geplaatste draagarmen waarbij de schroefveer en schokdemper apart op de wieldrager zijn geplaatst. Een extra reactiestang zorgt voor een betere verwerking van oneffenheden in het wegdek. Comfortabel is de Omega dan ook zeker, de auto is niet bedoeld om sportief mee te rijden. Het weggedrag is stabiel en neutraal. Je voelt goed dat je met een 1.580 kilo zware sedan op pad bent, maar door de achterwielaandrijving is de auto niet dramatisch onderstuurd als je eens een bocht te snel pakt. Overstuur komt alleen voor als het wegdek minder tractie biedt. In lange bochten is de overhelneiging wel vrij prominent aanwezig, maar rechtuit spoort de Omega prima en verkeersdrempels neemt hij gracieus. Ook aandrijfkrachten in het stuur voel je niet. Het is een echte reisauto. Vier personen hebben alle ruimte en de kofferbak meet een flinke 530 liter.

De rijpositie is voor de bestuurder goed in te stellen en het dashboard is overzichtelijk. Het uitzicht rondom is goed, je kunt prima in schatten waar de voor- en achterkant eindigen. Je zit op grijs leren stoelen die voor mijn gevoel wat te hoog in de auto staan. Over een gebrek aan uitrusting heb ik niet te klagen want de testauto is de allerduurste Omega-uitvoering die je in 1995 kon bestellen. De MV6 heeft cruise control, airco, een autoalarm, vier elektrische ramen, een boordcomputer, verwarmde voorstoelen, mistlampen en metallic lak. Als extra heeft deze auto bovendien koplampsproeiers, elektrisch verstelbare leren stoelen, een verwarmde achterbank, een elektrisch bedienbaar zonnescherm voor de achterruit, een CD-wisselaar in de kofferbak en een elektrisch schuif-/kanteldak.

Onder de motorkap ligt de X30XE-motor, een 3,0-liter V6 met 211 pk en 270 Nm. Daaraan gekoppeld zit een viertraps automaat. Direct bij het starten geeft de uitlaat al een flinke brom ten gehore en als je flink doortrekt in de toeren vult het interieur zich met een heerlijke zescilinderhuil. De versnellingsbak schakelt ondertussen soepeltjes door de verzetten. Zoals het een reisauto betaamt nodigt de Omega niet uit tot het aanspreken van alle pk’s, maar het is heerlijk om veel power achter de hand te hebben.

Tegenwoordig kun je een Omega voor een prikkie kopen. Voor 1.000 euro heb je er een met 3 ton op de teller. De figurant van deze test is een Nautilusblauwe Omega 3.0i-V6 MV6 automaat uit juni 1995 met slechts 49.000 kilometer en staat voor 8.895 euro te koop bij Auto Timon in Uden. Als je eens wat anders wilt dan de gebruikelijke Audi A6 of BMW 5 Serie is de Omega het overwegen waard. Voor de ondernemer die de auto ook privé gebruikt is het interessant dat de bijtelling van 35 procent over de waarde in het economisch verkeer wordt berekend.

Tekst: Arno Lommers

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.auto-timon.nl

Specificaties Opel Omega 3.0i-V6 MV6

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 2.962 cc
Cilinders/Kleppen: 6/24
Max. Vermogen: 211 pk bij 6.200 tpm
Max. Koppel: 270 Nm bij 3.600 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 9,8 sec.
Topsnelheid: 230 km/h
Transmissie: viertraps automaat
Gem. verbruik: 9,7 l/100 km (1:10,3)
Gewicht: 1.580 kg
Nieuwprijs: ƒ 90.200 / € 40.930 (Nederlandse prijs zonder opties)

Plus
+ Comfortabel karakter
+ Veel ruimte
+ Luxe uitrusting

Min
– Imago
– Geen bochtenridder
– Overhellen in bochten