Peugeot 205 1.4 Génération

Le sacré Numéro

In februari 1983 introduceert Peugeot in Monaco ‘Le sacré Numéro’ (het heilige getal), de vijfdeurs 205. Een voor die tijd moderne auto, niet alleen in technisch opzicht, maar ook wat betreft zijn veelzijdigheid. Wat destijds niemand vermoedde werd werkelijkheid: pas 15 jaar later rolde de laatste 205 uit de fabriek. Of het nu een basisversie of een snelle GTi is, rijden met een 205 geeft altijd een speciaal gevoel. Als je er wat langer mee rijdt begin je gehecht te raken aan de auto.

Peugeot 205 1.4 GénérationPeugeot 205 1.4 GénérationPeugeot 205 1.4 GénérationPeugeot 205 1.4 GénérationPeugeot 205 1.4 Génération
Vanaf 1977 was er in Frankrijk gewerkt aan de ontwikkeling van de 205. Onder de naam M24 werd een model ontwikkeld dat tussen de 104 en 305 moest komen. Tijdens de ontwikkeling is geprofiteerd van een ander Peugeot-project dat de naam V.E.R.A. (Véhicule Econome de Recherche Appliquée) droeg. Een experimenteel prototype dat de weg moest wijzen naar een zo economische mogelijke auto. Door gebruik te maken van de nieuwste technieken slaagde men erin bij de V.E.R.A. het brandstofverbruik met 45 procent te verminderen. Sleutelwoorden waren aerodynamica, gewichtsverlaging en rendement. Uiteindelijk heeft de 205 een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,35 wat begin jaren ‘80 erg gunstig was voor een hatchback.

De laatste serie 205’jes dragen de Génération-badge op de achterklep, hebben een driespaaks stuur (zonder airbag) en zelfs elektrische ramen. Verder omhelst de uitrusting niet meer dan een klokje, meter voor het brandstofniveau en achterruitverwarming. De testauto is achteraf voorzien van centrale deurvergrendeling, een enorme luxe! Toen de RH-VZ-65 in de kleur Rouge Vallelunga in 1997 gebouwd werd, liep de 205 qua afwerkingsniveau en raffinement al mijlen ver achter op zijn veel nieuwere concurrenten. Maar juist dat maakt de compacte Fransoos zo sympathiek. Je leert leven met zijn karakter, de kraakjes en piepjes en het gevoel in een basic auto te rijden. De zitpositie is niet optimaal, maar de stoelen zijn opvallend comfortabel, het zicht rondom geweldig en de zitruimte prima. Minpuntje is de laaggeplaatste radio. Elke keer moet je ver naar beneden reiken om van zender te wisselen of het volume aan te passen.

De 205 Génération met zijn 75 pk sterke en 1.360 cc grote TU3MC-motor voorin is altijd in voor een lekker sprintje. Dankzij het extreem lage gewicht van 810 kilo komt de auto erg goed vooruit. De motor reageert pittig op het gas en het samenspel van gas- en koppelingspedaal is goed uitgekiend. Wel voel je de motor kantelen in zijn rubbers en zet hij een behoorlijke keel op. Ook op de snelweg ligt het geluidsniveau behoorlijk hoog. Wind- en bandengeruis zijn gelukkig niet overmatig aanwezig. Opvallend is de grote afwijking van de kilometerteller. Tussen de 100 en 140 km/h op de teller mag je er gerust 10 km/h aftrekken voor de werkelijke snelheid.

De onbekrachtigde besturing voelt in eerste instantie ouderwets zwaar aan, maar na verloop van tijd leer je ermee leven. Hoewel het stuur indirect en sterk zelfcentrerend ronddraait, kun je de 3,71 meter lange 205 perfect plaatsen waar je hem wilt. Qua rijgedrag is het Peugeot zoals altijd gelukt om een erg goed compromis te vinden. De 205 is erg comfortabel, verwerkt drempels en slecht wegdek uitstekend, maar komt op lange welvingen totaal niet deinerig over. Bochten neem je met plezier, zij het met een niet al te hoge snelheid. Overdrijft de bestuurder, dan schuift de 205 over zijn smalle 165-bandjes naar de buitenkant van de bocht.

De 205 was met 5.213.432 exemplaren de bestverkochte Peugeot ooit totdat zijn opvolger, de 206, dit aantal in 2007 overschreed. In oktober 1998 rolde de laatste 205 van de band. Veel 205’s zijn inmiddels bij een demontagebedrijf beland of geëxporteerd. De reguliere uitvoeringen zijn tegenwoordig voor een habbekrats te vinden en soms vind je er nog weleens een met een extreem lage kilometerstand. Door de goede roestpreventie hoef je niet bang te zijn voor een slechte carrosserie. Ook met de technische betrouwbaarheid zit het goed en onderdelen zijn ruim voldoende beschikbaar. Met recht ‘een sterk nummer’, zoals de slogan van Peugeot voor de 205 in Nederland luidde.

Tekst: Arno Lommers

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.visscher.nl

Specificaties Peugeot 205 1.4 Génération

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.360 cc
Cilinders/Kleppen: 4/8
Max. vermogen: 75 pk bij 5.800 tpm
Max. koppel: 111 Nm bij 3.400 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 10,6 sec.
Topsnelheid: 175 km/h
Transmissie: handgeschakelde vijfbak
Gem. verbruik: 7,3 l/100 km (1:13,7)
Gewicht: 810 kg
Nieuwprijs: f 19.990 / € 9.070

Plus
+ Sympathiek karakter
+ Ruim interieur
+ Pittige motor

Min
– Karige uitrusting
– Lange schakelwegen
– Aanbod sterk krimpend