Peugeot 505 GTD Turbo

505 was laatste achterwielaangedreven Peugeot

In 1974 begon Peugeot met de ontwikkeling van de 505. Als opvolger van de succesvolle 504 rustte er een zware taak op de schouders van de laatste achterwielaangedreven Peugeot. Vijf jaar later, in mei 1979, kon het publiek kennismaken met de door Pininfarina ontworpen 505 die met een Cw-waarde van 0,44 niet tot de meest aerodynamisch getekende auto’s van dat moment behoorde. Een test met een van de meest luxueuze en vandaag de dag zeldzaamste 505’s, de GTD Turbo.

Peugeot 505 GTD TurboPeugeot 505 GTD TurboPeugeot 505 GTD TurboPeugeot 505 GTD TurboPeugeot 505 GTD Turbo
Peugeot bouwde de 4,58 meter lange 505 niet alleen in het Franse Sochaux, maar ook in Argentinië, Chili, China, Indonesië en Nigeria. De in lengterichting ingebouwde motoren en het onderstel werden grotendeels overgenomen van de 504. In april 1982 introduceerde het Franse merk de 505 Break met een lengte van 4,90 meter, waarvan de Familiale drie zitrijen had. Eind 1985 werd de 505 grondig vernieuwd. Omdat tegelijkertijd de grotere 604 uit productie ging en de 605 er nog niet was moest de 505 de rol van grote middenklasser overnemen. De vernieuwde 505 was duidelijk herkenbaar aan de nieuwe bumpers en lichtunits en een aangepast interieur. Daarnaast werden het onderstel en de motoren verbeterd en was de 505 V6 de eerste Peugeot met standaard ABS.

In oktober 1987 verscheen de 405 en werd het leveringsprogramma van de 505 uitgedund. De 505 sedan werd in 1990 vervangen door de 605, de Break mocht blijven tot begin 1992. Na de productiestop in Europa is de 505 in China tot 1997 gebouwd als Guangzhou-Peugeot GP 7202. De 505 GTD Turbo in Blanc Meye van Henk Visscher is op 17 februari 1986 in München afgeleverd aan zijn toen 62-jarige eerste eigenaar en momenteel staat de teller op slechts 73.000 kilometer. Zo’n comfortabele diesel met automaat is tenslotte bij uitstek geschikt om kilometers te vreten. De staat van de auto is dan ook om door een ringetje te halen, in- en exterieurs zijn werkelijk in zeer goede staat.

Voorgloeien is nog nodig om de XD3T-motor te starten, dat is tegenwoordig een vreemd verschijnsel. Met een flink gehamer slaat de 2,5-liter grote viercilinder aan, op temperatuur laten komen is een must. Met de viertraps automaat in de D-stand geven we rustig gas en glijden in alle comfort over de weg. Zo zijdezacht als een Citroën is een Peugeot nog nooit geweest, de afstelling van het onderstel is een goede combinatie van gerieflijkheid en een prima weggedrag. Ook de niet al te zwaar bekrachtigde besturing voelt goed aan, vooral omdat de aandrijfkrachten richting de achterwielen gaan. Comfortabel en stevig zijn ook de voorstoelen die bij uitstek geschikt zijn voor lange reizen. Ook achterpassagiers zullen op zulke trips geen negatieve reacties ten gehore brengen. Onder het kofferdeksel past met 523 liter flink wat bagage omdat de achterbak mooi vierkant is vormgegeven.

Als de diesel eenmaal op temperatuur is hoor je de knikkerende diesel nog altijd, maar spreek alle 95 pk’s aan en de 505 komt verrassend goed van zijn plaats. Een trekkracht van 206 Nm bij 2.000 toeren is dan ook niet mis. Peugeot geeft een topsnelheid van 162 km/h op, wij hebben de snelheidsmeter even aan het getal 150 laten snuffelen en dat hield de Fransoos prima uit. In 17 seconden van 0-100 km/h is natuurlijk niet al te vlot, maar meekomen in het hedendaagse verkeer is totaal geen probleem. De automaat schakelt eenmaal op bedrijfstemperatuur vrij soepel, maar zeker niet onmerkbaar.

Onderweg zul je met de 505 flink wat bekijks trekken. Vooral de kenmerkende neus valt op en alle omstanders horen van verre de nagelende dieselmotor al. Als nieuwe auto was de 505 een prima alternatief voor de vertegenwoordiger die geen trek had in een Ford Scorpio of Opel Omega. Een stevige, maar comfortabele wegligging paart de Peugeot aan een ruim interieur. De meeste exemplaren, zeker de duurzame diesels zijn inmiddels met zeer hoge kilometerstanden naar Afrika verscheept. Daar struikel je nog over de 505’s die nu dienstdoen als taxi.

Tekst: Arno Lommers

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.visscher.nl

Specificaties Peugeot 505 GTD Turbo

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 2.481 cc
Cilinders/Kleppen: 4/8
Max. vermogen: 95 pk bij 4.150 tpm
Max. koppel: 206 Nm bij 2.000 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 17,0 sec.
Topsnelheid: 162 km/h
Transmissie: viertraps automaat
Gem. verbruik: 8,1 l/100 km (1:12,3)
Gewicht: 1.316 kg
Nieuwprijs: f 50.925 / € 23.110 (Nederlandse prijs)

Plus
+ Wegligging comfortabel, maar stevig
+ Veel zit- en bagageruimte
+ Fijne voorstoelen

Min
– Geluidsniveau dieselmotor
– Inmiddels zeldzaam
– Niet heel zuinig