Peugeot 505 SR Automatique

In vele opzichten de laatste in zijn soort

In mei 1979 presenteerde Peugeot de 505 als opvolger van de 504, de tot dan toe succesvolste Peugeot ooit. Zijn opvolger had dus de zware taak het publiek net zo te overtuigen. Technisch was de achterwielaangedreven 505 verregaand gelijk aan de 504. In plaats van een ontwerp uit de designstudio van Peugeot zelf werd gekozen voor een idee van het Italiaanse Pininfarina. Net als de 504 is de 505 in verschillende landen gebouwd. Voor Europa kwamen alle exemplaren uit Frankrijk, maar door de jaren heen is de auto ook in Argentinië, Chili, China, Indonesië en Nigeria geproduceerd.

Peugeot 505 SR AutomatiquePeugeot 505 SR AutomatiquePeugeot 505 SR AutomatiquePeugeot 505 SR AutomatiquePeugeot 505 SR Automatique
In diverse opzichten was de 505, waarvan er op dit moment nog 488 stuks in Nederland geregistreerd staan, de laatste in zijn soort. Ten eerste zijn er na dit model geen achterwielaangedreven Peugeots meer op de markt gekomen en het was de laatste ‘Lion’ die in Amerika aangeboden werd. Bovendien verdween na de 505 het kenmerkende familiegezicht van Peugeot met het naar voren hellende front. Overigens is het ontwerp van de auto nooit als modern ervaren. Ook de luchtweerstand van 0,44 Cw was niet om over naar huis te schrijven. Concurrent Audi had met de 100 C3 een model in huis met een Cw-waarde van 0,30. Drie jaar na de komst van de Limousine verscheen de 505 Break, desgewenst als Familiale met acht zitplaatsen.

De 505 werd in twee series gebouwd. Bij de facelift in augustus 1985 werden het front, de achterkant en het zeer matig afgewerkte interieur op de schop genomen. Ook werd de auto iets aerodynamischer, de Cw-waarde zakte naar 0,37. Peugeot bood voor de 505 een hele reeks benzine- en dieselmotoren aan met vermogens tussen de 69 en 174 pk. De benzinemotoren hadden een carburateur of een injectiesysteem, de diesels waren er met en zonder turbo. Opvallend was de vanaf 1983 aangeboden viercilinder benzinemotor met turbo. Dit blok was gebaseerd op de door Simca ontwikkelde 2,2-liter uit de Talbot Tagora.

Toen de grotere 604 uit productie ging moest de 505 zijn taak gedeeltelijk overnemen. Om die reden schroefde Peugeot de 2.849 cc grote V6 met 170 pk in de 505. Met de komst van de 405 in 1987 vervielen de minst grote motoren in het programma van de 505. Medio 1989 is de productie van de 505 Limousine voor Europa stilgezet. Vanaf dat moment rolde de 605 van de band, een auto die een halve klasse groter was. De stationwagon is nog tot begin 1992 gebouwd. Dat de 4,58 meter lange 505 nooit de verwachting waar heeft kunnen maken is wel te zien aan het productie aantal. Waar de 504 in totaal 3,7 miljoen keer is gebouwd, kwam de 505 tot slechts 1,35 miljoen exemplaren.

Onderwerp van deze test is de FN-21-LB, een bruine 505 SR Automatique die op de tweede dag van 1980 door de Peugeot-dealer in Leiden is afgeleverd aan zijn eerste eigenaar. Er staat slechts 92.000 kilometer op en de auto is voorzien van elektrische ramen vóór, een schuif-/kanteldak en stuurbekrachtiging. De laatste twaalf jaar heeft de Franse sedan volgens de Nationale Auto Pas 5.000 kilometer afgelegd. Dat de 505 wel wat van de wereld mag gaan zien wordt al snel duidelijk tijdens de korte testrit. De uniek roestvrije Fransman maakt een wat houterige indruk. Vooral de schakelacties van de drietraps automaat zijn duidelijk voelbaar en de 2,0-liter viercilinder laat geen twijfel over zijn bestaan. Alsof er geen isolatiemateriaal tegen het schutbord is gemonteerd is het aggregaat altijd hoorbaar. Als je de automaat dwingt tot terugschakelen door het gaspedaal tot de bodem in te trappen brult de XN1-motor met carburateur het uit. De prestaties zijn zonder meer netjes, maar uren achter elkaar sneller dan 100 km/h over de rijksweg toeren is geen aanbeveling.

Laat de aandrijflijn maar lekker met rust, dan volbrengt de techniek zijn taak prima. Gezeten in meer dan comfortabele en zeer zachte fauteuils en verwend door de deinerige vering is het prima cruisen op de provinciale wegen die ons land rijk is. Zet je op rotondes schrap, want overhellen is een specialiteit van de 505. Ondertussen rol je bovendien binnen no-time uit je stoel. De testauto heeft stuurbekrachtiging wat parkeren eenvoudig maakt, bovendien is de koets dankzij de dunne raamstijlen enorm overzichtelijk. Veel gevoel geeft de indirecte installatie niet, al is dat zo’n comfortabele limousine niet aan te rekenen. Passagiers op de achterbank zullen tevreden zijn over de ruimte voor hoofd en benen en ook de bagageruimte is met 523 liter flink van formaat.

Uniek is deze 505 zeker. Het gros is al lang en breed gesloopt of verhuisd naar Afrika. Zijn roestvrije koetswerk is een zeldzaamheid en als de techniek weer wat los wordt gereden zal de auto ongetwijfeld soepeler rijden. Wegzetten en op mooie dagen ermee op pad!

Tekst: Arno Lommers

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.iwanvanlankvelt.nl

Specificaties Peugeot 505 SR Automatique

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.971 cc
Cilinders/Kleppen: 4/8
Max. vermogen: 94 pk bij 5.200 tpm
Max. koppel: 158 Nm bij 3.000 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: niet bekend
Topsnelheid: 158 km/h
Transmissie: drietraps automaat
Gem. verbruik: 9,8 l/100 km (1:10,2)
Gewicht: 1.217 kg
Nieuwprijs: ? 34.700 / € 15.745

Plus
+ Veel comfort
+ Roestvrij exemplaar
+ Komt goed mee in het verkeer

Min
– Matige interieurafwerking
– Slecht drie versnellingen
– Luidruchtige motor