Peugeot 605 SR 3.0

Toplimousine voor een klein prijsje

Franse limousines hebben het altijd lastig gehad op de Europese automarkt. Behalve in Frankrijk dan, waar het chauvinisme nog altijd hoogtij viert. Ondanks lovende woorden van de pers verging het Peugeot met de 605 precies zo als Citroën en Renault met respectievelijk de XM en Safrane: afschrijven werd tot kunst verheven. Klanten die een van deze auto’s nieuw aanschaften deden er goed aan om er heel lang mee door te rijden. De restwaarde ten opzichte van de Duitse concurrentie was niet om over naar huis te schrijven, en dan druk ik me nog vriendelijk uit. De slimme koper wachtte een paar jaar en sloeg dan zijn slag door voor een occasion te gaan. Bijna 25 jaar na zijn introductie zijn er nog maar weinig 605’s te vinden. Ik heb gereden met een witte 605 SR 3.0 uit 1992 die nog maar net ‘klokje rond’ is.

Peugeot 605 SR 3.0Peugeot 605 SR 3.0Peugeot 605 SR 3.0Peugeot 605 SR 3.0Peugeot 605 SR 3.0
Tussen juli 1989 en september 1999 bouwde Peugeot in het Franse Sochaux de grote middenklasser 605. Zowel de 505 als de 604 kregen in de 4,72 meter lange 605 hun opvolger. Het onderstel deelde de auto met de Citroën XM, die gelijktijdig ontwikkeld werd en tevens op hetzelfde moment op de markt verscheen. Beide modellen beschikten over voorwielaandrijving, terwijl bij de oude 505 en 604 de Newtonmeters nog werden losgelaten op de achterwielen. Een groot verschil tussen de 605 en XM was de op de laatste aanwezige hydropneumatische vering. Stilistisch was de 605 conventioneler vormgegeven dan de XM. De Citroën was daarnaast ook nog eens voorzien van een grote achterklep, terwijl de 605 een echte sedan met kofferdeksel was. Samen met het Italiaanse Pininfarina ontwierp Peugeot een limousine met een design dat ook vandaag de dag nog niet erg verouderd aandoet. Begin 1995 kreeg de 605 een facelift met een nieuwe neus en een licht aangepaste achterkant en vijf jaar later vond Peugeot het tijd voor een opvolger, die zij merkwaardigerwijs 607 noemden.

Bij youngtimerspecialist Marco Hof in Heerhugowaard staat een 605 SR 3.0 in 'Blanc Meijs' met een handgeschakelde vijfbak. Marco concentreert zich voornamelijk op auto’s met een ster op hun neus, maar voor een witte raaf is hij ook altijd te porren. Ik moet eerlijk toegeven dat de auto er niet 100% strak bij staat, maar de basis is gewoon goed. Een blik in het onderhoudsboekje leert dat de 605 sinds zijn aflevering op 5 juni 1992 altijd bij dezelfde Peugeot-dealer in het Duitse Bremen is onderhouden. Wat betreft achterstallig onderhoud hoef je dus geen verrassingen te verwachten. Daarnaast zijn Peugeots uit begin jaren negentig nauwelijks gevoelig voor roest, dus als je een exemplaar als deze vindt dan moet je eigenlijk direct toehappen. Zijn prijs van 3.950 euro is de auto zeker waard.

De SR-uitvoering is voor hedendaagse begrippen niet erg ruimhartig uitgerust. Gelukkig heb je wel de beschikking over centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, elektrische ramen voor, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, kantelbare hoofdsteunen en armsteun achter met doorgeefluik. Dat dan weer wel. Op deze witte 605 zijn als extra’s nog een rookglazen schuif-/kanteldak en lichtmetalen wielen gemonteerd. Je zit op ruime, met velours beklede zetels die veel comfort bieden, maar niet zo zacht zijn als je van een Franse auto zou verwachten. De zitpositie is in mijn ogen te hoog. Ik had mezelf graag wat dieper achter het in hoogte verstelbare, grote vierspaaks stuur genesteld. Op den duur wen je hier wel aan en waan je je bijna de koning van de weg. Net als de stoelen is ook de vering niet dermate zacht dat de auto deinend op één oor door de bocht gaat. Peugeot staat bekend om zijn strak sturende automobielen en ook de 605 gaat hierin mee. De Citroën XM is nog comfortabeler, maar kan in snelle bochten niet verhullen dat hij liever rechtuit wil. Zo scherp als een scheermes is de 605 niet, het is tenslotte geen 205 GTi, maar ik verbaasde me over het gemak waarmee de grote sedan de binnenwegen rond Heerhugowaard verslond.

Onder de motorkap van de 605 SR 3.0 ligt een 2.975 cc grote V6 met 170 pk en 235 Nm. In combinatie met een gewicht van 1.415 kilo en een handgeschakelde vijfbak komt de auto daarmee goed van zijn plek. Een Franse V6 klinkt heel anders dan een Duitse zes-in-lijn. Er komt een wat schelle, mechanische klank het interieur binnen als je de PRV-motor op zijn falie geeft. Het blok is lekker soepel. Ook bij lage toerentallen laat hij zich van zijn stuk brengen en de krachtsopbouw is mooi lineair. In het begin moet je echter wel het juiste samenspel van gas en koppeling vinden. De motor heeft nogal de neiging om te kantelen in zijn rubbers. Met een topsnelheid van 222 km/h en een acceleratie van 0 naar 100 km/h in 8,9 seconden hoef je je ook in 2015 niet te schamen. Houd wel rekening met een flink brandstofverbruik, want zuiniger dan 1 op 10 rijdt deze 605 niet. Gelukkig is de tank 80 liter groot, dus op een rit naar Zuid-Frankrijk kun je veel tankstations overslaan. Aan de trekhaak mag een caravan van maximaal 1.500 kilo en met 497 liter aan bagageruimte is dit een ideale vakantieauto.

Tekst: Arno Lommers

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.500e.nl

Specificaties Peugeot 605 SR 3.0

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 2.975 cc
Cilinders/Kleppen: 6/12
Max. Vermogen: 170 pk bij 5.600 tpm
Max. Koppel: 235 Nm bij 4.600 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 8,9 sec.
Topsnelheid: 222 km/h
Transmissie: handgeschakelde vijfbak
Gem. verbruik: 10,8 l/100 km (1:9,3)
Gewicht: 1.415 kg
Nieuwprijs: ƒ 67.495 / € 30.625 (Nederlandse prijs zonder opties)

Plus
+ Comfortabel, maar strak weggedrag
+ Soepele V6-motor
+ Veel interieurruimte

Min
– Te hoge zitpositie
– Hoog brandstofverbruik
– Schaars aanbod