Porsche 911 964 Carrera 4

Het icoon uit de sportwagenindustrie

De 911, vrijwel elke autoliefhebber heeft een zwak voor deze sportwagen. Hoewel er altijd critici zijn die de ingenieurs van Porsche weinig lef toedichten, kun je de evolutie van de 911 ook zien als een pluspunt. De zojuist geïntroduceerde facelift van het actuele model is ondanks zijn flinke groeispurt nog altijd direct herkenbaar als ‘de Porsche’. In 1988 verscheen de 911 die bekend staat als de 964. Wellicht is dit vandaag de dag nog wel meer de echte liefhebbers-911 dan zijn onvolprezen opvolger, de 993. Ik moet toegeven geen grote Porsche-knobbel te hebben en de rit met deze 911 Carrera 4 uit 1991 is dan ook mijn vuurdoop.

Porsche 911 964 Carrera 4Porsche 911 964 Carrera 4Porsche 911 964 Carrera 4Porsche 911 964 Carrera 4Porsche 911 964 Carrera 4
Bij de ontwikkeling van de 964 kon Porsche teruggrijpen op de ervaring die de ingenieurs opdeden met de supercar 959. Een nieuw aluminium onderstel met McPherson voorwielophanging en schroefveren achter droegen bij aan de grote stap die het model maakte op het gebied van rijplezier. De 964 kon bogen op een aantal nieuwe innovaties die zijn voorganger nog niet te bieden had, zoals airbags, stuurbekrachtiging, ABS, vierwielaandrijving en een katalysator. De auto was er niet alleen als Coupé, maar ook als Cabriolet en Targa. Pas in 1990 verscheen de 911 Turbo met 360 pk. Opvallend is dat Porsche eerst de Carrera 4 met vierwielaandrijving introduceerde. Pas een jaar later was het de beurt aan de Carrera 2.

Marcel Thomas van Star Gallery in Enkhuizen handelt voornamelijk in auto’s met een ster op de neus. Voor deze van oorsprong Amerikaanse 911 uit juli 1991 maakt hij graag een uitzondering. “Het is een liefhebbersexemplaar dat geleverd is in de stad Grand Rapids, Michigan en in fantastische staat verkeert. In 1993 en 2008 is hij van eigenaar gewisseld”, aldus Thomas. Ondanks zijn 24 lentes glimt de Indischrode lak stralend, naar oneffenheden moet ik echt zoeken. Een jaar geleden is de Porsche naar Duitsland gekomen, waarbij de mijlenteller is vervangen door en kilometerteller. Het aantal gereden mijlen is omgezet naar kilometers, dus de tellerstand van 53.000 kilometer klopt.

Het klinkt als een cliché, maar rijden met een 911 uit de 964-serie is echt fantastisch. Roffelend komt de luchtgekoelde zescilinder boxermotor achter je rug tot leven. Zonder moderne turbotechnieken is zijn trekkracht ontzettend lineair en piekt bij 4.800 toeren op 310 Nm. Een vermogen van 250 pk is tegenwoordig niet spectaculair, maar als je het gaspedaal flink doortrapt gaat de Porsche er geweldig vandoor. Met een stevige linkervoet trap je de koppeling in en met net zo’n krachtige rechterhand klik je de pook in de volgende van de in totaal vijf versnellingen. Telkens opnieuw word je naar de horizon gekatapulteerd. Dat betekent echter niet dat rustig rijden taboe is. Onderin de toeren is de 911 Carrera 4 zo mak als een lammetje en het onderstel biedt voldoende comfort, net als de leren sportstoelen. Airco aan, cruise control erop, geen vuiltje aan de lucht.

Opvallend is dat de besturing zwaar is en vol gevoel, maar niet overdreven direct. Bij het keren tussen twee stoepranden moet je best nog even zwengelen aan het airbagstuur. Door de vierwielaandrijving heb je geen last van een uitbrekende achterkant. Alsof er kleefpasta op de banden is gesmeerd, zo stevig snijdt de 911 door krappe bochtjes. Op het gebied van ergonomie is de 911 ondertussen ook geëvalueerd. Nog altijd zijn de vijf ronde tellers en het contactslot links van het stuur typische Porsche-kenmerken. Achterin staan twee krappe noodzitjes, die meer bedoeld zijn als aflegruimte dan als volwaardige achterbank. De 911 964 is dan ook slechts 4,25 meter lang, zijn nazaat uit 2015 meet 25 centimeter meer. Ook de bandenmaat van 205/55 R16 op de vooras komen we nu tegen bij compacte stadsauto’s.

Zo’n sportwagen uit het Duitse Stuttgart, veel autofans lopen er warm voor. Als ze de vraagprijs van bijna 70.000 euro horen zal het zweet ze uitbreken. De 911 964 (gebouwd tussen 1988 en 1993) is erg gewild omdat het nog zo’n heerlijk pure Porsche is, vol gevoel en vol nostalgie. Toch heeft dit exemplaar een hoog uitrustingsniveau met twee airbags, elektrische ramen en spiegels, een alarm en een schuif-/kanteldak. Zelfs airco en cruise controle ontbreken niet, net als een uitgebreide historie. Altijd belangrijk als je opzoek bent naar een auto van dit kaliber.

Tekst: Arno Lommers

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.stargallery.nl

Specificaties Porsche 911 964 Carrera 4

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 3.600 cc
Cilinders/Kleppen: 6/12
Max. Vermogen: 250 pk bij 6.100 tpm
Max. Koppel: 310 Nm bij 4.800 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 5,9 sec.
Topsnelheid: 260 km/h
Transmissie: handgeschakelde vijfbak
Gem. verbruik: 11,8 l/100 km (1:8,5)
Gewicht: 1.450 kg
Nieuwprijs: ƒ 223.000 / € 101.190 (Nederlandse prijs zonder opties)

Plus
+ Iconisch ontwerp
+ Zeer vaste wegligging
+ Uitmuntende staat van onderhoud

Min
– Echt goede exemplaren zijn duur en schaars
– Weinig bagageruimte
– Hoge onderhoudskosten