Rover 827 Vitesse

Britse zeldzaamheid met Japans hart

Engelse auto’s hebben in ons land nooit potten kunnen breken, op de originele Mini uit 1959 na dan. Toch zijn de diverse merken die de Britse auto-industrie in de jaren tachtig rijk was erg bekend. Het imago van deze vierwielers was bepaald niet om over naar huis te schrijven, al zijn de meest recente exemplaren zo slecht nog niet. Dat is mede te danken aan de invloed van het Japanse Honda, waarvan veel techniek in diverse Rovers is gemonteerd. Zo ook in deze Rover 827 Vitesse, met nog slechts 15 stuks op Nederlands kenteken behoorlijk zeldzaam.

Rover 827 VitesseRover 827 VitesseRover 827 VitesseRover 827 VitesseRover 827 Vitesse
De door Gordon Sked ontworpen Rover 800 is ontstaan in samenwerking met Honda. Hierbij nam de Austin Rover Group, onderdeel van British Leyland, de productie voor zijn rekening. Honda ontwikkelde zelf de Legend om op de Amerikaanse markt te kunnen concurreren tegen de grote limousines van Nissan en Toyota. Het onderstel, de V6-motor en zijn versnellingsbak komen in de basis overeen. Omdat de Honda niet met viercilindermotoren werd uitgerust hebben de Britten deze zelf uit de hoge hoed getoverd, net als de elektrische systemen.

Op 10 juli 1986 is de opvolger van de roemruchte Rover SD1 als sedan geïntroduceerd. Op de hatchback, ook wel fastback of liftback genoemd moest het publiek tot 1988 wachten. Op dat moment voerde Rover ook direct een kleine facelift door. De 827 Vitesse is de meest sportieve versie uit de 800-serie met een 169 pk sterke 2.7 V6 onder de motorkap. Bovendien was de auto voorzien van een compleet uitrustingsniveau met bijvoorbeeld ABS, elektrisch verstelbare stoelen, een elektrisch schuifdak, koplampsproeiers en een alarminstallatie. Daar betaalde je in 1989, het bouwjaar van de testauto, omgerekend dik 37.000 euro voor. In Engeland zijn er van de Rover 800 ontzettend veel exemplaren verkocht, ook de regering en de politie reed ermee.

Bij ons in Nederland, maar ook in andere Europese landen heeft de auto alleen fans van Britse automerken kunnen bekoren. Het imago van de onbetrouwbare en matig afgewerkte Engelse auto’s kon zelfs door de samenwerking met Honda niet worden uitgebannen. Men koos liever voor een Ford Scorpio of Opel Omega. Zelfs de standaard zeer kaal uitgevoerde Audi 100 of BMW 5 Serie waren vele malen succesvoller. De testauto in Steel Grey is geïmporteerd uit Zwitserland en heeft er net een ton aan kilometers opzitten. Niet alleen zijn huidige eigenaar koestert de Vitesse, ook de vorige baas heeft de Rover nooit verwaarloosd. Per hoge uitzondering mag ondergetekende voor een kort rondje achter het driespaaks leren stuur plaatsnemen.

Dat de Vitesse de meest sportieve Rover 800 is wordt al gauw duidelijk. Het onderstel is af-fabriek steviger afgesteld en geeft oneffenheden dan ook goed door. Desondanks blijft het een grote, comfortabele reisauto. Niet alleen de leren stoelen doen een duit in het zakje, ook de lichte en niet al te directe besturing levert zijn bijdrage aan het Gran Turismo-karakter. De uitermate soepele, stille en vlotte Honda V6-motor maakt het plaatje helemaal af. Dat de viertraps automaat niet zo schokloos schakelt als destijds bij BMW of Mercedes het geval was zij hem vergeven. Omdat je met een Engelse auto op pad bent komt ook de neiging op om de afwerking van het interieur en de kraakjes die daarbij horen voor lief te nemen. Wees gerust: alles werkt, al hapert de elektrische spiegelverstelling af en toe.

Ruimte biedt de 4,70 meter lange 800 in overvloed, zowel op de achterbank als in de bagageruimte. De zware achterklep geeft toegang tot een laadruimte van minimaal 471 liter, met de bank neergeklapt groeit dit tot 1.405 liter. Tegenwoordig nauwelijks voor te stellen, maar elke functie heeft zijn eigen knopje op het grotendeels uit hard plastic opgetrokken dashboard. Drukknoppen, schuifjes, allemaal zijn ze voorzien van een eigen tekst of icoontje. Na zeven jaar is de huidige eigenaar en Rover-liefhebber (hij heeft ook nog een SD1!) nog lang niet uitgekeken op zijn 827 Vitesse. De auto verdiend het om behouden te blijven als erfgoed van de Engelse automobielindustrie uit de jaren tachtig.

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.roverclub.nl/

Specificaties Rover 827 Vitesse

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 2.675 cc
Cilinders/Kleppen: 6/24
Max. Vermogen: 169 pk bij 5.900 tpm
Max. Koppel: 225 Nm bij 4.500 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 9,2 sec.
Topsnelheid: 212 km/h
Transmissie: viertraps automaat
Gem. verbruik: 11,1 l/100 km (1:9,0)
Gewicht: 1.380 kg
Nieuwprijs: ƒ 81.900 / € 37.165 (Nederlandse prijs)

Plus
+ Luxe uitrusting
+ Vlotte prestaties
+ Ruim interieur

Min
– Automaat schakelt schokkerig
– Lichte besturing
– Wispelturige elektronica