Saab 9-3 2.0 Turbo SE

Meer dan een gefacelifte Saab 900

Saab is niet meer, dat weten we allemaal. General Motors heeft nog vrij lang geprobeerd om het Zweedse merk boven water te houden, maar alle verhalen rondom Victor Muller en consorten omzeilen we dit keer. Rijden in een auto van een ter ziele gegaan merk is soms een risico. Niets van dat alles bij Saab: er zijn onderdelen en specialisten genoeg om dit erfgoed uit de automobielhistorie op de weg te houden. Als youngtimer worden Saabs de komende tijd ongetwijfeld geliefd.

Saab 9-3 2.0 Turbo SESaab 9-3 2.0 Turbo SESaab 9-3 2.0 Turbo SESaab 9-3 2.0 Turbo SESaab 9-3 2.0 Turbo SE
Als opvolger van de 900 kwam in het voorjaar van 1998 de 9-3 op de markt. Een échte Saab mag je het volgens de puristen niet noemen, want de basis wordt gevormd door het GM2900-platform dat Opel heeft gebruikt voor de Vectra B. Bovendien is de eerste 9-3 YS3D meer een grote facelift van de 900 NG, al hebben de Zweden maar liefst 1.100 wijzigingen doorgevoerd. Vooral het weggedrag en de botsveiligheid zijn hierbij naar een hoger plan getild. Vanbuiten herken je de 9-3 aan de nummerplaat tussen de achterlichten, bij de 900 zat deze nog onderin de bumper.

Bij Saab-specialist De Snelheid in Amstelveen staat een 9-3 2.0 Turbo SE. Deze in november 2001 in Zweden afgeleverde rode hatchback heeft sinds kort een Nederlands paspoort en er staat 161.000 kilometer op de digitale teller. In het dashboardkastje van de in Trollhättan gebouwde 9-3 ligt een compleet afgestempeld onderhoudsboekje en de auto staat er erg fraai bij. Zowel in- als exterieur zijn bijna smetteloos. Onderhuids is de 4,63 meter lange 9-3 dan niet helemaal Zweeds, qua design is de auto onmiskenbaar Saab. Vooral aan de neus met zijn typische chromen grille en de vloeiend vormgegeven koplampen herken je het merk direct. De rest van de 9-3 is misschien wat anoniem getekend, maar van opvallen zijn Scandinaviërs niet gediend. Ook in het interieur heeft General Motors geen vinger in de pap gehad, op het knopje van de spiegelverstelling na. Ingewijden weten dat het contactslot in de middenconsole zit en ook de geblokte ventilatieroosters kom je nergens anders tegen.

De radio- en aircobediening zijn voorzien van flink wat knoppen, maar toch oogt het dashboard opgeruimd. Het meterpaneel is overzichtelijk en heeft een Night Panel-functie. De verlichting van alle instrumenten dooft, behalve de snelheidsmeter. Erg rustgevend tijdens een nachtelijke rit. Dat de 9-3 een fijne reisauto is zullen de achterpassagiers beamen. Op de achterbank is redelijk wat zitruimte en er kan bijna 500 liter bagage mee in de kofferbak. De ruime stoelen met een combinatie van stoffen en leren bekleding voelen als nieuw en op het dashboard is geen krasje te vinden. Opvallend is de combinatie van rustgevendheid en een goed rijgedrag. De indirecte besturing werkt vrij zwaar en vering en demping zijn stevig afgestemd, maar zorgen toch voor erg comfortabele ritten. Al met al laat de 9-3 zich makkelijk door snelle bochten sturen.

Onder de motorkap ligt de B205L-motor van Saab. Deze 185 pk en 24 Nm sterke viercilinder met dubbele bovenliggende nokkenas (DOHC) heeft een Full Pressure Turbo (Garret T17 met intercooler), door Saab gek genoeg Ecopower genoemd. Zijn kracht brengt de machine via een viertraps automaat van het Japanse Aisin over op de voorwielen. Hoe de woorden Saab en turbo ook tot de verbeelding spreken, deze 9-3 houdt zich het liefst op de vlakte. De 1.340 kilo wegende Zweed is vlot genoeg, maar niet bedoeld om te ravotten. Als reisauto is het daarentegen een perfecte keuze. De automaat schakelt vroeg op en laat dat met duidelijk voelbare schokjes weten. Daarbij klinkt de motor niet bepaald inspirerend.

De 9-3 is echt een auto voor de stille genieter. Comfortabel, apart en de testauto is zo goed als nieuw. Dit exemplaar is bovendien een rijk uitgeruste Sport Edition met een achterspoiler, mooie wielen, carbonlook dashboardlijsten en automatische airco. Voor nog geen 7.500 euro een prima investering om op een fijne manier lange afstanden af te leggen. Desnoods met een aanhanger van 1.600 kilo aan de afneembare trekhaak.

Tekst: Arno Lommers

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.desnelheid.nl

Specificaties Saab 9-3 2.0 Turbo SE

Technische gegevens:
Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.985 cc
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. Vermogen: 185 pk bij 5.500 tpm
Max. Koppel: 263 Nm bij 2.100 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 9,5 sec.
Topsnelheid: 225 km/h
Transmissie: viertraps automaat
Gem. verbruik: 10,1 l/100 km (1:9,9)
Gewicht: 1.340 kg
Nieuwprijs: ƒ 78.450 / € 35.600 (Nederlandse prijs)

Plus
+ Fraai model
+ Eigenzinnige details
+ Fijne reisauto

Min
– Indirecte besturing
– Ongeïnspireerd motorgeluid
– Ouderwetse automaat