Saab 9-5 2.0t S

Saab 9-5: heerlijk rustgevende Zweed

Saab is niet meer, dat weten we allemaal. General Motors heeft nog vrij lang geprobeerd om het Zweedse merk boven water te houden, maar alle verhalen rondom Victor Muller en consorten omzeilen we dit keer. Rijden in een auto van een ter ziele gegaan merk is soms een risico. Niets van dat alles bij Saab: er zijn onderdelen en specialisten genoeg om dit erfgoed uit de automobielhistorie op de weg te houden. Als youngtimer worden Saabs de komende tijd ongetwijfeld geliefd.

Saab 9-5 2.0t SSaab 9-5 2.0t SSaab 9-5 2.0t SSaab 9-5 2.0t SSaab 9-5 2.0t S
Als opvolger van de 9000, het vlaggenschip van Saab, kwam in het najaar van 1997 de 9-5 op de markt. Een échte Saab mag je het volgens de puristen niet noemen, want de basis wordt gevormd door het GM2900-platform dat Opel heeft gebruikt voor de Vectra B. Veiligheid stond bij Saab voorop, getuige het feit dat de 9-5 (intern bekend als YS3E) als eerste in serie geproduceerde auto actieve hoofdsteunen (SAHR, Saab Active Head Restraints) kreeg. Bij de EuroNCAP-crashtest behaalde de zakensedan in 1998 vier van de vijf sterren en werd uitgeroepen tot veiligste in zijn klasse. De ingenieurs in Trollhättan sloegen bij de ontwikkeling ook de windtunnel niet over. Met een Cw-waarde van 0,29 is de 9-5 een schoolvoorbeeld van aerodynamisch design.

Timon Visser van Auto-Timon in Uden, heeft met een Saab 9-5 2.0t S uit november 1999 een echte outsider in zijn aanbod, dat veelal bestaat uit concurrenten als de BMW 5 Serie en Mercedes E-Klasse. Vol trots vertelt hij: “De auto is afkomstig van de eerste, nu 81 jarige eigenaar uit het Duitse Mannheim. Saab Mannheim heeft de 9-5 geleverd en altijd onderhouden. Een compleet afgestempeld onderhoudsboekje en Duitse TÜV-rapporten tonen de lage kilometerstand onomstotelijk aan. De Saab staat er erg fraai bij.”

Onderhuids is de 4,81 meter lange 9-5 dan niet helemaal Zweeds, qua design is de auto onmiskenbaar Saab. Vooral aan de neus met zijn typische chromen grille en de vloeiend vormgegeven koplampen herken je het merk direct. De rest van de 9-5 is misschien wat saai getekend, maar van opvallen zijn Scandinaviërs niet gediend. Ook in het interieur heeft General Motors geen vinger in de pap gehad. Ingewijden weten dat het contactslot in de middenconsole zit en ook de geblokte ventilatieroosters kom je nergens anders tegen. De radio- en aircobediening zijn voorzien van flink wat knoppen, maar toch oogt het dashboard opgeruimd. Het meterpaneel is overzichtelijk en heeft een Night Panel-functie. De verlichting van alle instrumenten dooft, behalve de snelheidsmeter. Erg rustgevend tijdens een nachtelijke rit. Dat de 9-5 een fijne reisauto is zullen de achterpassagiers beamen. Op de achterbank is flink wat zitruimte en er kan 500 liter bagage mee in de kofferbak.

De testauto is een heel net exemplaar. Het is duidelijk merkbaar dat er nog geen ton op de teller staat. De zachte stoelen met velours bekleding voelen als nieuw en op het dashboard is geen krasje te vinden. Opvallend is de combinatie van rustgevendheid en een goed rijgedrag. De besturing werkt niet zwaar maar wel prettig direct, vering en demping zijn stevig afgestemd, maar zorgen toch voor erg comfortabele ritten. Al met al laat de 9-5 zich makkelijk door snelle bochten sturen. Zijn op comfort afgestemde Michelin Energy-banden in de maat 205/65 R15 kermen op een vlot genomen rotonde al gauw, maar voor dat soort exercities is deze auto niet bedoeld.

Onder de motorkap ligt de B205E-motor van Saab. Deze 150 pk en 240 Nm sterke viercilinder met dubbele bovenliggende nokkenas (DOHC) heeft een lagedrukturbo (Garret T17 met intercooler), in Trollhättan Ecopower genoemd. Zijn kracht brengt de machine via een viertraps automaat van het Japanse Aisin over op de voorwielen. Hoe de woorden Saab en turbo ook tot de verbeelding spreken, deze 9-5 2.0t S houdt zich op de vlakte. De auto is vlot genoeg, maar niet bedoeld om te ravotten. Rustig mee kabbelen met het verkeer is het devies. De automaat schakelt vroeg op en laat dat met duidelijk voelbare schokjes weten. Daarbij klinkt de motor boven de 3.000 toeren niet bepaald inspirerend.

De 9-5 is echt een auto voor de stille genieter. Comfortabel, apart en de testauto is zo goed als nieuw. Het is dan wel de meest eenvoudige uitvoering met wieldoppen en een leren stuur zoek je tevergeefs, maar automatische airco en parkeersensoren heeft hij wel. Voor nog geen 7.000 euro een prima investering om op een fijne manier lange afstanden af te leggen.

Tekst: Arno Lommers

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.auto-timon.nl

Specificaties Saab 9-5 2.0t S

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.985 cc
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. Vermogen: 150 pk bij 5.500 tpm
Max. Koppel: 240 Nm bij 1.800 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 11,6 sec.
Topsnelheid: 210 km/h
Transmissie: viertraps automaat
Gem. verbruik: 10,4 l/100 km (1:9,6)
Gewicht: 1.515 kg
Nieuwprijs: ƒ 77.950 / € 35.370 (Nederlandse prijs zonder opties)

Plus
+ Hoogstaand comfort
+ Strak stuur-/weggedrag
+ Auto met apart karakter

Min
– Schokkerige automaat
– Weinig opties
– Niet inspirerend motorgeluid