Suzuki X-90

Zomers terreinwagentje met flair

In de vrolijke brochure noemt Suzuki de X-90 een Xtreem Xclusief Xtravagant Xemplaar. Leuke marketingpraat natuurlijk, maar enig in zijn soort is dit tweezits terreinwagentje zeker. Gebaseerd op de in 1988 geïntroduceerde Vitara en voorzien van een uitneembaar targadak staat de X-90 garant voor leuke ritjes. Omdat de auto slechts kort is geproduceerd zijn er ook maar weinig exemplaren verkocht. De testauto is een in 2003 geïmporteerde en een van de laatst gebouwde X-90’s in de gelimiteerde Phillipe Cousteaux uit juni 1997.

Suzuki X-90Suzuki X-90Suzuki X-90Suzuki X-90Suzuki X-90
Oogt de Vitara als driedeurs met vast dak of softtop nogal vierkant, de 3,71 meter kleine X-90 is eerder gezegend met veel rondingen. De schattige koplampjes, het platte kontje met op het kofferdeksel een spoiler en de stijlloze zijruiten geven je humeur direct een boost. Of je hem nu in Midnight Black Metallic, Lava Red, Ultra Blue Metallic, Silver Pearl of Arctic Ice ziet staan, het blijft een stoere 4x4. De testauto heeft ook nog eens 16-inch lichtmetalen wielen, een duim groter dan standaard. Met een bodemspeling van 17 centimeter en een korte wielbasis is geen terrein te zwaar, zeker omdat de door Italdesign getekende X-90 ook nog eens een tussenbak met lage gearing heeft.

Vanbinnen zit je op redelijk zittende, maar vlakke stoelen met een kleurrijke bekleding die je alleen in de jaren negentig aantrof. Een eenvoudig dashboard met alle benodigdheden op de juiste plek en een goede standaarduitrusting maken het leven aan boord draaglijk. Elektrische ramen, centrale deurvergrendeling, een toerenteller, zoals het een Japanner betaamt allemaal van de partij. Net als in de Vitara steekt de lange versnellingspook behoorlijk schuin uit de middenconsole, maar voor de bediening is dat niet nadelig. Tussen de voorstoelen schuilt het kleine pookje voor het inschakelen van de vierwielaandrijving en achter de passagiers is nog een heel klein beetje opbergruimte. De uitneembare dakpanelen zijn met twee hendels heel eenvoudig te verwijderen en op te bergen in de vrij ruime kofferbak.

Rijden doet de X-90 als een onvervalste terreinauto. Je merkt dat hij tot heel wat in staat is in onbegaanbaar terrein. Op asfalt hobbel je vrolijk van drempel naar drempel, de starre achteras maakt het er niet comfortabeler op. Ook het geluidsniveau en de bijgeluiden uit de aandrijflijn zijn op den duur een aanslag op je trommelvliezen. In het vooronder ligt de G16B-motor, een zestienklepper met enkele bovenliggende nokkenas. Met zijn 97 pk komt de 1.050 kilo lichte X-90 vlot op gang, zeker tot 100 km/h. Harder moet je ook niet willen, de snelweg is niet zijn favoriete verblijfplaats. Ideaal is de korte draaicirkel van nog geen 10 meter, met dank aan de in lengterichting geplaatste motor. Om zonder tandenknarsen te schakelen moet de koppeling diep ingetrapt worden en de pook vergt een stevige hand. Met ferme polsbewegingen tik je door de vijf verzetten.

In Nederland staan vijf exemplaren van de X-90 te koop. De testauto kost 3.450 euro en heeft 152.000 kilometer op de analoge teller staan. Bij onze oosterburen heb je de keuze uit acht stuks. Wil je zo’n betrouwbare tweezits 4x4 dan is de keuze dus niet reuze. Echte problemen kent de auto niet, kijk alleen wel goed naar de staat van de uitlaat en handremkabels. Ook roest aan de onder kant van de deuren en schade bodem door veelvuldig gebruik in ruw terrein komt voor.

Tekst: Arno Lommers

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.iwanvanlankvelt.nl

Specificaties Suzuki X-90

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.590 cc
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. Vermogen: 97 pk bij 5.600 tpm
Max. Koppel: 132 Nm bij 4.000 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 13,3 sec.
Topsnelheid: 150 km/h
Transmissie: handgeschakelde vijfbak
Gem. verbruik: 7,8 l/100 km (1:12,8)
Gewicht: 1.050 kg
Nieuwprijs: ƒ 34.995 / € 15.880 (Nederlandse prijs)

Plus
+ Origineel ontwerp
+ Komt goed vooruit
+ Betrouwbare techniek

Min
– Slechts twee zitplaatsen
– Stuiterig weggedrag
– Hoog geluidsniveau