Talbot Samba Sympa

Sympathiek jeugdig actiemodel

Wie kent hem nog, de in november 1981 geïntroduceerde Talbot Samba? De Peugeot 104 ZS en Citroën LN vormden de basis van het ontwerp. In mei 1983 presenteerde Talbot speciaal voor jonge kopers met het actiemodel Sympa een opvallende uitvoering in zilver metallic met een gele, rode of blauwe accenten. De testauto is een origineel in Nederland geleverde Samba Sympa met gele spulletjes met een hele lage kilometerstand.

Talbot Samba SympaTalbot Samba SympaTalbot Samba SympaTalbot Samba SympaTalbot Samba Sympa
De 3,50 meter lange Samba is dus ontstaan uit de Peugeot 104 ZS en Citroën LN. Zijn wielbasis werd echter 11 centimeter opgerekt. De grille en de lichtpartijen kregen een ander ontwerp en er werden kunststof schildbumpers gemonteerd. De naam Samba werd gekozen omdat uit een enquête onder consumenten bleek dat deze naam stond voor opgewektheid, jeugdigheid en internationale allure. Ook paste het goed bij de andere Talbot-namen als Solara, Tagora en Murena. Belangrijke kenmerken van de hoekige Samba waren de grote achterklep, de kleine draaicirkel en lage gebruikskosten. Kortom: een ideale stadsauto.

Om de verkoopcijfers op te krikken moest de Samba Sympa vooral een jong publiek aanspreken. Speciale stalen wielen met 155/70 R13-banden, striping, een wisser op de achterruit én een kanteldak behoren tot de standaarduitrusting. In het interieur monteerde men een vierspaaks stuur, badstofachtige bekleding, een radio en een klokje. De lange deuren geven een ruime toegang tot de kleine, maar goed gevulde voorstoeltjes die helemaal niet onaardig zitten. Voor de bestuurder en passagier is er genoeg ruimte beschikbaar, maar het stuur en de pook staan te ver naar voren. Het dashboard is eenvoudig en opgebouwd uit diverse soorten kunststof, maar het geheel zit goed in elkaar. Niks rammelt of kraakt, en dat na 30 jaar! Op de achterbank is enkel plaats voor kinderen, de 235 liter grote bagageruimte kan een paar boodschappentassen aan. De Citroën C1 en Peugeot 108, de spirituele nakomelingen van de Samba hebben minder ruimte voor bagage.

De testauto is een late Samba Sympa die in september 1985 op kenteken is gezet. Er staat nog maar 18.000 kilometer op de klok en dat is hem aan te zien. Geen krasje, nauwelijks verweerde rubbers, de originele banden, alles oogt als nieuw. Met een beetje choken en gasgeven komt het 1.124 cc motortje op gang en doet qua geluid direct denken aan een Peugeot 205. Niet zo gek, dat succesnummer werd immers ook aangedreven door deze machine. Op papier maken de acceleratiecijfers geen indruk, maar je komt prima mee in het dagelijkse verkeer. Dankzij het lage gewicht van maar 725 kilo is de onbekrachtigde besturing niet al te zwaar en laat de Samba zich heel wendbaar door de stad sturen. Maar vergis je niet, zelfs boven de 80 km/h spoort het Fransoosje op zijn 30 jaar oude Uniroyal-banden als een trein. De lange versnellingen van de vierbak maken schakellui rijden mogelijk, zonder dat je om trekkracht verlegen zit. Wel moet je de pook met beleid bewegen, anders stribbelt de versnellingsbak tegen.

Het bochtgedrag van de in het Franse Poissy gebouwde Samba is veilig, op rotondes helt de koets over door de comfortabele vering. Daardoor kun je verkeersdrempels zonder veel drama onder de auto door laten glijden en zelfs korte oneffenheden neemt het wagentje prima. De tot 1986 geproduceerde Samba is geheel uit het straatbeeld verdwenen. Oorspronkelijk zou de Citroën AX als opvolger van de Samba onder de naam Talbot gebouwd gaan worden. In 1984 werd Talbot echter opgeheven waardoor de AX de ‘double chevron’ opgespeld kreeg. Dit exemplaar, de op acht na jongste Samba in Nederland, behoort toe aan de collectie van Peugeot-dealer Van der Werf in Ede en is niet te koop. Sowieso is het goed zoeken naar een mooie Samba. In Nederland staan er iets meer dan 100 stuks geregistreerd, waarvan het merendeel als cabriolet.

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.werfede.nl

Specificaties Talbot Samba Sympa

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.124 cc
Cilinders/Kleppen: 4/8
Max. Vermogen: 50 pk bij 4.800 tpm
Max. Koppel: 83 Nm bij 2.800 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 18,2 sec.
Topsnelheid: 143 km/h
Transmissie: handgeschakelde vierbak
Gem. verbruik: 5,6 l/100 km (1:17,9)
Gewicht: 725 kg
Nieuwprijs: ƒ 16.295 / € 7.395

Plus
+ Prettige wegligging
+ Prestaties vallen niet tegen
+ Wendbaar in de stad

Min
– Schakelt hakerig
– Motor maakt veel kabaal
– Zeer schaars aanbod