Volkswagen Golf 1.8i GL

Derde Golf eindelijk Auto van het Jaar

In september 1991 lanceerde Volkswagen de in Wolfsburg geproduceerde Golf III. Direct het jaar na zijn komst werd de compacte middenklasser uitverkoren tot Auto van het Jaar 1992. Zijn voorgangers waren in 1975 en 1984 op respectievelijk de tweede en derde trede van het ereschavot geëindigd. De testauto is niet de meest tot de verbeelding sprekende uitvoering, maar door zijn geschiedenis toch een bijzonder exemplaar.

Volkswagen Golf 1.8i GLVolkswagen Golf 1.8i GLVolkswagen Golf 1.8i GLVolkswagen Golf 1.8i GLVolkswagen Golf 1.8i GL
In 1991 brachten de Duitsers de Golf uit als drie- en vijfdeurs hatchback, later gevolgd door de stationwagon (Variant) en de cabriolet. De Jetta, een sedan op basis van de Golf transformeerde tot Vento. Ten opzichte van de hoekige en negen jaar lang geproduceerde Golf II oogde de nieuwe Golf, intern type 1H genoemd, veel gestroomlijnder, bovendien kon je kiezen voor diverse luxueuze opties. Dankzij de goede betrouwbaarheid rijden er nog veel exemplaren rond, al dan niet verlaagd en behangen met spoilers. Ondanks het winnen van de meest prestigieuze prijs in de autowereld bleek de Golf III, waarvan er in zes jaar tijd vijf miljoen zijn gebouwd, flink wat kinderziektes onder de leden te hebben. Auto’s uit de eerste bouwjaren waren bijvoorbeeld niet immuun voor het bruine roestspook. Ook op veel andere punten kwamen de genomen kostenbesparingen de Deutsche Gründlichkeit niet ten goede.

Ten opzichte van de tweede Golf groeide het nieuwe model nauwelijks en bleef het design zeer herkenbaar. Door de betere (veiligheids)uitrusting gaf de weegschaal iets meer aan, maar met 1.070 kilo is ook de testauto geen zware jongen. Net zo tijdloos als de buitenkant is het interieur. Mensen met een aversie tegen Volkswagen zullen zeggen dat het dashboard oersaai is vormgegeven. Veel rechte lijnen, hier en daar een afgerond hoekje, maar tegelijkertijd een materiaalkwaliteit waar 25 jaar geleden veel concurrenten een puntje aan konden zuigen. Ergonomisch is de Golf III perfect en de overzichtelijkheid van de koets is prima. Als vijfdeurs is de 4,02 meter lange Golf op de achterbank voor personen langer dan 1,80 meter niet overdreven ruim, daarvoor moest je bij de Passat zijn. Met 330 liter bagagecapaciteit stijgt de auto ook niet boven zijn toenmalige tegenstrevers uit, maar de kofferbak is mooi vierkant en dus goed bruikbaar.

Deze Tornadorode Golf III is een degelijke GL-uitvoering die op 1 september 1992 bij de Volkswagen-dealer in het Oostenrijkse Salzburg de showroom verliet. De toen 64-jarige Herr Alois M. uit Innsbruck bestelde als optie dure features als ABS en airco. Onder de motorkap huist de oer betrouwbare 1.781 cc injectiemotor met een enkele bovenliggende nokkenas, goed voor 90 pk en 145 Nm. Herr M. wilde of kon niet zelf schakelen, dus in de prijslijst werd een kruisje gezet bij de viertraps automaat. Inmiddels is de eerste eigenaar al een tijd overleden en hebben zijn nabestaanden besloten de auto te verkopen. Slechts 48.500 kilometer zijn er onder de stalen 13-inch wielen door gerold, de huidige staat van de auto is dan ook werkelijk om door een ringetje te halen.

Hoe een Golf III rijdt, daar hoeven we weinig woorden aan vuil te maken. Comfortabel geveerd, lekker stevige stoelen, een prima zitpositie, niets aan de hand. Sportiviteit hoef je echter niet te verwachten, zeker niet in combinatie met een automaat. In snelle bochten wil de koets best wat overhellen en onderstuur ligt op de loer. Opvallend prettig is de hydraulisch bekrachtigde besturing met voldoende gevoel, maar in vergelijking met een nieuwe auto vergen de remmen meer pedaalkracht. De motor moet het vooral van lage toerentallen hebben, de maximale trekkracht komt niet voor niets al bij 2.500 toeren vrij. Dat de ouderwetse volautomaat flink wat weerstand biedt ten opzichte van een handgeschakeld exemplaar bewijzen de technische gegevens. De topsnelheid van 175 km/h ligt slechts een fractie lager, maar van 0-100 km/h heeft de automaat 2,1 seconden langer nodig. Ook heb je volgens de fabriek elke 100 kilometer bijna een liter meer benzine nodig dan in de Golf met handbak. Heb ook geduld met deze rode vriend, want voordat de bak reageert op de kick-down of het inschakelen van de sportstand ben je een eeuwigheid verder.

Dat de Golf III in 1992 de Opel Astra en Citroën ZX achter zich liet bij de verkiezing voor Auto van het Jaar is geen verrassing. Ondanks de aanloopproblemen in de eerste bouwjaren heeft de Duitser zich bewezen als een betrouwbaar vervoersmiddel. Spannend is anders, maar daarvoor heeft Volkswagen de GTi- en VR6-versies in huis. Deze huis-tuin-en-keuken Golf mét airco is ideaal voor dagelijks gebruik. Exemplaren in dusdanig nette staat als de testauto zijn echter zeldzaam, ook over de grens in Duitsland.

Tekst: Arno Lommers

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.auto-timon.nl

Specificaties Volkswagen Golf 1.8i GL

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.781 cc
Cilinders/Kleppen: 4/8
Max. vermogen: 90 pk bij 5.500 tpm
Max. koppel: 145 Nm bij 2.500 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 14,2 sec.
Topsnelheid: 175 km/h
Transmissie: viertraps automaat
Gem. verbruik: 8,5 l/100 km (1:11,8)
Gewicht: 1.070 kg
Nieuwprijs: f 41.040 / € 18.625 (Nederlandse prijs incl. automaat)

Plus
+ Pittige zitpositie
+ Overal toonbaar ontwerp
+ Eenvoudige en betrouwbare techniek

Min
– Hoog brandstofverbruik
– Geen scherp weggedrag
– Ouderwetse, trage automaat