Volkswagen Golf 1.8i GT

Van bestseller tot gewilde youngtimer

Om je te kunnen voorzien van verhalen over de mooiste youngtimers worden er heel wat kilometers afgelegd. Dit gebeurt geheel in stijl met een titaanrode Volkswagen Golf II 1.8i GT uit 1987. Ooit op elke straathoek te vinden, tegenwoordig niet meer.

Volkswagen Golf 1.8i GTVolkswagen Golf 1.8i GTVolkswagen Golf 1.8i GTVolkswagen Golf 1.8i GTVolkswagen Golf 1.8i GT
In 1983 introduceerde Volkswagen de tweede generatie Golf (intern Typ 19 E genoemd). Het concern bouwde in negen jaar tijd ruim zes miljoen exemplaren. Tot een paar jaar geleden was de tweede generatie Golf nog een gewone gebruiksauto. Onder andere zijn betrouwbaarheid en bouwkwaliteit waren er verantwoordelijk voor dat je de bestseller nog regelmatig tegenkwam. Vandaag de dag zijn alleen de meest gekoesterde Golfjes overgebleven en wordt de auto onder youngtimerliefhebbers steeds begeerlijker. Niet alleen de snelle GTI en G60 brengt mensen in vervoering, maar ook de basismodellen spreken inmiddels tot de verbeelding.

Ten opzichte van de eerste Golf groeide het nieuwe model 28 centimeter in lengte. Desondanks bleef het design met de ronde koplampen en de brede C-stijl zeer herkenbaar. Omdat de auto ook nog eens 5,5 centimeter breder was dan zijn voorganger, bood het interieur een stuk meer ruimte. De groeispurt had tot gevolg dat de Golf zo’n 95 kilo zwaarder werd. Als eerste Volkswagen werd de Golf II volledig gerobotiseerd geproduceerd in ‘Halle 54’ van de fabriek in Wolfsburg. Op de optielijst stonden zaken die we tegenwoordig vanzelfsprekend vinden. Maar 30 jaar geleden was het heel wat als je auto ABS, stuurbekrachtiging, elektrische ramen of centrale deurvergrendeling had.

Onze rode Golf II is een sportieve GT-uitvoering die op 18 juli 1987 bij de Volkwagen-dealer in Enschede de showroom verliet. Onder andere zwarte spatbordverbreders, een sierstrip, folie rond de achterruit en een dakspoiler zorgden voor onderscheid met de Golf C, CL en GL. In het interieur zien we speciale stoelbekleding, een toerenteller en een boordcomputer (MFA, Multifunktionsanzeige). Onder de motorkap huist de 1.781 cc injectiemotor met een enkele bovenliggende nokkenas die luistert naar de code GX. De machine is goed voor een vermogen van 90 pk en een trekkracht van 137 Nm. Standaard werd deze versie geleverd met een handgeschakelde vijfbak.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik (voor dit exemplaar op mijn pad kwam) nog nooit in een Golf van de tweede generatie had gereden. Althans, niet zelf. Mijn oom en tante bezaten vroeger een witte Golf 1.6D C uit 1986. Ik kan me het geluid van die diesel nog goed herinneren, net als mijn interesse in de kleine controlelampjes naast de snelheidsmeter en het korte pookje. Nu ik 25 jaar later zelf achter het stuur zit verbaas ik me over de stevige, in hoogte verstelbare stoel en de prima zitpositie. Ook het overzichtelijke en oerdegelijke dashboard met de hooggeplaatste radio en genoeg opbergruimte maken dat het hier goed toeven is. Parkeersensoren zijn overbodig en ook een waarschuwingssysteem voor de dode hoek mis je niet. De koets van de Golf II is door de dunne raamstijlen en de grote ruiten zeer overzichtelijk. Ik moet alleen wennen aan de buitenspiegels die erg dichtbij staan. Volkswagen heeft dit bij de facelift voor modeljaar 1988 veranderd door de spiegels op de hoeken van de portieren te zetten. De zitruimte aan boord is prima voor elkaar, vooral hoofdruimte is er genoeg. Als de voorstoelen niet al te ver naar achteren geschoven worden, kunnen twee volwassenen het achterin ook wel even uithouden. Tijdens een weekendtrip hoeven de passagiers niet te beknibbelen op hun bagage, want de kofferruimte is lekker vierkant en kan goed volgestouwd worden met trolleys.

Met een klein toefje gas springt de 1.800 cc injectiemotor direct aan en draait stationair rustig zijn rondjes. Omdat de 3,99 meter lange Golf slechts 886 kilo weegt (nog minder dan een Volkswagen up!) is 90 pk genoeg om in het hedendaagse verkeer vlot mee te komen. Tussen de 2.000 en 4.000 toeren is de motor in zijn element, doortrekken tot de toerenbegrenzer geeft alleen maar extra kabaal. Om lekker vooruit te komen kun je het beste gebruikmaken van het koppel. De vijfbak houdt niet van snelle gangwissels en schakelt met rubberachtig gevoel, maar met beleid zijn alle verzetten zonder kraken in te leggen. Het samenspel tussen gas- en koppelingspedaal gaat daarbij van een leien dakje. In vergelijking met een nieuwe auto vergen de remmen wat meer pedaalkracht, maar als je daar eenmaal aan gewend bent vertraagt de auto prima. Met een constante snelheid van 120 km/h verbruikt de Golf 1.8i rond de 1 op 14. De huidige generatie Golf zal dit met gemak verbeteren.

Zonder stuurbekrachtiging (want dat vinkje werd destijds in Enschede niet gezet) is het tijdens parkeermanoeuvres best even sjorren aan het stuur. Op snelheid krijg je daarentegen goed mee wat de voorwielen uitspoken en kun je bochten heel precies aansnijden. Het gaat te ver om te zeggen dat de Golf als op rails door de bocht gaat, maar met wat durf kun je toch nog vrij vlot de hoek om. Gelukkig staat deze Golf GT op nieuwe 175/70 R13-banden van Vredestein in plaats van smal 155-rubber. Over grip heb je daarom niet te klagen. Korte hobbels en richels in het wegdek dringen flink hard door tot het interieur, maar het comfortniveau is over het algemeen nog best redelijk.

Voorlopig rij ik met plezier in deze donkerrode Golf GT door het land. Er staat slechts 70.000 kilometer op de klok, dus de betrouwbare techniek zal geen reden zijn om binnenkort afscheid te moeten nemen. Als je zelf ook een dergelijk exemplaar op de kop wilt tikken wordt het goed zoeken, want het aanbod is karig. Over de grens in Duitsland worden soms nog wel eens nette auto’s met automaat aangeboden, in Nederland is het inmiddels zoeken naar een speld in een hooiberg.

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.500e.nl

Specificaties Volkswagen Golf 1.8i GT

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.781 cc
Cilinders/Kleppen: 4/8
Max. Vermogen: 90 pk bij 5.250 tpm
Max. Koppel: 137 Nm bij 3.000 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 11,3 sec.
Topsnelheid: 175 km/h
Transmissie: handgeschakelde vijfbak
Gem. verbruik: 8,6 l/100 km (1:11,7)
Gewicht: 886 kg
Nieuwprijs: ƒ 31.690 / € 14.380

Plus
+ Vlotte motor
+ Veel interieurruimte
+ Betrouwbare techniek

Min
– Karige uitrusting
– Kleine buitenspiegels
– Niet heel zuinig