Volkswagen Golf 2.0 GTI

Helemaal niet saai, alleen niet hardcore

Koninginnedag 1996, op de plaatselijke kraampjesmarkt staat op het plein de Volkswagen-dealer met een rij Polo’s, Golfs en Passats. Het was de tijd dat internet nog nauwelijks bestond en mensen een auto uit een papieren folder kochten. Toen was ik twaalf, maar nog altijd verzamel ik folders uit die jaren. De kraam met stapels papier was voor mij dan ook niet veilig. Een auto die nog steeds tot de verbeelding spreekt is de derde generatie Golf GTI. Ongeveer de hele wereldbevolking vindt dit de minst leuke hot hatch die Volkswagen heeft uitgebracht. Na generatie I en II was echte sportiviteit naar de achtergrond verdrongen. Vandaag de dag is de Golf III GTI een graag geziene gast in de tuningwereld. Hoe mooi is het dan als je na al die jaren eindelijk een rondje mag rijden met een ongeschonden exemplaar waarvan de kilometerstand ruim onder de twee ton zit.

Volkswagen Golf 2.0 GTIVolkswagen Golf 2.0 GTIVolkswagen Golf 2.0 GTIVolkswagen Golf 2.0 GTIVolkswagen Golf 2.0 GTI
Aan de ene kant begrijp ik mensen wel die hun Golf III (intern type 1H) een persoonlijk tintje willen geven. Het ontwerp van de auto is niet bepaald sprankelend. Een andere bumper, hier en daar een spoilertje, je kunt het zo gek niet bedenken of het is te krijgen. Originaliteitsfreaks zoals ik gaan echter voor een puur exemplaar zoals hij de fabriek verlaten heeft. Typische GTI-kenmerken als een rode rand rond de grille mist de derde Golf. Ten opzichte van de CL-uitvoering kun je alleen aan de donkergetinte achterlichten 15-inch ‘Long Beach’ wielen, zwarte randen rond de wielkasten en een typeplaatje zien dat er een GTI voor je staat. O ja, de koplampen hebben een aparte schijnwerper voor het grote licht en in de bumper zijn bijna onzichtbare mistpitjes gemonteerd. De testauto in Dragongreen metallic staat er erg netjes bij. Roest op de bekende plekken heeft hij niet. Vaak komt het bruine spook tevoorschijn onder de raamlijst van de achterruit en ook de dorpels zijn niet veilig. Desondanks is de Golf III over het algemeen goed beschermd tegen corrosie.

Net zo tijdloos als de buitenkant is het interieur. Mensen met een aversie tegen Volkswagen zullen zeggen dat het dashboard oersaai is vormgegeven. Zwart, zwart en nog eens zwart. Ik ben de mening toegedaan dat het interieur simpelweg tijdloos van ontwerp is. Veel rechte lijnen, hier en daar een afgerond hoekje en een materiaalkwaliteit waar ook twintig jaar geleden veel concurrenten een puntje aan konden zuigen. Ergonomisch is de Golf III echt perfect en de overzichtelijkheid van de koets is prima. Punten waar de Golf GTI zich onderscheidt van zijn mindere broeders zijn de fijne sportstoelen met veel zijdelingse steun en het driespaaks sportstuur. Jammer dat Volkswagen geen pookknop in de vorm van een golfbal en ruitjesbekleding heeft gebruikt. Dat maakte de allereerste Golf GTI zo speciaal. Als vijfdeurs is de 4,02 meter lange Golf het meest praktisch, al is de ruimte op de achterbank voor personen langer dan 1,80 meter niet overdreven groot. Met 330 liter bagagecapaciteit stijgt de auto ook niet boven zijn toenmalige tegenstrevers uit, maar de kofferbak is mooi vierkant en dus goed bruikbaar.

Bij Autoservice Mike Meijer in Heerhugowaard staat de NV-SF-66 te koop. Onder de motorkap ligt de achtkleps 2,0-liter met enkele bovenliggende nokkenas (motorcode AGG). Volkswagen bood de Golf GTI destijds ook aan als zestienklepper (motorcode ABF) met 150 pk, maar die krachtbron vergde een flinke meerprijs. Met een flinke brom uit zijn uitlaat komt de motor tot leven en met een korte slag schakel ik de eerste versnelling in. Wegrijden gaat zo makkelijk als je van een gemiddelde middenklasser mag verwachten. Saai vind ik het rijden in de auto waarvan Volkswagen er miljoenen heeft verkocht helemaal niet. Met 115 pk op 1.089 kilo liggen de prestaties op een zeer aanvaardbaar niveau. De hydraulisch bekrachtigde besturing is wat wollig, maar precies en zelfs een beetje zwaar. Schakelen gaat zoals gezegd met korte bewegingen, al voelt het mechaniek af en toe wat rubberachtig aan. Snelle bochten zijn geen probleem voor de Golf GTI. De sportstoelen houden je prima op je plaats, de 195/50 R15-banden hebben flink wat grip en pas op hoge snelheid zoekt de neus de buitenkant van de bocht op. Generatie drie van de Golf is inderdaad niet hardcore sportief, maar rijplezier biedt de auto weldegelijk.

De eerste eigenaar van de geteste Golf GTI die zijn auto op 10 april 1996 afgeleverd kreeg, heeft weinig opties besteld. Geen airbags, elektrische spiegels of hoofdsteunen op de achterbank, maar wél airco. Voor 3.950 euro neemt Mike Meijer afscheid van de auto en rijd je naar huis met een keurige Golf III die rijplezier en goede prestaties biedt en nog praktisch is ook.

Tekst: Arno Lommers

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.autoservicemikemeijer.nl/

Specificaties Volkswagen Golf 2.0 GTI

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.984 cc
Cilinders/Kleppen: 4/8
Max. vermogen: 115 pk bij 5.400 tpm
Max. koppel: 166 Nm bij 3.200 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 10,4 sec.
Topsnelheid: 196 km/h
Transmissie: handgeschakelde vijfbak
Gem. verbruik: 8,1 l/100 km (1:12,3)
Gewicht: 1.089 kg
Nieuwprijs: ƒ 45.294 / € 20.555

Plus
+ Plezierig weggedrag
+ Fijne sportstoelen
+ Herkenbaar ontwerp…

Min
– …onopvallend ontwerp
– Niet hardcore sportief
– Echt goede exemplaren zeldzaam