Volkswagen Golf Cabriolet 1.8i Milestone

Na 24 jaar eindelijk een nieuwe Golf Cabriolet

Het verhaal van de Volkswagen Golf Cabriolet is bekend. Na de eerste generatie Golf Cabriolet uit 1979 verscheen er met de komst van de Golf II geen nieuw model. Pas in 1993 onthulde Volkswagen een nieuwmodel op basis van de Golf III, net als zijn inmiddels bedaagde voorganger voorzien een vaste rolbeugel en een dak dat in open toestand, net als bij de Kever Cabriolet op het achterdek rustte.

Volkswagen Golf Cabriolet 1.8i MilestoneVolkswagen Golf Cabriolet 1.8i MilestoneVolkswagen Golf Cabriolet 1.8i MilestoneVolkswagen Golf Cabriolet 1.8i MilestoneVolkswagen Golf Cabriolet 1.8i Milestone
De Duitse autofabrikant had flink zijn best gedaan om de nieuwe, net iets meer van vier meter lange Golf Cabriolet moderner over te laten komen dan het vandaag de dag echter populairdere ‘aardbeienmandje’ (naar de rolbeugel) van weleer. Uiteraard kreeg de zomerse Golf alle techniek en het A3-platform van zijn gesloten broer mee, al waren de motoren niet meer dan opgekalfaterde machines uit de Golf II. Veel belangrijker bij een open auto was de hogere torsiestijfheid van de koets ten behoeve van een beter weggedrag en meer veiligheid. Volkswagen ontwierp een stoffen dak uit meerdere lagen, goed voor de isolatie tijdens barre weersomstandigheden. Bovendien zouden de inzittenden zo beter gevrijwaard blijven van rijgeluiden. Ideaal is de verwarmde glazen achterruit, een kunststof raampje verweert tenslotte snel. De productie van de tweede Golf Cabriolet werd net als bij het oude model uitbesteed aan Karmann in Osnabrück. Opvallend is het feit dat de daar gebouwde Golfjes beter tegen roest beschermd waren dan de hatchback en stationwagon die in Wolfsburg van de band rolden.

Volkswagen kennen we natuurlijk ook van de heerlijke TDI-motoren en de Golf Cabriolet was in 1995 de eerste open auto in zijn klasse met een zelfontbrander onder de kap. Behalve aan de gebogen dubbele uitlaat was dat niet zichtbaar, maar uiteraard wel te horen. Vooral vanwege dat laatste punt hebben andere fabrikanten het nooit aangedurfd een dieselmotor in een cabrio te schroeven. Nadat Volkswagen ermee begon wisten sommige concurrenten echter niet hoe snel ze ook een dieselende auto zonder dak moesten aan bieden. De testauto in Mysticblue pareleffect is echter voorzien van de oerbetrouwbare 1.781 cc grote AAM-motor. Met slechts 75 pk op 1.130 kilo komt de open Golf opmerkelijk genoeg vlot op gang. Bij lage toeren pakt het blok soepel op en doorkruist met gemak het hele toerenbereik. Voor wat meer pit zijn er ook machines met 90 en 115 pk. Al met al kom je met de SZ-HG-48 uit februari 1998 met een vrij lage kilometerstand van 110.000 prima vooruit.

Dankzij de rolbeugel is het weggedrag van de Golf Cabriolet inderdaad meer solide dan dat van de Opel Astra zonder dak uit de jaren negentig. Je hoort nauwelijks gekraak en de binnenspiegel trilt niet. Bochten neemt de auto zonder moeite en de hydraulisch bekrachtigde besturing voelt erg prettig aan, net als de versnellingsbak. Trefzeker laten de vijf verzetten zich inleggen en het motorgeluid blijft netjes op de achtergrond. Ter ere van het 50-jarig bestaan van Volkswagen-importeur Pon stonden in 1997 de Milestone-uitvoeringen bij de dealer. De Golf Cabriolet kreeg onder andere 15-inch lichtmetalen wielen, speciale bekleding, een leren stuur en pook en witte wijzerplaten mee.

Dit exemplaar is niet de mooiste die je zult vinden. De vorige eigenaar heeft de auto met koplampen en achterlichten uit de tuninggids op een Golf IV willen doen lijken en de bestuurdersstoel heeft wat instapschade. Technisch valt er daarentegen niets op de auto aan te merken en voor 1.950 euro kun je je geen buil vallen aan deze leuke cabrio voor zomerse tripjes.

Tekst: Arno Lommers

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.car-outlet.nu

Specificaties Volkswagen Golf Cabriolet 1.8i Milestone

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.781 cc
Cilinders/Kleppen: 4/8
Max. vermogen: 75 pk bij 5.000 tpm
Max. koppel: 140 Nm bij 2.500 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 15,5 sec.
Topsnelheid: 160 km/h
Transmissie: handgeschakelde vijfbak
Gem. verbruik: 7,9 l/100 km (1:12,6)
Gewicht: 1.130 kg
Nieuwprijs: f 44.790 / € 20.325

Plus
+ Degelijke techniek
+ Goed weggedrag
+ Leuke uitvoering

Min
– Minst krachtige motor
– Ontsierende rolbeugel
– Afwerking bagageruimte