Volkswagen 20 Jahre Golf GTI

Zoals hij altijd had moeten zijn

Nog niet eerder had Volkswagen de verjaardag van de Golf GTI met een speciaal jubileummodel gevierd. In 1996 was het dan zover. Ter gelegenheid van het twintig jarig bestaan van ‘de GTI’ werd de 20 Jahre Golf GTI uitgebracht. Wat mij betreft had de derde generatie van de hot hatch uit Wolfsburg er vanaf zijn komst in 1991 zo uit moeten zien. In de wandelgangen gaat de Golf III (type 1H) door het leven als het meest saaie model met de legendarische lettercombinatie op zijn neus en kont. Wat uiterlijke opsmuk, leuke details in het interieur en een aangepast onderstel geven de 20 Jahre Golf GTI net dat beetje extra dynamiek. Motorisch bleef alles bij de standaard specificaties, Volkswagen wilde waarschijnlijk niet al te veel buiten de gebaande paden treden.

Volkswagen 20 Jahre Golf GTIVolkswagen 20 Jahre Golf GTIVolkswagen 20 Jahre Golf GTIVolkswagen 20 Jahre Golf GTIVolkswagen 20 Jahre Golf GTI
Uiterlijke opsmuk dus, althans een beetje. De 20 Jahre Golf GTI pronkt met meerdelige BBS RS2-kruisspaakwielen, diverse rode GTI-badges, rode remklauwen en een rode sierstrip in de voor- en achterbumper. Alleen de echte kenner valt het op dat de testauto ook een rode strip in de stootlijsten heeft. Af-fabriek werd de jubileum-GTI niet zo geleverd, waarschijnlijk is dit een aftermarket accessoire. Volkswagen spoot de speciale uitgave in de unikleuren zwart of rood en tegen meerprijs was de auto er in zilvergrijs, donkerblauw en zwart metallic. Waarom de Golf III als GTI geen geruite bekleding en een golfbal als pookknop heeft snapt nog steeds niemand, maar de 20 Jahre Golf GTI heeft beide items in ieder geval wel. Bovendien zijn de gordels roodgekleurd en zien we her en der rode stiksels.

Een mooie quizvraag luidt: “Hoeveel GTI-logo’s heeft de 20 Jahre Golf GTI?”. Maar liefst 39 stuks! Buiten kom je de lettercombi tegen op de grille, onder het rechter achterlicht en in de stootlijsten. Daarna volgen de instaplijsten en pookknop. De voorstoelen zijn bestrooid met vijf logo’s op het zitvlak en vier in de rugleuning. Tenslotte vind je op de zitting van de achterbank de tot de verbeelding sprekende letters viermaal terug en op de in delen neerklapbare leuning driemaal.

Aan het onderstel heeft Volkswagen het een en ander verspijkerd. De verjaardags-Golf ligt twee centimeter lager door toepassing van kortere en sterker veren. Daarnaast zijn de dempers straffer, de stabilisatoren versterkt, de draagarmen gemodificeerd en de behuizing van de wiellagers aangepast. Ook is gepoogd om aandrijfkrachten in het stuur te verminderen door een anders afgestelde naloop. Dunlop zorgde met de SP Sport 2040 voor speciaal rubber in de maat 215/40 R16.

De 20 Jahre Golf GTI was er niet alleen als 36.000 Duitse Mark kostende en 115 pk sterke 2.0 achtklepper, voor 2.500 Mark extra kreeg je de zestienklepper met 150 pk of de 1.9 TDI die 110 pk op de vooras vrijliet. Een voor Volkswagen-begrippen ruimhartige standaarduitrusting behoorde ook tot het feestpakket. In de fabriek werd elk exemplaar voorzien van ABS, een schuif-/kanteldak en de vandaag de dag begeerde Gamma-radio gemonteerd. Tevens hoefde je voor twee airbags en mistlampen niet bij te betalen. De optielijst bleef beperkt tot twee extra portieren, airco, een CD-wisselaar en hoofdsteunen op de achterbank.

Op het gebied van wegligging en rijgedrag verschilt de verjaardags-GTI nauwelijks van de reguliere uitvoeringen, maar dat is ook geen schande. Een Golf III GTI is simpelweg een stevig op zijn wielen staande auto die niets verkeerd doet. Als je echt hardcore sportiviteit wilt ben je hier aan het verkeerde adres, maar rijplezier biedt de Duitse evergreen voldoende. De testauto is er ondanks zijn ruim 180.000 kilometer erg goed aan toe. Het onderhoudsboekje laat zien dat de auto in juni 1996 aan zijn eerste Duitse eigenaar is afgeleverd en altijd op tijd onderhouden is. In maart 2006 maakte deze 20 Jahre Golf GTI de oversteek naar Nederland. Om de Golf een persoonlijk tintje te geven heeft de laatste eigenaar geïnvesteerd in andere koplampen, een schroefset en een sportuitlaat, maar de originele onderdelen zijn nog aanwezig.

Een korte proefrit wijst uit dat er keurig met deze Golf III om is gegaan. Na bijna 20 jaar klappert er niets noemenswaardigs, de prima presterende 115 pk sterke 2,0-liter motor trekt keurig van onderuit de toeren en heeft geen onbeduidende karaktertrekken. Doordat de auto is verlaagd zijn bochten scherp aan te sturen en de grip is in ieder geval op droog asfalt erg goed. Schakelen doet de vijfbak van een leien dakje en de zitpositie is fijn. Sportstoelen met veel steun zijn natuurlijk een must in een GTI, maar voor een echt goede stuurhouding zou het stuur in diepte verstelbaar moeten zijn.

Zo zie je maar: niet elke Golf GTI treft het lot ten onder te gaan aan lieden die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Bovendien is deze 20 Jahre-editie nog uniek in Nederland ook. Naar verluid zijn er door Volkswagen in totaal 600 stuks met de 2,0-liter achtklepper geproduceerd en ligt er in 150 auto’s de zestienklepper met 150 pk. Van de 1.9 TDI 110 pk is ooit 250 maal gebouwd, maar als je die vandaag de dag tegenkomt is dat echt een unicum.

Tekst: Arno Lommers

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.iwanvanlankvelt.nl

Specificaties Volkswagen 20 Jahre Golf GTI

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.984 cc
Cilinders/Kleppen: 4/8
Max. vermogen: 115 pk bij 5.400 tpm
Max. koppel: 166 Nm bij 3.200 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 10,4 sec. 
Topsnelheid: 196 km/h
Transmissie: handgeschakelde vijfbak
Gem. verbruik: 8,1 l/100 km (1:12,3)
Gewicht: 1.064 kg
Nieuwprijs: DM 36.000 / € 18.405 (Duitse prijs zonder opties)

Plus
+ Degelijke techniek
+ Authentieke GTI-toevoegingen
+ Zeldzame uitvoering…

Min
– zeldzame uitvoering
– Imago m.b.t. tuning
– Stuur niet in diepte verstelbaar