Volkswagen Golf 2.3 V5 Highline

Muranorode Golf blijkt fijne reisauto

Snelle hatchbacks bouwen is aan Volkswagen wel besteed. Niet voor niets liggen de wortels van de lettercombinatie ‘GTI’ in het Duitse Wolfsburg. De eerste Golf GTI was direct een ware volksheld en net als de typenaam Golf heeft GTI het geschopt tot een soortnaam. Naarmate de tijd vorderde werd de Golf GTI steeds geciviliseerder, tot het saaie aan toe. Bij de huidige generatie is Volkswagen gelukkig weer enigszins terug bij de basis, maar het verschil met een echt lichtgewicht en snel gebakje à la Golf I blijft groot. In 1991 boorde het Duitse automerk wederom een nieuw segment aan. Door een zescilinder in zijn succesnummer te bouwen werd de Golf III een snelle auto voor de lange afstand. De Golf VR6 bood een totaal andere beleving dan de GTI. Veel comfort, een heerlijke sound en fikse prestaties.

Volkswagen Golf 2.3 V5 HighlineVolkswagen Golf 2.3 V5 HighlineVolkswagen Golf 2.3 V5 HighlineVolkswagen Golf 2.3 V5 HighlineVolkswagen Golf 2.3 V5 Highline
Met de komst van de vierde generatie Golf werd dit concept doorgezet. Op een V6-motor was het nog even wachten, maar een vijfcilinder met een inhoud van 2,3-liter was direct beschikbaar. Het klinkt wellicht vreemd, maar ook de Golf GTI was met deze machine te krijgen, al zijn de meeste exemplaren geleverd met de 1.8 turbomotor diens karakter meer ‘GTI-achtig’ was. De Golf 2.3 V5 werd veel vaker gecombineerd met de Highline-uitvoering, het hoogste uitrustingsniveau. Vanwege de langeafstandskwaliteiten van de auto kozen veel kopers ook voor een automaat.

De 2.3 V5-motor met twee kleppen per cilinder en een enkele bovenliggende nokkenas (OHC) heeft een vermogen van 150 pk en een maximale trekkracht van 205 Nm. Vanaf modeljaar 2001, dat startte in september 2000, heeft het blok een update gekregen. Per die datum paste Volkswagen vier kleppen per cilinder toe en een dubbele bovenliggende nokkenas (DOHC). Hierdoor steeg het vermogen met 20 pk en het koppel met 20 Nm. Bovendien kreeg de viertraps automaat er een versnelling bij. Als resultaat was de Golf nu iets sneller zuiniger. Reken er overigens op dat beide varianten er elke tien kilometer een liter euro loodvrij doorheen jagen.

Bob van Erp van Car-Outlet.nu in Ede tipte mij op een Muranorode Golf 2.3 V5 Highline. Toevallig de eerste auto die het bedrijf na de opening in oktober 2014 verkocht en nu weer is ingeruild. Op 29 september 2000 is de vijfdeurs Golf in Tsjechië geleverd en heeft tot op de dag van vandaag slechts 66.500 kilometer gereden. Dit is een van de laatste exemplaren met de tienklepper in het vooronder en een viertraps automaat. De eerste eigenaar heeft flink geïnvesteerd in opties als een navigatiesysteem, elektrisch verstelbare stoelen, stoelverwarming en Xenon-verlichting. Een mooi contrast met de rode metalliclak vormt de beige bekleding van de heerlijke sportstoelen. Standaard monteerde Volkswagen lichtmetalen wielen met 205/55 R16 banden, dit exemplaar staat op 17-inch rubber. Naar mijn smaak iets te groot, maar het zijn wel originele VW-velgen. Ze zorgen ook voor een duidelijk hoorbaar afrolgeluid.

Ten opzichte van een basisuitvoering heeft deze Golf Highline geen spectaculair ander interieur. Op de sportstoelen, het driespaaks stuur en hier en daar wat extra knopjes na is het dashboard identiek. Dat is niet erg want het is opgebouwd uit stevig materiaal en alle sluitnaden zijn prachtig smal. Hier zie je de traditionele Duitse kwaliteit duidelijk terug. Al bij de start laat de vijfcilinder zijn mooie donkere klank horen en met het stijgen van het toerental wordt dit timbre alleen nog maar fijner om naar te luisteren. Niet dat de motor vraagt om veel toeren want ook een rustige rijstijl vormt geen probleem. Zelf zou ik wel kiezen voor een handgeschakelde Golf V5. De automaat reageert soms wat traag en schokkerig. In de stad en op de lange afstand is het fijn om alles uit handen te geven, maar wat mij betreft gaat er niets boven zelf de regie voeren.

Je zou het afgaand op zijn uiterlijk niet zeggen, maar ook deze Golf komt in aanmerking voor de gunstige bijtelling voor youngtimers. Er rijden nog heel veel exemplaren van de vierde generatie Golf rond, maar dat zijn veelal uitgeklede basisversies of TDI’s met een astronomische kilometerstand. Deze Muranorode Golf 2.3 V5 Highline is een geval apart en verdient een liefhebber.

Tekst: Arno Lommers

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.car-outlet.nu

Specificaties Volkswagen Golf 2.3 V5 Highline

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 2.324 cc
Cilinders/Kleppen: 5/10
Max. Vermogen: 150 pk bij 6.000 tpm
Max. Koppel: 205 Nm bij 3.200 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 9,7 sec.
Topsnelheid: 212 km/h
Transmissie: viertraps automaat
Gem. verbruik: 9,9 l/100 km (1:10,1)
Gewicht: 1.387 kg
Nieuwprijs: ƒ 53.240 / € 24.160 (Nederlandse prijs zonder opties)

Plus
+ Fijne vijfcilinder
+ Ruim instelbare zitpositie
+ Vertrouwenwekkend weggedrag

Min
– Schokkerige automaat
– Besmettelijke bekleding
– Brandstofverbruik