Volkswagen Jetta 1.8i GL

Degelijke sedan voor moeder de vrouw

Dit verhaal gaat over een voormalig minister van Justitie van de Duitse deelstaat Hessen. Herr Karl-Heinrich K., wonende in het bij Frankfurt gelegen Eschborn kocht in 1990 op 65-jarige leeftijd voor zijn vrouw Irmgard een Volkswagen Jetta. Nee beste lezer, niet zomaar een Jetta. Zijn wederhelft verdiende het beste van het beste. Dat mevrouw de oerdegelijke sedan slechts sporadisch zou gebruiken was geen punt, de auto stond keurig geparkeerd in de garage onder het huis. Nu heeft de kwart eeuw oude Jetta een Nederlands paspoort en staat hij met nog maar 50.000 kilometers achter de rug te wachten tot er een nieuwe kapitein achter het roer plaatsneemt.

Volkswagen Jetta 1.8i GLVolkswagen Jetta 1.8i GLVolkswagen Jetta 1.8i GLVolkswagen Jetta 1.8i GLVolkswagen Jetta 1.8i GL
Op 28 mei 1990 kreeg Volkswagen-dealer Kammler de opdracht om een Jetta 1.8i GL automaat in de kleur Calypso metallic te bestellen bij de fabriek. Deze tint was alleen in combinatie met de Schiefer-kleurige (leistein) Melange-Diagonal-Verlours bekleding leverbaar, een erg zeldzame samenstelling. Op de optielijst kruiste Herr K. bovendien een schuifdak, verwarmde stoelen, elektrische spiegels en een radio/cassettespeler aan. Bovendien kreeg de auto airco en ABS, twee zeer prijzige extra’s. Maandag 29 oktober 1990 kreeg de auto van het Straßenverkehrsamt in het district Main-Taunus-Kreis het kenteken MTK-K 676 mee en stond de wijde wereld aan zijn voeten.

Een Jetta is geen auto die autofanaten in hogere sferen brengt, maar een exemplaar als deze GL-uitvoering in geweldig goede staat kan toch rekenen op veel positieve reacties. Voorbijgangers zijn verbaasd over de strakke lak zonder putjes, het mooie interieur met zacht velours en de ongeschonden wielen. In 1984 introduceerde Volkswagen de Jetta op basis van de Golf II als twee- en vierdeurs. Vooral de enorm grote kofferruimte van 550 liter trok kopers over de streep. Veel wijzigingen heeft de Jetta II tijdens zijn levensloop niet gekend. In 1987 en 1989 voerde Volkswagen de een facelift door met een nieuwe grille, grotere bumpers en andere spiegels. Volkswagen bood voor ieder wat wils. Benzinemotoren waren met een vermogen tussen de 54 en 139 pk, de diesels leverden 54 tot 80 pk. Net als van de Golf II, zijn er ook van de Jetta diverse actiemodellen geweest. Denk hierbij aan de Strada, Beach, Coach, Court, Pacific, Flair, TX en de Style. Niet alle series zijn in alle landen leverbaar geweest. In 1992 werd de in Wolfsburg gebouwde Jetta vervangen door de Vento, die de Golf III als basis had.

Onder de motorkap van de testauto ligt de 1.781 cc grote viercilinder van Volkswagen met de motorcode RP. Dit blok heeft een enkele bovenliggende nokkenas, twee kleppen per cilinder en singlepoint injectie. Doordat het gewicht van 957 kilo net zo bescheiden is als de rest van de auto, komt de Jetta met zijn 90 pk redelijk vlot van zijn plek. In de praktijk lijkt de acceleratie in ieder geval vlugger te verlopen dan de cijfers doen vermoeden. Ondertussen schakelt de automaat met zijn kenmerkende toonhoogtes door de drie verzetten. Als je eenmaal weet wanneer hij van versnelling wisselt kun je door het gaspedaal wat te liften de grootste schokken voorkomen. Zuinig is de Jetta niet, reken op 1 op 10 à 11.

Comfortabel is de sedan in ieder geval wel. Vooral de stevige stoelen met heerlijk zachte bekleding en de goede verwerking van oneffenheden verbazen nog altijd. In de bocht helt de auto flink over en de bekrachtigde besturing is alles behalve direct, maar het vertrouwen dat de Volkswagen je geeft is groot. Motorgeruis is in een auto van 25 jaar wat meer aanwezig dan dat we tegenwoordig gewend zijn, maar de wind houdt zich keurig op de achtergrond. Over de ergonomie en de ruimte aan boord hoeven we het al bijna niet meer te hebben. Zoals het een Volkswagen van deze generatie betaamt valt er op deze punten weinig te klagen. Zelfs vier elektrische ramen en een verbruiksmeter zijn van de partij.

Dit exemplaar verdient een liefhebber, maar door de vraagprijs van 6.950 euro denken we ook niet dat de Jetta van Frau Irmgard K. in verkeerde handen terecht komt. Neem eens een kijkje op de website van Van der Werf Car-Outlet, stap eens binnen in Ede en ga terug in de tijd. Waan je een Duitse ambtenaar die net met pensioen is!

Tekst: Arno Lommers

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.car-outlet.nu

Specificaties Volkswagen Jetta 1.8i GL

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.781 cc
Cilinders/Kleppen: 4/8
Max. Vermogen: 90 pk bij 5.250 tpm
Max. Koppel: 142 Nm bij 3.000 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 14,9 sec.
Topsnelheid: 168 km/h
Transmissie: drietraps automaat
Gem. verbruik: 9,7 l/100 km (1:10,3)
Gewicht: 957 kg
Nieuwprijs: ƒ 35.440 / € 16.080 (Nederlandse prijs zonder opties)

Plus
+ Vertrouwenwekkend weggedrag
+ Uitgebreide uitrusting
+ Veel ruimte

Min
– Ongeïnspireerd uiterlijk
– Forse vraagprijs
– Niet zuinig