Volkswagen Passat 1.6 Basis

Instappen in de middenklasse

De kantoorklerk rijdt in een Volkswagen Golf, de vertegenwoordiger die veel buiten de deur is verplaatst zich in een Passat. Dat was dertig jaar geleden zo en dat zal voorlopig nog wel zo blijven. Particulieren kiezen meestal voor de compacte middenklasser, een Passat is net iets te hoog gegrepen. Tenzij je tot onze oosterburen behoort en na het werkzame leven nog een keer een fijne auto aanschaft, dan wordt er niet op een tientje meer of minder gekeken. Tot de laatste categorie behoorde Gerhard W. Die op 61-jarige leeftijd zichzelf in augustus 1997 op een Passat 1.6 Basis trakteerde. Na negentien jaar heeft de auto net 65.000 kilometer afgelegd en alle beurtjes zijn keurig uitgevoerd bij de Volkswagen-dealer die de aflevering verzorgde. Autohaus Brockmann uit Lübz (170 kilometer boven Berlijn) had er een trouwe klant aan.

Volkswagen Passat 1.6 BasisVolkswagen Passat 1.6 BasisVolkswagen Passat 1.6 BasisVolkswagen Passat 1.6 BasisVolkswagen Passat 1.6 Basis
Negentien jaar oud, deze Passat? Inderdaad. Op 21 oktober 1996 opende Volkswagen de orderboeken voor de vijfde en compleet nieuwe generatie Passat. Intern ging de auto door het leven als Typ 3B, liefhebbers kennen het model als de B5. Was de Passat B4 nog een vierkante baksteen, zijn opvolger is veel markanter gestileerd. De gebogen C-stijlen worden Warkuß-Bogen genoemd, naar designchef Hartmut Warkuß. Ook aerodynamisch is de vijfde Passat sinds 1973 met een Cw-waarde van slechts 0,27 een sprong naar voren. Volkswagen heeft met dit model zijn banden met Audi aangetrokken, de Passat deelt het PL45-platform en de in lengterichting gemonteerde motoren met de eerste A4 die twee jaar eerder werd geïntroduceerd.

Zowel optisch, technisch als kwalitatief streefde de vooraanstaande Duitse autofabrikant naar een hoogwaardig product. Men bood elf jaar garantie tegen doorroesten, de carrosserie was volledig verzinkt. De smalle naden tussen het plaatwerk lieten ook geen twijfel bestaan over de voortvarendheid van Volkswagen. Technisch waren de eerste exemplaren van de Passat B5 echter niet altijd even betrouwbaar. Vooral de spoorstangen en draagarmen waren niet al te duurzame en de centrale deurvergrendeling had regelmatig last van kuren. De productie van de auto vond plaats in Emden en Zwickau, de testauto is in eerstgenoemde stad gebouwd.

Medio 1997 besloot de eerste eigenaar zijn handtekening te zetten onder het koopcontract van een Passat 1.6 Basis in Satinsilber metallic. Hij koos voor lichtgrijze stoffen bekleding en bestelde verder nog airco, een afneembare trekhaak en een radio. De in augustus 1997 van het kenteken PCH-GW97 voorziene Volkswagen vertegenwoordigde een waarde van 37.850 Duitse Mark (19.350 euro).

Comfort is met hoofdletters geschreven, zeker bij deze 4,68 meter lange Passat Comfortline. Je neemt plaats op ruim bemeten en over een zeer grote afstand verstelbare fauteuils met zacht velours. Zo zacht als in een Franse limousine zijn de zetels niet, maar het doet gemoedelijk aan. Zijdelingse steun is er niet veel, daarvoor moest je de Trendline-uitvoering met sportstoelen hebben. De middenarmsteun en het tweevoudig verstelbare stuur zitten precies op de goede hoogte en dragen bij aan een goede zitpositie. Volkswagen heeft gezorgd voor een heerlijk overzichtelijk en ergonomisch onovertroffen interieur. Alles zit daar waar je het verwacht en de klokkenwinkel is simpel maar doeltreffend. Qua materialen is de huidige, achtste generatie Passat tien stappen beter, maar voor een bijna twintig jaar oud model steekt de Passat B5 erg netjes in elkaar.

Interieurruimte is in overvloed beschikbaar, vooral de beenruimte achterin is groot, met dank aan de lange wielbasis. Door de naar binnen neigende daklijn hebben de buitenste passagiers op de achterbank iets minder hoofdruimte dan verwacht, maar de bank zit wel erg fijn. Met 475 liter aan kofferruimte zul je niet gauw genoodzaakt zijn om vakantiebagage thuis te moeten laten. Onder de motorkap ligt in lengterichting een 1.595 cc grote vierpitter met twee kleppen voor elke cilinder en een enkele bovenliggende nokkenas. Volkswagen-fans kennen dit blok als de AHL-motor. Al bij lage toerentallen reageert de machine soepel op het gaspedaal, maar ook bovenin het toerenbereik is voldoende vermogen beschikbaar. De fijn schakelende versnellingsbak is gezegend met vrij korte overbrengingen waardoor tussenacceleraties best vlot verlopen. Daartegenover staat dan weer dat de motor bij 100 km/h in het vijfde en hoogste verzet al 3.000 toeren draait. Gelukkig is de geluidsisolatie goed op orde en klinkt de achtklepper erg vriendelijk.

Met 1.275 kilo is de Passat geen zwaargewicht en een verbruik van een op dertien moet in de praktijk haalbaar zijn. Het weggedrag van de Passat is op veiligheid afgestemd. Onderstuur ligt op de loer, dus neem rotondes met beleid. Verkeersdrempels worden gracieus verwerkt en vering en demping zijn keurig op elkaar ingespeeld. Een directe besturing hoef je dan ook niet te verwachten, maar de hydraulische bekrachtiging voelt consistent aan. Op lange ritten is deze Passat dan ook een heerlijkheid; geen gestress en ruimte genoeg.

Tekst: Arno Lommers

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.auto-timon.nl

Specificaties Volkswagen Passat 1.6 Basis

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.595 cc
Cilinders/Kleppen: 4/8
Max. vermogen: 100 pk bij 5.300 tpm
Max. koppel: 140 Nm bij 3.800 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 12,3 sec.
Topsnelheid: 192 km/h
Transmissie: handgeschakelde vijfbak
Gem. verbruik: 8,0 l/100 km (1:12,5)
Gewicht: 1.275 kg
Nieuwprijs: f 42.995 / € 19.510 (Nederlandse prijs zonder opties)

Plus
+ Veel interieurruimte
+ Fijn motorkarakter
+ Comfortniveau

Min
– Voor de hand liggende keuze
– Korte versnellingsbakverhoudingen
– Hoofdruimte achterin